Biografanmeldelse
31. maj 2023
Spider-Man: Across the Spider-Verse

Miles Morales og Gwen Stacy skal redde multiverset, men i hjertet af filmen er deres kærlighedshistorie.

Foto | Sony Pictures Animation

Spider-Man: Across the Spider-Verse

Animeret superheltebrag fortsætter i forgængerens højenergiske spor med en opfindsom sanseeksplosion, der blæser tilskueren tilbage i biografsædet.

Af Nicki Bruun

Du får en rutsjebanetur vildere end i Tivoli, hvis du går i biografen og ser Spider-Man: Across the Spider-Verses.

Den animerede film fortsætter i det højenergiske spor, som Spider-Man: Into the Spider-Verse i 2018 lagde og fortjent blev belønnet med en Oscar for.

Med en sanseeksplosion af farver, bevægelser og animationsudtryk bliver man blæst tilbage i biografsædet på en rejse gennem multiverset.

I denne verden kan titlens superhelt bevæge sig gennem parallelle universer, og hver eneste verden har sin egen Spider-Man, der både kan være en Lego-figur og en Tyrannosaurus Rex.

Det er præcis så syret og vildt, som det lyder.

Denne gang er hovedpersonen Miles Morales oppe imod den skæve superskurk Spot, som har et horn i siden på Spider-Man. Da Spot kan rejse tværs gennem universer og gøre sig stærkere, er den umiddelbart undseelige skurk en farlig fjende.

Men filmen starter hos teenagedrengen Miles’ kvindelige modstykke, den tæskeseje Spider-Woman med det borgerlige navn Gwen Stacy. Hun sørger over tabet af sin ven Peter Parker og lider under ikke at kunne afsløre sin hemmelige identitet over for sin far, der som politimand jagter Spider-Woman.

Da Miles senere overtager fokus, ser vi også problemerne ved ikke at kunne dele sine hemmeligheder fra hans perspektiv. Hans godhjertede forældre vil nemlig det bedste for deres søn, og de fatter ikke, at han ikke er mere seriøs omkring sin skolegang.

De skulle bare lige vide, at knægten i sin fritid farer rundt i multiverset og prøver at redde det fra alverdens farer.

Spider-Man: Across the Spider-Verse har tre instruktører og tre manuskriptforfattere, mens en perlerække af amerikanske skuespillere lægger stemme til de mange underholdende figurer.

Opfindsomheden er sprudlende, og filmskaberne udnytter alle tricks i bogen for at spække historien med impulser som meta-vittigheder og små fodnoter midt i den vilde action.

Det fungerer kun, fordi der under al staffagen banker en rørende fortælling om at tage ejerskab over sit eget liv. Miles Morales skiller sig ud fra multiversets andre Spider-Men på et afgørende område, som stiller ham i opposition til resten af gruppen.

Den elementært dragende historie gør det muligt at nyde filmens blink and you’ll miss it-komik for de særligt indviede.

På et tidspunkt tager Miles flugten fra et hav af sine Spider-Man-fæller fra forskellige universer, og det skaber en vis forvirring, da deres leder Miguel O’Hara råber: ”Fang Spider-Man!”

Man skal helst kende det berømte meme, hvor to edderkoppemænd peger på hinanden, for at få fuldt udbytte af den efterfølgende joke. Men selv uden den slags forhåndskendskab kan man nok se det morsomme i situationen, som samtidig resulterer i en hektisk orkestreret jagt, der sparker røv på de fleste blockbusteres actionscener.

Alt har en fortsættelse, og det er jo udmærket, så længe det lykkedes filmfolkene at levere en så fornøjelig vare. Men ligesom med den endeløse strøm af Marvels live action-superheltefilm kan man godt få for meget.

Og når filmen slutter med at reklamere for næste omgang – Spider-Man: Beyond the Spider-Verse – kan man komme til at føle sig fanget i en uendelig pølsefabrik.

Det er i hvert fald lige friskt nok, at en engelsk punk-anarkistisk udgave af Spider-Man filmen igennem kommer med kække bemærkninger om at brænde systemet ned og vælte den kapitalistiske orden.

For uanset hvor godt underholdt man har været undervejs, er det en lidt flad fornemmelse efter næsten to en halv times bombastisk brag at skulle skrue forventningens glæde i vejret og se frem til den næste film.

Forhåbentlig bliver den mindst lige så god.

Titel:
Spider-Man: Across the Spider-Verse

Land:
USA

År:
2023

Instruktør:
Joaquim Dos Santos, Kemp Powers, Justin K. Thompson

Manuskript:
Phil Lord, Christopher Miller, Dave Callaham

Medvirkende:
Shameik Moore, Hailee Steinfeld, Oscar Isaac, Daniel Kaluuya (engelske stemmer)

Spilletid:
140 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
1. juni

Relevante artikler

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten