Biografanmeldelse
05. dec. 2019
Sorry We Missed You
Kris Hitchen leverer en hjertegribende præstation som familiefaren, der satser alt for at blive sin egen chef, mens hans datter (Katie Proctor) i det daglige må tage over for sine udmattede forældre. Foto | Robbie Ryan

Sorry We Missed You

Ken Loach spidder det umenneskelige freelance-arbejdsmarked med en gribende beretning om en kernefamilie, hvor én ulykke kan få hele korthuset til at vælte.

Af Wendy Ide

I Sorry We Missed You tackler Ken Loach småjobsøkonomien med samme retfærdige harme, som han brugte mod det forkvaklede engelske velfærdssystem i Guldpalme-vinderen Jeg, Daniel Blake.

De to film deler også miljø, nemlig nordengelske Newcastle. Men Turner-familien i hans nye film lever i en anden verden end de desperate mennesker, der mister deres hjem og selvrespekt i hans forrige film.

I hvert fald ved første øjekast.

Ricky (Kris Hitchen) er for nylig blevet sin egen chef som freelance-bud, og hans heroiske kone Abbie (Debbie Honeywood) arbejder hver dag til langt ud på aftenen med at tilbyde ældre og handicappede pleje og værdighed i deres egne hjem.

Men mens de slider sig gennem den ene dræbende arbejdsdag efter den næste, vokser deres gæld sig kun større, og deres drøm om at blive husejere forbliver uopnåelig.

Ken Loach demonstrerer samme empatiske socialrealisme, der har kendetegnet hans lange karriere.

Godt hjulpet af faste samarbejdspartnere som manusforfatter Paul Laverty og producer Rebecca O’Brien finder han endnu et åndeløst stramt drama i helt almindelige menneskers dagligdag.

Der er et tematisk og stilistisk slægtskab med Dardenne-brødrenes værker og med film som Paddy Breathnachs Rosie og Kelly Reichardts Wendy and Lucy. Det er historier om gode mennesker, der tvinges ud i en faretruende, skrøbelig eksistens på samfundets kant, hvor det kun kræver én ulykke at vælte hele korthuset.

Men Sorry We Missed You står ikke svagere, bare fordi den udforsker velkendt terræn.

I disse tider, hvor nultimers-kontrakter er blevet normen, og ny teknologi vænner forbrugerne til at kunne købe mere for mindre, er disse historier om samfundets udsatte mere relevante end nogensinde før.

Fotograf Robbie Ryans rastløse kamera er i næsten konstant bevægelse som et ekko af den uendelige trædemølle, Ricky og Abbie drømmer om at forlade. Det eneste afbræk fra kameraets nervøse energi kommer, når de sammen falder i søvn foran fjernsynet, dødtrætte og totalt tabte for omverdenen.

Ricky sætter en ære i med sved på panden at forsørge sin familie. Han griner vantro, da hans ven og kollega foreslår, at han tager en tom vandflaske med sig i varevognen, fordi der ikke vil være tid til toiletpauser.

Men det var ikke en vittighed.

Imens bruger Abbie, hvis bil parret har måttet sælge for at købe varevognen, flere timer hver dag på at vente ved kolde busstoppesteder. Det barske dagsprogram er en økonomisk livsbetingelse, og Ricky og Abbie frygter, at de forsømmer deres børn.

Deres yngste, Lisa Jane, opfører sig meget ældre end de ti år, hun er. Det er hende, der i det daglige tager over for de udmattede forældre, og som må holde god tone mellem dem og hendes storebror. Men der hviler en grum ængstelighed over det spinkle barn.

Broren Seb skjuler det faktum, at han er mindst lige så intelligent som sin søster. Han er oprørsk byltet sammen i en hættetrøje og udtrykker sig alene gennem grynten og graffiti. Indtil hans simrende vrede, der er særligt rettet mod faren og skolen, bryder ud i lys lue.

Mere perifere personer er noget skematisk tegnet op. Det gælder særligt den usympatiske bestyrer, der uddelegerer køreruter til de selvstændige chauffører og er på grænsen til at udnytte sine hårdt pressede underordnede.

Den ubønhørlige fremdrift i Lavertys manuskript skaber en ulmende fornemmelse af gru. En scene, hvor Abbie, nedbrudt af angst og udmattelse, bliver grebet af en hidtil ukendt vrede og langer ud i afmagt, er lige så uafrystelig som scenen i suppekøkkenet i Jeg, Daniel Blake.

Med sit klare budskab og en ophøjet moral er Sorry We Missed You en moderne lignelse – en løftet pegefinger, lige dele vejledende og advarende.

Titel:
Sorry We Missed You

Land:
England, Frankrig, Belgien

År:
2019

Instruktør:
Ken Loach

Manuskript:
Paul Laverty

Medvirkende:
Kris Hitchen, Debbie Honeywood, Rhys Stone, Katie Proctor

Spilletid:
101 minutter

Aldersgrænse:
Tiladt for børn over 15 år

Premiere:
12. december

Relevante artikler

Nyhed
23. okt. 2019
”Det er en kynisk pengemaskine”

”Det er en kynisk pengemaskine”

Biografanmeldelse
18. dec. 2016
Jeg, Daniel Blake

Jeg, Daniel Blake

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
05. jan. 2024
The Holdovers

The Holdovers

Biografanmeldelse
29. nov. 2023
Maestro

Maestro

Biografanmeldelse
26. okt. 2023
Reality

Reality

Biografanmeldelse
09. maj 2023
Tori og Lokita

Tori og Lokita

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten