Biografanmeldelse
04. juni 2018
Sommeren 1993
Kusinerne Anna (Paula Robles, tv.) og Frida (Laia Artigas) bliver pludselig tvunget til at dele et par forældre, da Fridas mor dør af en aids-relateret sygdom. Foto | Lucía Faraig

Sommeren 1993

Det er svært at holde tårerne tilbage, når spansk drama med blikket i børnehøjde fortæller om livet efter at have mistet mor.

Af Leslie Felperin

Den 32-årige catalanske instruktør Carla Simóns første film, der vandt debutprisen på Berlinalen i 2017, er et dybt rørende portræt.

Med ømhed og visdom udforsker Simón et barns verden og alle de uforklarlige følelser, det medfører at miste en forælder.

Sommeren 1993 er baseret på Simóns egne oplevelser som et forældreløst barn i de tidlige 90’ere.

Fortællingen om den seksårige Frida, der for nylig har mistet sin mor, er et elegant, tidløst og ikke mindst personligt portræt, der ses – nogle gange helt bogstaveligt – fra hovedpersonens begrænsede synsvinkel.

Hernede i børnehøjde skaber brugen af flydende, håndholdte optagelser en fornemmelse af uøvet spontanitet, selv om kompositionerne er nøje og omhyggeligt orkestrerede.

Særligt i de tidlige scener, hvor den unge hovedperson fastholdes isoleret i rammen på en måde, der fortæller os om hendes ensomhed og desorientering. Den form for æstetisk subtilitet er vævet ind i filmen fra første billede til sidste og er med til at gøre den til et bevægende, bemærkelsesværdigt værk.

Simóns manuskript demonstrerer et mådehold, der varsler godt for hendes fremtidige arbejde. Med vage kommentarer og ledetråde bliver det kun langsomt gjort klart for os, at Fridas mor døde af en aids-relateret lungebetændelse, og at hendes far forlod dem for længe siden.

Denne tragedie har allerede fundet sted inden filmens begyndelse, og nu er Fridas slægtninge ankommet til lejligheden i Barcelona for at pakke hendes ting og flytte hende ud til onklen Esteves landsted. Fra nu af skal den lille pige ikke blot bo sammen med Esteve og hans kone Marga og kalde dem ”far” og ”mor”. Hun skal også dele sine nye forældre med den treårige kusine Anna.

Frida er stadig ramt af granatchok, så det tager hende lidt tid at finde sig til rette i den nye familie og de nye omgivelser. Til tider er hun endda ret led ved sin stakkels, tillidsfulde kusine, når hun udviser præcis den slags jalousi og forvirring, man må forvente af en pige i Fridas situation. Og selv om Marga og Esteve gør alt hvad de kan, for at være imødekommende, er det tydeligt, at det falder dem lettere at elske Anna, deres biologiske datter.

I mellemtiden rygtes det i landsbyen, hvordan Fridas mor døde. Så da Frida slår knæet til blods, skynder en anden mor sig at flå sit barn væk og lader Frida stå forvirret og ydmyget tilbage.

Heldigvis når både de fysiske og følelsesmæssige sår at hele i løbet af filmen, selv om det står klart, at Frida aldrig vil miste mindet om sin døde mor.

Paradoksalt nok er det et øjebliks uforbeholden lykke, der får én til at bryde ud i lettelsens tårer. Det er et smukt, komplekst spil i forskellige følelsesmæssige registre, der slår en akkord af ren katarsis an.

Sommeren 1993 er et glimrende eksempel på den kommercielt udfordrende type film, der handler om børns oplevelser, men ikke er tiltænkt et børnepublikum. Andre eksempler er Jacques Doillons Ponette, hvis tematik minder om denne film, og Dorota Kedzierzawskas Jestem.

Carla Simón fortjener en stor cadeau.

Ikke blot for at fremelske så stærke og uendeligt nuancerede følelser hos publikum, men også for at lokke naturalistiske, helt troværdige præstationer frem hos sit unge ensemble af skuespillere, ikke mindst Laia Artigas i hovedrollen.

Der er en tendens til at hylde børneskuespillere for den slags bedrifter, men i virkeligheden fortjener instruktøren større anerkendelse for at have skabt et sikkert, tillidsfuldt miljø, hvor deres spil kan blomstre.

Men uanset hvordan det er foregået, har samarbejdet mellem instruktør og skuespillere tydeligvis båret frugt. Sommeren 1993 er en tåreperser par excellence.

Titel:
Sommeren 1993

Originaltitel:
Estiu 1993

Land:
Spanien

År:
2017

Instruktør:
Carla Simón

Manuskript:
Carla Simón

Medvirkende:
Laia Artigas, Paula Robles, Bruna Cusí

Spilletid:
97 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
7. juni

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
24. juli 2025
All We Imagine as Light

All We Imagine as Light

Biografanmeldelse
09. sep. 2024
Kun os to

Kun os to

Biografanmeldelse
05. dec. 2023
Sparta

Sparta

Biografanmeldelse
10. juli 2023
Bror og søster

Bror og søster

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten