Biografanmeldelse
06. okt. 2022
Smuk
Frida (Andrea Heick Gadeberg, tv.) og veninden Selma (Karoline Hamm) er meget forskellige, men bliver begge draget ind i en kamp om popularitet på gymnasiet. Foto | Rasmus Arrildt

Smuk

Instruktør Tilde Harkamp skifter spor og leverer med fremragende skuespillere et mesterligt ungdomsdrama om perfektionisme, social angst og SoMe-lemlæstelse.

Af Rikke Schubart

Smuk er et mesterligt portræt af generation new millennium, der er født mellem 2002 og 2012.

Det er unge piger, der drikker, til de får blackout, og sluger remoulade som optagelsesritual til puttefester. Og det er unge fyre, der vil have fuck girls, og som vogter hinanden på sociale medier. De sover med hånden på mobilens touchskærm, mens de drømmer om den store kærlighed.

Filmen starter første dag i 1.g, hvor Frida og hendes veninde Selma står klar til kampen om succes.

De to er modsætninger. Frida løber i skoven om morgenen, inden hun cykler i skole, mens Selma har perfekt makeup og et indøvet kækt smil, der skal sikre adgang til pigekliken anført af alfa-hunnen Nadja.

Allerøverst på Selmas ønskeliste er overgangsritualet ”puttefesten”, hvor ældre elever holder fest for de nye.

Frida ville være en nørd, hvis ikke Selma styrede hende på rette kurs med information om, hvem de skal tale med, og hvad de skal investere tid i. Det vigtigste er naturligvis ikke skolen, men det sociale netværk.

Nadjas kæreste Emil, som Frida møder i cykelskuret, er del af gruppen, der styrer det sociale liv på skolen. Rødhårede Pelle er lederen, Mathias med øreringen er den smukke, og Emil med det uimodståelige smil er charmøren.

Scenen er sat, og spillet begynder, da fyrene interviewer 1.g.-piger for at finde kandidater til festen. Frida bliver inviteret og siger nej. Hun finder puttefesten latterlig, sexistisk og nedgørende. Men Selma er ikke inviteret, og hun plager Frida om at komme med.

Problematikken er enkel: Kan man være selvstændig og putte på samme tid? Er sex ligesom den pizza, Emil har med – en billig fornøjelse, der skal deles af mange? Er Nadja en manipulerende bitch, der styrer sin kæreste og sine veninder? Er Emil en player, der skruer op for charmen, når der er gevinst?

Come on, det er ikke fyrene, der udnytter os, det er da os, der udnytter dem, lokker Nadja, da Frida tøver. Men der er kort fra fame til shame, når livet leves på Instagram, TikTok, Twitter og Facebook, og intet lader sig fortryde eller skjule blandt de digitalt indfødte.

Smuk er en aktuel fortælling om perfektionisme, social angst og SoMe-lemlæstelse anno 2022, men den er også en klassisk dannelsesfortælling om at lære livets spilleregler.

Historien balancerer mellem det banale og så det, der fanger tidsånden og de ægte følelser. Den balanceakt lykkes, fordi filmen er båret af talent på flere fronter.

Visuelt skaber fotograf Rasmus Arrildt og klipper Dorrit Andersen et intimt og bevægende billedsprog, der trækker os helt ind i de unges verden. Vi er med dem i skolen og til den famøse puttefest, hvor sanselige nærbilleder åbner de unges følelsesverden og næsten gør det muligt at læse deres tanker.

Det kræver overbevisende skuespil, hvilket de seks unge i centrum til fulde leverer.

Andrea Heick Gadeberg er betagende og overbevisende som smukke og stædige Frida, mens Karoline Hamm giver den usikre Selma dybde og varme, der gør hende nuanceret og troværdig. Stærkest står Emil, spillet af Sylvester Byder, hvis følsomme mimik og charmerende udstråling minder om en ung Heath Ledger i 10 Things I Hate About You.

Forældrene er mindre troværdige. I hvilken verden har mødre højhælede støvler på, når de serverer te på datterens værelse? De siger ting som ”vi er her, hvis du har brug for os”, men er passive, selv om deres datter tydeligvis har problemer.

Det er dog småting, der træder i baggrunden for et ellers rørende generationsportræt.

Instruktør Tilde Harkamp står bag Iqbal & den hemmelige opskrift og komedien Jagtsæson. Hun skifter med Smuk spor til det intime ungdomsdrama, der ikke kun taler til unge, men til alle.

Filmkunst har ingen alder, og uanset om du er generation X, Y eller Z, så er Smuk en oplevelse, du ikke bør gå glip af.

Titel:
Smuk

Land:
Danmark

År:
2022

Instruktør:
Tilde Harkamp

Manuskript:
Line Mørkeby

Medvirkende:
Andrea Heick Gadeberg, Sylvester Byder, Karoline Hamm, Oliver Due, Albert Rudbeck Lindhardt, Fie Petersen

Spilletid:
95 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
13. oktober

Relevante artikler

Biografanmeldelse
01. okt. 2019
Jagtsæson

Jagtsæson

Biografanmeldelse
19. sep. 2018
Iqbal & Den Indiske Juvel

Iqbal & Den Indiske Juvel

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. juli 2025
Kvinderne på balkonen

Kvinderne på balkonen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten