Biografanmeldelse
27. juni 2018
Skytsenglen
Politibetjenten Anders Olsen (Pilou Asbæk) kæmper både mod venner og fjender, når han forsøger at opklare en mystisk sag om bankrøveri og hypnose i 1950’ernes København. Foto | Annastina Haapasaari

Skytsenglen

Spektakulær historie om dansk drab har hypnose, nazisme og latent homoerotik, men rammer forkert toneleje i smukt fotograferet København.

Af Bo Tao Michaëlis

Hypnosemordene var i 50’erne lige så omdiskuterede som det endnu aldrig opklarede dobbeltmord på Peter Bangs Vej. Den tidligere Hipo-mand Palle Hardrup dræbte to bankfolk under et mislykket røveri i 1951.

Efter et omfattende politiarbejde med psykologiske undersøgelser fandt man frem til en medskyldig, ”Skytsenglen” Bjørn Schouw Nielsen, som havde hypnotiseret Hardrup til at begå forbrydelsen.

Begge havde som nazister afsonet domme for landsforræderi og i fængslet fundet hinanden i et sælsomt venskab baseret på hypnose, yoga, nordisk sværmeri og latent homoerotik.

Med sin spektakulære blanding af nazisme, okkultisme og psykiatri undrer det, at historien aldrig før er blevet filmatiseret. Skytsenglen, sat i scene af den finske dokumentarist Arto Halonen med et cast fra nær og fjern, hvor alle taler engelsk.

Så vidt jeg kan se, holder Halonens manuskript sig nogenlunde til fakta, kun tilføjet den for krimien nødvendige kærlighedshistorie og pointerede opklaring, der sætter det meste på plads. Ikke at mysteriets rette sammenhæng er et mysterium for publikum. Halonen spiller med ganske åbne kort for i stedet at dvæle ved den kække svengali-skikkelse, Schouw Nielsen – et monster midt imellem Breivik og Peter Madsen.

Vor politihelt Anders Olsen, som forsøger at opklare sagerne i hård modvind på Politigården, bliver spillet sammenbidt og solidt af altid seværdige Pilou Asbæk. Anders har selv haft en skrårem af huden som brunskjorte. Men han kom på bedre tanker, gik i allieret tjeneste og er nu gift med den jødiske Marie, spillet af dansk-finske Sara Soulié.

I sin opklaring er han oppe imod sin overordnede, Thuesen, spillet rutineret af britiske Christopher Fulford. Det er en konspiratorisk pointe, at de to eksnazister muligvis havde venner inden for et politikorps, som her i begyndelsen af 50’erne ikke helt var udrenset for tyskervenlige kollaboratører og medløbere.

Men filmens indre drivkraft er magtkampen mellem den sagtmodige, men stædige strisser Olsen og så svindleren Schouw Nielsen, der meget muligt har beordret Hardrup (Cyron Melville) til at begå mordet. Men hvordan beviser man det? Hypnotisøren spilles overdæmonisk af amerikanske Josh Lucas, som sågar har tillagt sig en højengelsk accent for at virke endnu mere skurkagtig, når han med sleske øjne sender skæve smil i retning af Olsens kone.

Disse engelske stemmer i et smukt fotograferet fortidigt København, hvor instruktøren har sans for imposante og pompøse bygninger, giver hele filmen et i mine ører forkert toneleje for en historie, som både vil være autentisk, melodramatisk og spektakulært spændingssøgende.

Danskhedens aura og realisme forsvinder i replikkernes divergerende engelskhed, hvor hver skuespiller medbringer sin egen accent.

Alt er samtidig iscenesat med en spartansk og stilren distance, hvor personerne teatralsk bevæger sig fra interiør til interiør og til tider synes at være fastlåst i klaustrofobiske rum.

Det giver samme distinkte og dragende fornemmelse som i Rohmers mesterlige spionfilm fra 2004, Triple Agent. Men hvor franskmanden nøgternt lod sin uopklarede sag fra mellemkrigstidens Frankrig bevare dens autentisk åbne slutning, skal Skytsenglen partout have en net finale, som er Hitchcock værdig.

Den vil være en thriller, men tør ikke helt at tage springet til en mere stramt klippet spændingskurve og intriger sat op med genrens effekter og elan. Det er sympatisk, men også småkomisk, at filmen sætter af med en cykeljagt i stedet for en biljagt, og at sexscenerne enten er tækkelige eller bag lukkede døre.

Filmen slingrer usikkert mellem at ville være saglig og farvelagt reportage og samtidig antyde konspiratoriske labyrinter med fæle politifolk og gådefulde dødsfald.

Det er skummelt morads, der hverken bliver ryddet op i, forklaret eller udfoldet.

Titel:
Skytsenglen

Originaltitel:
The Guardian Angel: Suojelusenkeli

Land:
Finland, Danmark, Kroatien

År:
2018

Instruktør:
Arto Halonen

Manuskript:
Arto Halonen

Medvirkende:
Pilou Asbæk, Josh Lucas, Rade Serbedzija

Spilletid:
102 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
28. juni

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten