Biografanmeldelse
23. okt. 2021
Skyggen i mit øje
Fanny Bornedal er forrygende som søster Teresa, der både er frastødt og tiltrukket af Alex Høgh Andersens hipomand, som hun i denne scene konfronterer med en pistol. Foto | Stanislav Honsik

Skyggen i mit øje

Ole Bornedal balancerer mellem Spielberg’ske højder og askesens mester i sin hidtil bedste film, hvor kun cementfyldte tårekanaler ikke vil blive våde.

Af Bo Tao Michaëlis

Uden at forklejne andre blodige hændelser under den tyske besættelse er fejlbombningen af Den Franske Skole i marts 1945 den begivenhed der hæsligst bragte verdenskrigens meningsløse brutalitet til Danmark.

86 børn og atten voksne døde, da det britiske luftvåben under et angreb på Gestapos hovedkvarter i København ved et uheld får et forkert mål for øje.

Et fly styrter ned ved skolen, og den efterfølgende røgudvikling og forvirring får flyene til at smide bomberne over børn og nonner på den katolske pigeskole.

Ole Bornedal er nok dansk films absolutte melodramatiker i klassisk forstand. Han kan starte en film med et jordskælv og dernæst stramme fortællingen til uanede højder.

Han formår at krydre et storladent drama med romancer og ramasjang, sorger og glæder, små og store mennesker. Nogle gange bliver det for meget, men altid er han mere eller mindre lødigt underholdende.

Jordskælvet i Skyggen i mit øje er en drengs overværelse af et engelsk flys effektive gennemskydning af en bil med jyske brudepiger. Selv om scenen umiddelbart fremstår umotiveret, er tableauet en logisk brik i puslespillet.

I det hele taget er Bornedals drama om virkelighedens tragedie en af de bedst plotlagte historiske film i lang tid.

Vi får meget hurtigt både en heftig stikkerlikvidering, hipomænds menneskejagt og tortur af tilfangetagne modstandsfolk. Mens en nonne på Den Franske Skole flagellantisk pisker sig selv, samles københavnske småbørnsfamilier til morgenmad, og så traller børn på vej til skole.

Bornedals historiske tv-serie 1864 var meget hulter til bulter, men her formår han at holde alle sine bomber i luften og gribe de fleste.

Den majestætiske indflyvning af de atten Mosquito-bombere eskorteret af Mustang-jagere er imponerende suverænt gestaltet i Steven Spielberg-klassen. Det giver et sug i kroppen, når man som publikum bliver sendt ned fra himlen sammen med en af de snurrende bomber på vej mod målet.

Ole Bornedal er gerne en mand med et budskab. Det er instruktøren også her, hvor han undersøger, om Gud er stendød eller blot sover til middag, mens djævelen går på Jorden i sort nazi-uniform.

På et tidspunkt forlader vi katastrofefilmens kollektive ensemble for nærmest at blive klemt ind i en klaustrofobisk film af den asketiske mester Robert Bresson.

Men selv her lykkes det at holde balancen, samtidig med at det overlæssede kun sporadisk tipper over.

Selve skildringen af den ubegribelige tragedie med børn, der dør under de værste lidelser, mens forældrene venter utroligt på nyt, er heldigvis sat i scene med mere nøgtern soberhed end skinger sentimentalitet.

Alligevel skal man have fået hældt cement i tårekanalerne, hvis de ikke bliver våde.

Den Franske Skole på Frederiksberg hed officielt ”Institut Jeanne d’Arc” efter den franske skytshelgen. Og til tider vækker fremragende Fanny Bornedal som nonnen Teresa mindelser om hovedrolleindehaveren Falconetti i Carl Th. Dreyers film, der hylder Frankrigs kanoniserede beskytter.

Omkring sin dygtige datter har Ole Bornedal samlet en velspillende samling aktører i alle aldre.

Bertram Bisgaard Enevoldsen, Ella Josephine Lund Nilsson og Ester Birch Beck er rørende som filmens barnetrekløver, der får frarøvet uskylden på grummeste vis.

Susse Wold er som skabt til at spille priorinde, og altid gode Danica Curcic er en fortvivlet mor, mens den danske verdensstjerne fra tv-serien Vikings, Alex Høgh Andersen, overbeviser som hipomand med ar på sjælen.

Skyggen i mit øje kommer vidt omkring og skildrer både britiske piloter og tilfangetagne frihedskæmpere, så man ikke kan undgå at blive grebet af adskillige menneskeskæbner.

Det er virkelig en stærk og slagkraftig film. Ole Bornedals bedste.

Titel:
Skyggen i mit øje

Land:
Danmark

År:
2021

Instruktør:
Ole Bornedal

Manuskript:
Ole Bornedal

Medvirkende:
Fanny Bornedal, Danica Curcic, Susse Wold, Malene Beltoft Olsen, Alex Høgh Andersen, Olaf Johannessen

Spilletid:
107 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
28. oktober

Ekko #89

”Jeg er interesseret i alle de tavse mennesker, som ikke har fået en stemme i historiebøgerne.”

Stort interview med Ole Bornedal om Skyggen i mit øje i nyt nummer af Ekko.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Abonnenter har også digital adgang til nummeret og hele bagkataloget.

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten