Serieanmeldelse
07. mar. 2021
Skamløs
Asmita fra Næstved er en af tre kvinder, som i DR-serien Skamløs gør op med, hvad der anses for passende for unge kvinders sexliv. Foto | Jeppe Kjær

Skamløs

Tre unge kvinder udlever og reflekterer over deres sexliv i medrivende DR3-dokumentarserie, der på befriende vis afliver den liderlige kvindes skam.

Af Frida Marie Damsgaard

Det er sommer, og Inger, Asmita og Sofie swiper sig igennem heterosiden af Tinder. Drenge med roséglas spørger: ”Ses vi til Musik i Lejet?”

De er tre meget normale og meget liderlige mennesker på henholdsvis nitten, tyve og 24 år. Og så er de selvudnævnte hoes: kvinder, der har sex, når de har lyst, med dem, de har lyst til.

Skamløs følger de tre før, efter og imellem dates og aftaler. Vi er med, når de lægger makeup på værelset og på vej hjem igen i den lyse sommermorgen. Walk of shame, som Sofie kommer til at sige, men hurtigt får rettet til ”walk of pride”.

Ud over optagelser og selvoptagelser består serien af talkings heads-sekvenser, hvor de medvirkende taler fortroligt til kameraet i et drømmeagtigt studie af lyseblå og rosa.

Inger bor i Odder, Asmita i Næstved. De har begge en bedsteveninde at læne sig opad, når provinsens snæversyn presser på – en kliché, men en sand én.

Den lidt ældre Sofie bor i København og er fri for lange blikke fra fordømmende klassekammerater. I hendes vennegruppe løfter kvinderne hinanden.

En aften i Kødbyen står Sofie i trekants-bikinitop og lang Neo-efter-den-røde-pille-læderjakke. Hun stråler som en stjerne i natten og lader sig ikke rigtigt påvirke af aftenens to bejlere, deres humørsvingninger og indbyrdes konkurrence.

”Han er sur nu,” siger hun til kameraet, efter en af bejlerne afvises af dørmanden på Jolene. ”Jeg er ligeglad,” tilføjer hun og griner.

I Odder er Inger blevet student. Hun har fået hue på, ”32 cm” står der i sort tusch tværs over den, en reference til et engangsknald, et slags lyn i huen.

I klassisk gymnasiestil skal de unge mennesker klassificeres, og Inger tildeles ”Klassens IDGAF” (der står for ”I Don’t Give a Fuck). Hun fælder nogle tårer på det varme fortov med ryggen til festen. Hun har hele dagen frygtet for, at det ville blive ”Klassens luder”.

De holder øje med hinanden i den midtjyske by, og Inger og veninden tager til Aarhus for at puste ud på Vinstuen: ”Det her, dét er Live Tinder. Swipe, swipe, swipe, swipe.”

I Næstved stråler Asmita af selvværd og humor. Hun bruger meget amerikansk i sit sprog og læner sig op ad sexpositive bølger fra Atlanten, når hun ikke citerer Kierkegaard og leverer livsfilosofi.

”At være hoe er at være fri,” proklamerer hun smilende.

Hverdagssekvenserne understøttes af musikken fra ikoner som Meghan Thee Stallion, Cardi B, Doja Cat og Chris fra Christine and the Queens, der claimer deres seksualitet, ejer den.

Netop ejerskab, selvbestemmelse og kontrol er vigtige elementer i de tre kvinders sexliv.

Sofie fik bryster som elleveårig og brugte sin ungdom på at dække sig selv til, på at undvige ældre mænds seksualiserede blikke. Når hun opretter en OnlyFans som 24-årig, har hun magten og kontrollen. Lysten er hendes egen. En afgørende forskel.

Tilbage i Live Tinder-verden flirter Inger ufortrødent og direkte. Hun bliver ikke scoret, hun scorer! Det har de tre til fælles. De får tingene til at ske og sidder ikke derhjemme med hænderne foldet i skødet.

De tre er stærke og selvstændige. De er også morsomme, følsomme, komplekse og kærlige.

Sofie kalder de mænd, hun ses med, for sine musser. Inger og veninden bryder ud i spontan sang i en fodgængerovergang. De synger også i bilen. Ofte irriterende, men her overraskende rørende, fordi det afslører en tryghed og glæde, de to har sammen.

Skamløs er i familie med Tessas hævn. Det er en sexet søskende til Tværs på DR3 og Alt for kliken. Tilsat lidt Sex med Maja, Tykke Ida og Gina Jaqueline: En sugardaters fortælling – tre kvinder, der har sex, som det passer dem.

I sin nytårstale i Deadline på DR2 er det netop Tessa, som rammer hovedet på et historisk rustent søm: ”En kvinde, der udlever og udtrykker sin seksualitet, er enten uden selvværd og selvrespekt eller en svigtet sjæl, der i virkeligheden søger bekræftelse. Hun kan ikke bare være liderlig.”

For måske er hun bare det. Måske er Inger, Asmita og Sofie bare liderlige – uagtet selvværd og selvrespekt.

”Det hele kommer tilbage til en grundlæggende opfattelse af kvinders seksualitet som noget skamfuldt,” fortsætter rapperen.

Skamløs er et forsøg på at afløse ”skamfuldt” med ”skamløst” i Tessas linje, og DR3 står efterhånden stærkt som en platform for det ærlige og det progressive.

Titel:
Skamløs

Land:
Danmark

År:
2021

Tilrettelægger:
Mia Yoo, Lea Vinter Sonne

Medvirkende:
Asmita, Inger, Sofie

Spilletid:
Tre afsnit af 30 minutter

Anmeldelse:
Tre afsnit

Premiere:
7. marts på DRTV

Relevante artikler

Serieanmeldelse
25. maj 2020
Tessas hævn

Tessas hævn

Serieanmeldelse
18. aug. 2019
Sex med Maja

Sex med Maja

Fra samme skribent

Cph:Dox 2025
26. mar. 2025
Always

Always

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Disney indgår stor AI-aftale
Nyhed
15. dec. 2025

Disney indgår stor AI-aftale

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten