Biografanmeldelse
23. apr. 2019
Sir
Tillotama Shome er rørende som den fattige husholderske Ratna, der drømmer om at blive til noget og falder for rigmanden Ashwin. Foto | Inkpot Films

Sir

Historien og det visuelle udtryk er for poleret, men indisk drama om forbudt kærlighed lever takket være et stærkt kvindeportræt.

Af Mikkel Krebs Behnke

Der er noget meget velkendt, men også forfriskende nyt ved indiske Rohena Geras spillefilmdebut Sir. 

Det er en nutidig askepot-historie, hvor fattig møder rig og på trods af samfundets manglende billigelse alligevel forelsker sig. Det er unægtelig en historie, man har hørt før, men instruktøren eksekverer den med så megen charme og varme, at man bliver revet med. 

Det er befriende med en indisk film, der for en gangs skyld ikke foregår i slummen, men i Mumbais øvre samfundslag. Vi får et andet og nuanceret blik på et hurtigt udviklende land. Samtidig formår filmen at give en indsigtsfuld skildring af landets rigide sociale orden og kastesystemets traditionalisme, som berører både rig som fattig.

Kærligheden har ganske enkelt grænser.

Den unge Ratna arbejder som husholderske for den moderne og kosmopolitiske Ashwin i Mumbai.

De kommer fra to forskellige verdener. Ratna fra en fattig familie i en lille landsby på landet og Ashwin fra en velhavende familie i storbyen. Men det til trods deler de en lignende skæbne.

Ratna er enke. Manden, hun blev gift med, døde tidligt i ægteskabet. Ashwin har kort efter sit bryllup fortrudt på grund af rygter om utroskab.

Begge står de alene tilbage. Men hvor mandens død har givet Ratna muligheden for at drømme og realisere sig selv i storbyen, er Ashwin trist og opgivende. 

Men livet er ikke forbi, som Ratna konstaterer. Hun fornemmer, at Ashwin har opgivet drømmen om at være forfatter og blogger i New York for at hjælpe faren i hans entreprenørvirksomhed. Selv drømmer Ratna om at blive modedesigner, og deres bekendtskab giver Ashwin glæden tilbage og Ratna nye muligheder.

Sød musik opstår, men deres kærlighed er forbudt og dømt til at bukke under. Men gudskelov gør Sir ikke den umulige kærlighedshistorie til omdrejningspunktet. I lige så høj grad vægter filmen drømmene og det emancipatoriske potentiale i Ratna.

Det er dybfølt og ægte, når Ratna falder for den sympatiske og hjælpsomme Ashwin. Men den sande glæde opstår, når hun kigger på modetøj og får lov til at følge et sykursus. Hun drømmer om at blive til noget, og det er den nye frihed, der giver hende en særlig glød.

Filmen fortæller helt grundlæggende Ratnas historie, og alene Tillotama Shomes præstation er i stand til at bære dramaet. Det er svært ikke at holde af hende, og det er mere end forståeligt, at Ashwin er villig til at tage imod omverdenens hug for at være sammen med hende.

Samspillet mellem Tillotama Shome og Vivek Gomber er elektrisk. Det oser af seksuelle spændinger, når de tager elevatoren. På husets tag drømmer de sammen, mens de skuer ud over Mumbai. For en stund er kastesystemet sat ud af kraft.

Desværre er Ashwins karakter ikke lige så helstøbt og overbevisende. Han virker noget tam og er måske også lidt for god til at være helt troværdig.

Vi befinder os mest i Ashwins ungkarlehybel, og fotografen Dominique Colin glider fornemt mellem lejlighedens forskellige rum. Han viser både afstanden imellem de to mennesker og den intimitet, der nu engang opstår ved at bo under samme tag.

Men billederne er så polerede, at man får en sær lyst til at tage en tegnestift og kradse i dem. Det samme gælder historien, der er svækket af sentimentalitet.

Parrets kærlighed er umulig, fordi samfundet ikke vil acceptere den, men for alvor i dybden med konflikten kommer vi aldrig.

Men alt det vil man hellere end gerne tilgive, for her er endelig et drama fra et overset filmland, som har noget på hjerte.

Sir blev udtaget til parallelkonkurrencen Sameine de la Critique i Cannes sidste år og vandt publikumprisen på festivalen World Cinema Amsterdam. Der er noget, der tyder på, at Indien har fået en ny, lovende filmstemme i Rohena Gera.

Titel:
Sir

Land:
Indien, Frankrig

År:
2018

Instruktør:
Rohena Gera

Manuskript:
Rohena Gera

Medvirkende:
Tillotama Shome, Vivek Gomber, Ahmareen Anjum, Geetanjali Kulkarni

Spilletid:
99 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
25. april

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
20. dec. 2022
Dreyers Gertrud

Dreyers Gertrud

Boganmeldelse
17. juni 2022
Om kedsomhed

Om kedsomhed

Biografanmeldelse
03. maj 2022
Skolen ved verdens ende

Skolen ved verdens ende

Biografanmeldelse
25. apr. 2022
Jeg er Zlatan

Jeg er Zlatan

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten