Serieanmeldelse
23. feb. 2022
Severance
Når Mark (Adam Scott) er på arbejde, ved han ingenting om sit liv uden for, og hans arbejdsdag føles bogstaveligt talt uendelig. Foto | Atsushi Nishijima

Severance

Absurd medrivende thriller-serie splitter hovedpersonernes hukommelse i to og finder rædsel og humor i tidens oprør mod arbejdslivets meningsløshed.

Af Frederik Hoff

Hvad hvis man kunne splitte sin hukommelse, så man kun husker fritiden, når man har fri, og kun husker sit arbejdsliv, når man er på arbejde?

Forestil dig, at du kan blive splittet op i to personer: et fritids-jeg og et arbejds-jeg.

Den ene del kan holde fri resten af livet, mens den anden konstant er på arbejde. Ingen søvn, ingen adspredelse og ingen viden om dit liv før ansættelsen. Arbejde er den eneste mening med livet.

I Dan Ericksons thriller-serie Severance bliver Mark (Adam Scott) og tre andre ansatte i firmaet Lumon tilbudt præcis sådan et indgreb. Og man bliver som seer tvunget til at fundere over, hvordan man selv ville reagere på at skulle arbejde, til man dør.

Ville du som Dylan (Zach Cherry) fortabe dig i arbejdets åndssvage, materielle belønninger – melonstykker og kinesiske fingerfælder – eller gøre firmaets håndbog til din bibel ligesom den ældre ansatte Irving (John Turturro)?

Eller ville du som nyansatte Helly (Britt Lower) gøre oprør mod de robotagtige mellemledere og sige op – blot for at opdage, at dit fritids-jeg ikke vil lade dig gå?

Ben Stiller har instrueret de fleste af afsnittene, og hans absurde form for humor sniger sig hyppigt ind i den akavede jargon blandt arbejderne, der ikke ved, hvem de er.

Men det er i mødet mellem den veloplagte komik og thrillerens gåsehudsfremkaldende ubehag, serien virkelig bliver original.

Det er sjovt, når Dylan siger, at han ville begå selvmord, hvis han ikke havde vundet nogen af de fingerfælder, som virksomheden bruger som belønning. Men grinet bliver til gru, når det går op for én, at han mener det.

Tempoet er ekstremt velafstemt. Hvert afsnit er pakket med grin, spænding, uhygge og ikke mindst hjerte, så man må have en tænkepause mellem dem.

Historien er intens, men serien tager sig tid til herlige små sidehistorier. Ikke mindst den lige dele sukkersøde og tragiske romance imellem Irving og en anden ældre ansat – spillet bedårende nervøst af Christopher Walken.

Der er store følelser på spil. Derfor er den eksistentielle horror meget mere vedkommende end i lignende serier som Black Mirror, der er intellektuelt pirrende, men uden den afgørende indlevelse i karaktererne midt i gruen.

Og med perfekt timing udkommer serien til den voksende antiarbejde-bevægelse, hvor flere og flere ansatte rundt omkring i verden stiller spørgsmålstegn ved meningen i at arbejde og siger op.

Især den gudesmukke introsekvens antyder budskabet. Med Theodore Shapiros mystiske musik i baggrunden gør computerspilsanimation Mark til en kludedukke blandt tusindvis af arbejdskloner, som smides rundt og drikkes som kaffe.

Det ansigtsløse firma har narret hans krop fra ham og bruger den bogstavelig talt som et objekt. Det må vække genklang blandt millioner af arbejdere, der føler sig fanget i jobs, som stjæler deres energi.

Adam Scott brød igennem i den mindre skræmmende arbejdskomedie Parks and Recreation. Men hans talent viser sig for alvor i rollen som Mark, der tog jobbet på Lumon for at glemme sorgen over sin døde kone.

Som fritids-Mark er hans repliklevering urytmisk og mimikken unaturlig i mødet med andre. Et sylespidst portræt af en mand, der for længst har glemt, hvordan man interagerer følelsesmæssigt med mennesker.

Sorgen er bedre gemt væk hos arbejds-Mark, der konstant bærer en godmodig, men åbenlyst falsk maske over den smerte, han ikke kender kilden til.

Begge udgaver af Mark gennemgår en gribende forandring i løbet af sæsonens ni afsnit, der kulminerer i et af de mest pupil-udspilende klimakser, man kan forestille sig.

Heldigvis lægger den op til en sæson to!

Titel:
Severance

Land:
USA

År:
2022

Serieskaber:
Dan Erickson

Medvirkende:
Adam Scott, Zach Cherry, Britt Lower, Patricia Arquette, John Turturro, Christopher Walken

Spilletid:
Ni afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
Ni afsnit

Premiere:
18. februar på Apple TV+

Relevante artikler

Serieanmeldelse
18. nov. 2018
Escape at Dannemora

Escape at Dannemora

Serieanmeldelse
25. dec. 2017
Black Mirror – sæson 4

Black Mirror – sæson 4

Biografanmeldelse
11. feb. 2016
Zoolander 2

Zoolander 2

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten