Biografanmeldelse
04. mar. 2025
September 5

Sportsreporteren Roone Arledge (Peter Sarsgaard) venter sig en døsig weekendvagt under OL i München i 1972, men tidligt om morgenen affyres skud i sovesalene, hvor det israelske brydehold opholder sig.

Foto | BerghausWöbke Filmproduktion

September 5

Fremragende drama om den banebrydende tv-dækning af terrorangrebet under OL i München 1972 stiller spørgsmålstegn ved det etiske i at udbasunere en igangværende katastrofe.

Af Jordan Mintzer

I vore dage går de mest grufulde nyheder verden rundt på et øjeblik. Få sekunder efter, at en bombe falder i Gaza eller Ukraine, kan eksplosionen ses på sociale medier eller i fjernsynet, mens nyhedskanaler som CNN eller Al Jazeera holder os klinet til skærmen med breaking-bjælker.

Vi er så overlæsset med billeder af elendighed, at vi mister følsomheden over for dem. Hellere det end at blive overvældet af sorg.

I Tim Fehlbaums forfriskende og gribende September 5 føres publikum tilbage til arnestedet for vor tids katastrofejournalistik: terrorangrebet under OL i München i 1972.

Her tog palæstinensiske terrorister næsten et dusin israelske atleter som gidsel. Angrebet fik en tragisk udgang, og for første gang kunne fjernsynspublikummet følge det live.

Det autentiske drama September 5 viser os de tekniske udfordringer og nervepirrende beslutninger, som et modigt og opfindsomt amerikansk nyhedshold måtte træffe for at rapportere om krisen, mens den fandt sted.

Sportsreporterne fra kanalen ABC, der anføres af den skånselsløse Roone Arledge (Peter Sarsgaard), venter sig en døsig weekendvagt i den olympiske landsby med discipliner som løb, længdespring og svømning. Men tidligt om morgenen affyres skud i sovesalene, hvor det israelske brydehold opholder sig. Snart forlyder det, at en palæstinensisk gruppe ved navn Black September har dræbt to af atleterne og taget resten til fange.

Uden at spilde et sekund sætter den ambitiøse unge producer Geoff (John Magaro fra Past Lives) alt ind på at dække krisen sammen med en broget skare af reportere, kameramænd og en enkelt tysk oversætter (Leonie Benesch fra Lærerværelset).

Hvor enhver med en smartphone i dag har en direkte forbindelse til omverdenen, krævede liveudsendelse i 1972 gigantiske kameraer tilsluttet en upålidelig satellitforbindelse. Optog man med skjult kamera – som reporterne gjorde, da de indfangede de berømte optagelser af en maskeret terrorist på sovesalens balkon – var man nødt til først at få filmen fremkaldt.

Tim Fehlbaum, der har skrevet manuskriptet sammen med Moritz Binder, skildrer fascinerende, hvordan Geoff og hans hold overvinder datidens teknologiske benspænd. Reportereren Peter Jennings (Benjamin Walker) kommenterer optagelserne over telefonen, og en kameramand må klæde sig ud som amerikansk atlet for at smugle 16mm-filmruller ud af farezonen.

Lange, nervøst håndholdte optagelser følger skuespillerne, som de ræser rundt på redaktionen på jagt efter sandhed og seertal. Peter Sarsgaard er perfekt som den hårdføre producer, der ikke tøver med at udnytte krisen til at fremme sin egen karriere. Men John Magaros Geoff er filmens moralske kompas, der stiller spørgsmålstegn ved det etiske i at udbasunere den igangværende katastrofe for hele verden.

De teknologiske begrænsninger giver holdet tid til at reflektere over, hvad det indebærer at lade hele verden overvære en diplomatisk krise og personlig tragedie fra første parket.

Hvad betyder det for atleternes pårørende? Hvad betyder det for de palæstinensiske fanger, som terroristerne ønsker at få løsladt? Og hvad vil det betyde, hvis terroristerne bruger liveudsendelserne til at få overtaget i forhandlinger med politiet?

September 5 er ikke en politisk film.

Den dykker aldrig ned i den brutale konflikt, der stadig sætter Mellemøsten i flammer. Men det er en moralsk film, som beder publikum forholde sig til de menneskelige omkostninger, det kræver at være først med nyhederne, når der er liv på spil.

At sportsreporterne lykkedes med deres foretagende, er en historisk kendsgerning, og instruktør Tim Fehlbaum blander effektivt scener, hvor nyhedsfolkene vender disse dilemmaer, med de autentiske udsendelser fra dagen.

Deres succes var bittersød og et varsel om de katastrofer, vi i dag kan bevidne hvor som helst og når som helst.

Titel:
September 5

Land:
Tyskland, USA

År:
2024

Instruktør:
Tim Fehlbaum

Manuskript:
Moritz Binder, Tim Fehlbaum

Medvirkende:
Peter Sarsgaard, John Magaro, Ben Chaplin, Leonie Benesch, Zinedine Soualem, Georgina Rich

Spilletid:
95 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
6. marts

Relevante artikler

Serieanmeldelse
21. aug. 2023
Munich Games

Munich Games

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
A Private Life

A Private Life

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
A House of Dynamite

A House of Dynamite

Biografanmeldelse
01. maj 2025
Wild Diamond

Wild Diamond

Biografanmeldelse
01. nov. 2024
Tatami

Tatami

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten