Biografanmeldelse
06. juni 2023
Saint Omer

Laurence er anklaget for at have dræbt sit eget barn og spilles fængende af Guslagie Malanda med en passivitet, der både foruroliger og fastholder.

Foto | Laurent le Crabe

Saint Omer

Fascinerende fransk retssalsdrama føles som en postkolonialistisk spøgelseshistorie, der ripper op i gamle traumer og livets betændte forhold.

Af Lee Marshall

Retssalsdramaer starter gerne med at stille spørgsmål, der langsomt besvares. Alice Diops engagerende første spillefilm, der vandt Sølvløven på Venedig-festivalen, gør det modsatte.

Den starter med en frygtelig forbrydelse og skubber forklaringen længere og længere væk.

Undervejs kommer filmen med helt andre svar. De handler om at være en sort kvinde i Frankrig, hvor arven efter kolonitiden endnu stikker dybt.

Saint Omer skildrer en ung kvinde ved navn Rama (Kayije Kagame). Hun er en forfatter og universitetsunderviser, der rejser til havnebyen Saint Omer. Her skal hun overvære en retssag, hvor en kvinde, Laurence Coly, er tiltalt for barnedrab. Rama håber på at skaffe materiale til sin næste bog.

Historien er autentisk.

Ganske som Rama er Alice Diop født i Frankrig af senegalesiske forældre, og i 2016 overværede instruktøren en retssag, hvor en senegalesisk kvinde erkendte at have druknet sin femten måneder gamle datter. Og ganske som virkelighedens tiltalte erklærer Laurence Coly sig uskyldig.

Saint Omer er bygget op omkring tavshed.

Den er så godt som blottet for musik, og kameraet dvæler hellere ved tilhørerne i retslokalet end ved de talende. Laurence spilles fængende af Guslagie Malanda med en passivitet, der både foruroliger og fastholder os.

Et kerneøjeblik opstår, da dommeren beder Laurence forklare, hvordan hun kan være uskyldig, når hun indrømmer at have dræbt sit barn. Alice Diop klipper til Ramas forfærdede ansigt – det eneste sorte ansigt i retssalen på nær Laurence og hendes kontrollerende mor – og knytter de to kvinder sammen.

Det er et bånd, der bliver en besættelse for Rama. Både hun og Laurence har hvide partnere. Begge har svære forhold til vanskelige mødre. Og så er Rama gravid uden at have fortalt det til nogen.

I dokumentarerne La permanence og Nous giver Alice Diop en stemme til de samspilsramte i Paris’ randområder.

Hun interesserer sig for sine karakterer, og Saint Omer er båret af de to kvinder, som spejler hinanden. Begge navigerer i et samfund, der synes designet til at gå i clinch med mennesker, som det anser for at være fremmede.

Som da en professor mindes sin overraskelse over, at Laurence ville skrive om den østrigske filosof Ludwig Wittgenstein: Hvorfor ikke vælge et emne, der ligger tættere på hendes egen kultur?

Alice Diop omfavner livets uransagelige rod af betændte forhold og uklare motiver. Men der er intet rod i håndværket.

Saint Omer er streng i udtrykket. Den foregår i indelukkede rum, der tilsyneladende er skabt til at overskygge de to sorte kvinder. Med sin mørke hud og rødbrune sweater går Laurence nærmest i ét med væggenes træpaneler – en påmindelse om, at hun også var overset før sin forbrydelse.

Filmen føles som en postkolonialistisk spøgelseshistorie. Laurence taler til Frankrigs dårlige samvittighed, og set i den kontekst bliver det sværere at afskrive hendes forsvar: At hun er forbandet af ondsindede heksedoktorer.

Da Laurence stirrer direkte på Rama fra anklagebænken, er det ikke til at vide, om hun søger opbakning eller giver forbandelsen videre.

Rama er også plaget af gamle traumer, hun ikke helt kan gennemskue. De har med hendes mor at gøre og antydes i flashbacks og hjemmevideoer. Og måske føler hun ubevidst, at interessen for kolonimagtens finkultur gør hende til forræder.

I arkivbilleder af kronragede kvinder efter Anden Verdenskrig viser Rama – og Diop – hvordan et retskaffent samfund kan udøve vold mod kvinder, som det regner for illoyale.

Som mange andre elementer i den fascinerende, åbne film føles det som en sten kastet i vandet, hvis ringe breder sig længe og langt.

Titel:
Saint Omer

Land:
Frankrig

År:
2022

Instruktør:
Alice Diop

Manuskript:
Amrita David, Alice Diop

Medvirkende:
Kayije Kagame, Guslagie Malanda, Valérie Dréville

Spilletid:
122 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
8. juni

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
04. dec. 2025
Den nye bølge

Den nye bølge

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
I’m Still Here

I’m Still Here

Biografanmeldelse
27. okt. 2025
Bugonia

Bugonia

Biografanmeldelse
06. mar. 2025
Svære sandheder

Svære sandheder

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Disney indgår stor AI-aftale
Nyhed
15. dec. 2025

Disney indgår stor AI-aftale

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten