Biografanmeldelse
03. dec. 2014
The Riot Club
I Lone Scherfigs engelskproducerede The Riot Club lever studenterklubben fra Oxford op til sit navn. Medlemmerne har fået karantæne hos restauranter og pubber i hele byen. Foto | Nicola Dove

The Riot Club

Lone Scherfig åbner porten til Englands sekteriske universitets-broderskaber, og ud vælter skandalerne. Hun angriber de konservative, engelske traditioner med forfriskende dansk mod.

Af Bo Tao Michaëlis

Det britiske begreb ”Clubland” dækker mestendels over de fine, ærværdige og dyre klubber som ligger ved Hyde Park i London.

Men begrebet signalerer også, at man har gået på den rigtige kostskole og læst ved det rette universitet, Oxford eller Cambridge. Her vrimler det med diverse sekteriske broderskaber, som kun få udvalgte kan indlemmes i efter sære optagelseskriterier med et formål, som uhyggeligt pendler mellem farce og fascisme.

Efter studietiden bliver broderskaberne et netværk med lige linje til magten – politisk såvel som økonomisk gror den herskende klasse her.

Over et sådant lukket samfund skrev dramatikeren Laura Wade i 2010 teaterstykket Posh. Det vakte en del ståhej, fordi handlingen var kalkeret over den herostratiske studenterklub Bullingdon Club for de meget rige og reaktionære – på medlemslisten står den britiske, konservative premiereminister David Cameron.

Lone Scherfigs visuelt delikate The Riot Club er således filmatiseret teater, hvilket kan mærkes et stykke inde i filmen.

Først præsenteres de to smukke ungersvende Miles og Alistair, spillet træfsikkert af henholdsvis af Max Irons og Sam Claflin, der arriverer i Oxford for at begynde efterårssemestret som førsteårsstuderende.

Den historiske tilblivelse af broderskabet ”The Riot Club” er allerede blevet præsenteret for os som filmens introtekst. Og snart oprulles dette bånd af forkælede og spolerede brødre på ti i den smukke, gamle universitetsbys middelalderlige korridorer med mænd i skødesløse sweatere, stribede klubslips og blå bomuldsskjorter.

Til tider minder det om en Ralph Lauren-reklame komplet med polo-ridning, kricket og anden landadelig engelskhed.

Men så strammes teaterskruen, da drengene samles til gallamiddag på en pub et stykke uden for Oxford. Sådan rent en passant hører vi, at gruppen har fået karantæne fra alle andre restauranter og pubber i staden.

Årsagen til denne boykot bliver det dramatiske knudepunkt i The Riot Club. Middagen udvikler sig nemlig til et orgie, som vokser til en destruktiv og desillusionerende katastrofe.

Laura Wade står selv bag manuskriptet, der passer som herrefod i hose til Lone Scherfigs kvindelige nysgerrighed over for maskulin mystik i alle dens sociale afskygninger, som i Kaj’s fødselsdag og Wilbur begår selvmord.

Hendes film lægger sig solidt ind i den særegne, angelsaksiske genre, der handler om hemmelige selskaber, som sinistert og skjult spreder terror og andre infame fortrædeligheder på de fine engelske og amerikanske universiteter.

Typisk for Scherfig er hendes fokus på den britiske overklassemandehørm, hvilket kom fint frem i An Education fra 2009.

I modsætning til andre landsmænd i udenlandsk filmtjeneste forfalder hun heldigvis sjældent til amerikaniserede slutninger med banal happy ending og nemme løsninger.

Udgangene på hendes film er immer åbne og ambivalente. Som her, hvor vi ikke er sikre på, hvordan det går disse forfærdelige overklassebøller, hooligans med blåt blod og alt for mange penge.

Samtidig viser Lone Scherfig os, at deres umenneskelighed overlever, fordi den dialektisk er i samklang med underklassens lefleri for engelsk adel. Der hersker en absurd, masochistisk og meget engelsk stolthed over både den lavere og højere landadel, kongerøgelse og ridderskab, som blandt andet romantiseres i tv-serien Downton Abbey. Uanset hvad disse overklassebøller hensynsløst og inhumant laver af skarnstreger.

Kvinderne er som vanligt hos Scherfig de sande mandfolk –Holliday Grainger som underklassepigen Lauren, der betaler for sit adelssnobberi med ydmygelse. Jessica Brown Findlay som den kloge datter Rachel, der for sent indser, at hendes krofatter er ved at falde i en livsfarlig fælde.

The Riot Club er en lidt altmodisch, men inciterende, underholdende og på lurmærket dansk facon meget engelsk film.

Titel:
The Riot Club

Land:
England

År:
2014

Instruktør:
Lone Scherfig

Manuskript:
Laura Wade

Medvirkende:
Sam Claflin, Max Irons, Jessica Brown Findlay, Holliday Grainger

Spilletid:
107 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
4. december 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten