Biografanmeldelse
04. maj 2025
Riefenstahl

I 1937 tager Leni Riefenstahl hjerteligt imod Hitler i sin villa i Berlin, og dokumentar argumenterer overbevisende for, at hendes filmkunst er uløseligt forbundet med nazismen.

Foto | Bayerske Statsbibliotek

Riefenstahl

Dokumentar om nazisternes hofinstruktør Leni Riefenstahl blotlægger nådesløst de fordomsfulde forestillinger, der banede vejen for hendes venskab med Hitler.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Næppe nogen anden offentlig figur opsummerer bedre tyskernes komplicerede forhold til nazitiden end Leni Riefenstahl. 

Med sine to skelsættende dokumentarprojekter, Viljens triumf fra nazisternes store partikongres i Nürnberg i 1934 og den tre og en halv time lange Olympia fra deres propaganderende prestigeprojekt, OL i Berlin 1936, projicerede hun fascisternes vælde, så verden spidsede ører. 

Titusindvis af villige tropper på march i snorlige parader foran en magnetisk Führer. Slanke, veltrænede kroppe i ekstatisk anstrengelse. Leni Riefenstahl overtog den heroiserende sovjetæstetik og gjorde den til folkeeje med idealiserede billeder af styrke og storhed. 

Hun gik nazisternes ærinde og destillerede et formsprog, vi stadig ser og bruger i dag. 

Begge disse hovedværker var en kilde til national stolthed både før og efter krigens afslutning. Og lige så længe har instruktørens intentioner været heftigt debatteret. Var hun en nyttig idiot i Hitler og Goebbels’ propagandamaskine? Eller en vidende medløber, der tilsluttede sig nationalsocialismens idealer og skrev under på dens dehumaniserende program? 

Naturligvis plæderede hun selv for det første i talkshows, dokumentarer og sine erindringer, som hun brugte et årti på at skrive og omskrive. Hendes selviscenesættelse er omdrejningspunktet i Andres Veiels dybdeborende arkivdokumentar Riefenstahl. Her danner instruktørens egne udtalelser i løber af et ualmindeligt langt liv – hun døde i en alder af 101 år i 2003 – en rød tråd gennem anklager, forsvar og en fængende gennemgang af en stor karriere i en ond sags tjeneste. 

Selviscenesættelse og selvbedrag ligger hinanden snublende nær, og det står klart, at Leni Riefenstahls største, kunstneriske besættelse netop var hende selv. Fortalelser og skiftende forklaringer tegner et mere retvisende portræt af kunstneren som narcissist, end en konventionel fremstilling kunne have opnået. 

Montagearbejdet er imponerende og nådesløst afslørende. 

Leni Riefenstahls kometkarriere udlægges via hendes særdeles tætte forhold til den magnetiske Hitler og propagandaminister Goebbels, med hvem hun i et uforsigtigt øjeblik antyder at have haft en affære. Privatbilleder fra Riefenstahls arkiv viser en begejstret fortrolighed med dem begge. 

Det siger rigeligt om stemningen i efterkrigens Vesttyskland, at hendes egen, undvigende udlægning af livshistorien som apolitisk kunstner kun sjældent blev modsagt. I et talkshow fra 70’erne går en jævnaldrende hausfrau dog Riefenstahl på klingen for, hvad hun kalder hendes ”rottefængerfilm”. 

Men det er dokumentaristens brandtale for medløbernes komplette uvidenhed, som får de tyske tv-seere til at skrive ind med ros og beundring. 

Man savner at se nogen for alvor få skovlen under hende. Men Andres Veiels mål med Riefenstahl er ikke at gendrive hendes bortforklaringer, selv om han har rigeligt fældende beviser til at pille standardfrasen ”jeg vidste intet” fra hinanden. 

Filmens mål er snarere at blotlægge de fordomsfulde antagelser om verden – følelsen af overlegenhed – der gjorde hendes venskab med nazisterne mulige, og som stadig vandt genklang længe efter deres fald. 

Leni Riefenstahls alderdom med en fyrre år yngre partner skildres ubarmhjertigt. Det gælder særligt hendes fotoreportager i 1960’erne fra Nuba-folket i Sudan, hvor hun ydmygende kaster cigaretter i grams, og som det første arrangerer en brydekamp for kameraet mellem landsbyens børn. 

Selvpromoveringen gør hende til en højt betalt kendis, der mænges lige naturligt med nazi-arkitekten Albert Speer og popkunstneren Andy Warhol. 

Opgøret med nazitiden kværner stadig løs på film. The Zone of Interest, Føreren og forføreren og forløberen Der Untergang tager livtag med krigsforbryderne, hvor man før har været mere optaget af deres ofre. 

Riefenstahl viser en kunstnerklasse, der forstod at placere skyklapperne strategisk.

Titel:
Riefenstahl 

Land:
Tyskland

År:
2024 

Instruktør:
Andres Veiel 

Manuskript:
Andres Veiel

Medvirkende:
Leni Riefenstahl, Adolf Hitler, Joseph Goebbels, Horst Kettner, Albert Speer

Spilletid:
115 minutter 

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år 

Premiere:
8. maj

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten