Serieanmeldelse
11. maj 2025
Reservatet

I jagten på svar går Cecilie (Marie Bach Hansen) længere, end hendes klasse tillader, mens Danica Curcic er et gammelpenge-rigt dumt svin i pænt tøj. 

Foto | Jasper Spanning

Reservatet

Dansk Netflix-serie tager effektivt favntag med overklassens hykleri og forvandler historien til en medrivende krimisag.

Af Bo Tao Michaëlis

Vi er på den absolutte solside af den privilegerede, nordsjællandske rigmandsghetto. Her hvor man enten bor i Le Corbusier-inspirerede, senmoderne villaer eller i et stilhistoristisk domicil lidt mindre end Buckingham Palads.

I det første bor den fremadstormende opkomling og advokat Mike sammen med sin hustru Cecilie. På samme eksklusive villavej bor også den gammelpenge-rige Rasmus, Mikes arbejdsgiver, med hustruen Katarina i en herskabelig herregårdskopi.

Foruden samme smag i hvidvin og luksus har begge familier en filippinsk au pair. Angel passer Mike og Cecilies børn, mens Ruby passer Rasmus og Katarinas barn.

Ruby prøver ved en lejlighed at tale med Cecilie om noget fordækt i sin værtsfamilie. Men Cecilie affejer hende fejt og frejdigt ved at sige, at det må hun tage op med dem. Og så forsvinder Ruby sporløst.

Netflix’ danske krimiserie Reservatet udvikler sig ret hurtigt til at blive en inciterende krimisag. En slags Girl Gone, som er godt skruet sammen af instruktøren Per Fly på et overbevisende manuskript af serieskaberen Ingeborg Topsøe, der også har stået bag manuskriptet Kød & Blod, en ganske ferm fynsk mafiafilm.

Per Fly er med sit gode øje for social vantrivsel og skæv uretfærdighed – tænk på Bænken, Arven og Drabet – klart på hjemmebane i Reservatet. Uden at prædike udleverer han hele au pair-ordningen i små, men sigende streger.

De filippinske kvinders adgangsbillet til dansk kultur – som alibi for at arbejde underbetalt og på nåde i overklassens hjem – er at synge fra Højskolesangbogen. Og så naturligvis at overvære, hvordan de virkelig rige lever i en boble af dobbeltmoral og hyggelig racisme.

”Har asiatiske kvinder ikke tissekonen på tværs?” lyder det ulækkert i dette miljø, hvor man ikke skilter med sin racisme, men heller ikke skjuler den. Stakkels filippinske kvinder har kun den katolske kirke som trøst og måske indimellem husfruens overbærenhed, som dog sjældent rækker langt ud over havelågen.

Ind træder politikvinden Aicha, selv farvet og dermed også parthaver i borgerskabets diskrete fordomme.

Per Fly og Ingeborg Topsøe har aldrig været mere politisk og socialt indigneret end i denne godt sammenskruede historie.

Når Cecilie på sit job bliver kaldt kolonial af sine kolleger, fordi hun har en au pair, reagerer hun prompte med verdens tyndeste undskyldning. Vil man have flere kvinder ud på arbejdsmarkedet, må man importere andre af slagsen til at passe børn og føre husholdning. Vel at mærke til en billig pris.

Men Cecilie vokser med sin nysgerrighed og bliver metaforisk filmens privatdetektiv – kvinden, der går længere, end hendes klasse egentlig tillader. Hun danner makkerpar med Aicha, der balancerer faretruende tæt på klichéen som den stressede strisser uden privatliv.

Slutningen skal selvfølgelig ikke røbes, men vi er langt fra hyggekrimiens turistvenlige Hvide Sande endsige Sommerdahl i blå jeep. Hvilket er helsebringende.

Og det er godt, at hvert kapitel er opdelt i en halv time – gængse serieafsnit kan ofte blive lige lovlig langstrakte. Det giver en fin rytme, hvor meget lidt trækkes i langdrag.

Marie Bach Hansen er fremragende som Cecilie, der træder i karakter og dog med måde. Det klæder hr. og fru Nice Guy – Lars Ranthe og Danica Curcic – at spille dumme svin i pænt tøj. Og Sara Fanta Traore er overbevisende hård som politikvinden, der nægter at slippe sagen. Sekunderet af altid gode Henrik Prip som hendes bekymrede overordnede.

Også Excel Busano og Donna Levkovski spiller glimrende som de filippinske kvinder Angel og Ruby. Tillidsfulde på den fortvivlende måde, alligevel desperate efter et andet liv end at være husholderske nogle år for en uforstående overklasse.

Uden at love for meget er der tegn i sol og måne på, at serien sandsynligvis får en fortsættelse. Det fortjener den så sandelig.

Titel:
Reservatet

Land:
Danmark

År:
2025

Serieskaber:
Ingeborg Topsøe

Instruktør:
Per Fly

Manuskript:
Ingeborg Topsøe, Ina Bruhn, Mads Tafdrup

Medvirkende:
Marie Bach Hansen, Excel Busano, Simon Sears, Danica Curcic, Lars Ranthe, Sara Fanta Taor, Henrik Pip

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 35 minutter

Anmeldelse:
Seks afsnit

Premiere:
15. maj på Netflix

Relevante artikler

Biografanmeldelse
06. mar. 2020
Kød & blod

Kød & blod

Berlinale 2020
19. feb. 2020
Råber i hovedet på publikum

Råber i hovedet på publikum

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten