Biografanmeldelse
26. okt. 2023
Reality

Sydney Sweeney er eminent i rollen som den unge whistleblower, hvis selvsikre facade konstant truer med at krakelere.

Foto | Paul Yee

Reality

Det er modig og gribende filmkunst, når debutant viser de amerikanske myndigheders behandling af kvinden, som afslørede russisk indblanding i valget 2016.

Af Wendy Ide

Den 3. juni 2017.

I en ubestemmelig forstad til Augusta i staten Georgia vender en 25-årig kvinde med det særprægede navn Reality Winner hjem efter at have købt ind.

FBI-agenter venter ved hendes fordør.

Den unge kvinde arbejder som oversætter for efterretningstjenesten NSA. Hun spilles i Tina Satters gribende debutfilm af Sydney Sweeney, der er kendt fra serierne Euphoria og The White Lotus.

Men Reality Winner er først og fremmest et autentisk menneske, hvis verden denne sommerlune lørdag morgen er på nippet til at eksplodere.

Filmen er en ordret rekonstruktion af FBI-agenternes afhøring af Reality. Udskrifterne blev frigivet, efter hun anklagedes og dømtes for at have lækket hemmelige oplysninger om russisk indblanding i det amerikanske præsidentvalg i 2016, der bragte Donald Trump til magten.

Reality er en filmatisering af Tina Satters kritikerroste teaterstykke Is This A Room. Men selv om den for det meste udspiller sig i ét lokale og har præcis den samme dialog, er der intet teatralsk over filmen.

Den er et anspændt, sitrende og stilistisk modigt stykke filmkunst, der benytter øjeblikke af surreel komik som en ventil for den konstant truende og anspændte stemning.

Tina Satter er ikke den første filmskaber, der genskaber en autentisk hændelse ord for ord.

I The Courtroom fra 2022 bruges udskrifterne fra en retssag, hvor en filippinsk kvinde stod til at blive udvist fra USA. Og i Clio Barnards The Arbor mimer skuespillerne til arkivoptagelser af dramatikeren Andrea Dunbar og hendes familie.

Men Reality går et skridt videre.

Tina Satter nøjes ikke med at bruge de frigivne dokumenter som inspiration for dialogen. Hun inddrager teksten præcis, som den er skrevet – eller overstreget – på papirerne. Hun konfronterer publikum direkte med de slettede passager ved at spille høj, forvrænget støj og i et splitsekund klippe karaktererne ud af billedet.

Det er et stærkt greb, der formår at gøre dramaet mere indlevende ved for et øjeblik at afbryde det. Man bliver mindet om, at Reality Winner er en virkelig person, der stod alt det her igennem for ikke så længe siden.

Samtidig er det en demonstration af, hvor vide beføjelser autoriteterne har til at gribe ind i livet på enhver i deres søgelys.

Reality Winner havde tjent i luftværnet. Hun arbejdede selv for regeringen, og i filmen mærker vi, at hun er helt klar over, hvilken magt disse mænd i chinobukser og polotrøjer besidder.

Det gør kun hendes besindelse under afhøringen desto mere beundringsværdig. Gang på gang smyger hun sig uden om de fælder, agenterne lægger for hende under det vedholdende, sinistert selskabelige forhør.

Hun er en overraskende kvinde.

Reality Winner fik sit usædvanlige navn af sin far. Hun er en patriotisk amerikaner og stolt fortaler for retten til at bære våben – selv foretrækker hun et lyserødt automatgevær. Hun ønsker at tjene sit land, først i militæret og nu som oversætter, der taler flydende farsi, dari og pashto.

Det var netop hendes patriotisme – provokeret af baggrundsstøjen fra Fox News på kontoret – der fik hende til at lække hemmeligstemplede dokumenter online. Men ved at gøre noget, der i hendes øjne var i landets bedste interesse, blev hun stemplet som landsforræder.

Sydney Sweeney er eminent i rollen som en hurtigtænkende, modig og skrækslagen ung kvinde, hvis selvsikre fremtoning er en facade, der konstant truer med at krakelere.

Kameraet presser hende ind i hjørner og passer hende op ligesom de FBI-agenter, der strømmer ind i hendes lille hjem.

Reality er et sympatisk portræt af en autentisk person og en film, der summer af vrede og forargelse. Uroen gengives i Nathan Micays kradsende, nervepirrende underlægningsmusik. På overvældende vis argumenterer Tina Satter for, at det ikke var Reality Winner, der forrådte sit land.

Det var snarere omvendt.

Titel:
Reality

Land:
USA

År:
2023

Instruktør:
Tina Satter

Manuskript:
Tina Satter, James Paul Dallas

Medvirkende:
Sydney Sweeney, Josh Hamilton, Marchánt Davis

Spilletid:
83 minutter

Aldersgrænse:
Frarådes børn under 7 år

Premiere:
2. november

Relevante artikler

Serieanmeldelse
12. aug. 2021
The White Lotus

The White Lotus

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
05. jan. 2024
The Holdovers

The Holdovers

Biografanmeldelse
29. nov. 2023
Maestro

Maestro

Biografanmeldelse
09. maj 2023
Tori og Lokita

Tori og Lokita

Biografanmeldelse
12. apr. 2023
The Eternal Daughter

The Eternal Daughter

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten