Biografanmeldelse
24. jan. 2022
The Princess
Hun blev født med det borgerlige navn Diana Spencer, men fremragende dokumentar om prinsessen giver et indblik i de år af livet, hvor hun gennem nysgerrige øjne blev allemandseje. Foto | HBO

The Princess

Med en blanding af fascination, skam og en stigende fornemmelse af at blive kvalt giver banebrydende dokumentar en helt ny forståelse for den jagede Prinsesse Diana.

Af Lee Marshall

”Hun leger med os,” beklager en kameramand sig til sin kollega.

”For helvede, så stå dog stille!” mumler en anden.

Ligger alle disse mænd – for det er alle sammen mænd – på lur i junglen og venter på, at en sjælden fugl åbenbarer sig og viser sin fjerpragt for dem?

Nej, mændene står ude i sneen ved et schweizisk skiresort, hvor Prinsesse Diana er på ferie med sine to sønner. Året er 1994. Det er to år siden, det royale par annoncerede deres separation, men der er stadig to år til, at skilsmissen bliver fuldbragt i 1996.

Stemningen blandt de forsamlede pressefolk er giftig, uforskammet og aggressiv.

Scenen fra skiresortet kommer omtrent halvvejs i den britiske filmskaber Ed Perkins’ medrivende dokumentar The Princess, der netop har fået premiere på Sundance-festivalen.

I sin forrige dokumentar, Tell Me Who I Am, fortæller Perkins historien om en mand, der har mistet sin hukommelse efter en motorcykelulykke. Instruktøren får mandens tvillingebror til at udfylde hullerne i hukommelsen, men i hver af filmens tre dele går historien i en ny og overraskende retning.

Med The Princess er udfordringen af mere simpel karakter, men instruktøren er her lige så stringent.

Adskillige film, tv-serier og bøger har i tidens løb forsøgt at grave ned bag overfladen og vise den hemmelige udgave af Diana, som hun gemte i de stort opsatte kulisser.

Senest Pablo Larraíns biografaktuelle Spencer og den populære Netflix-serie The Crown.

Ed Perkins gør noget andet. Med optagelser fra mange års tv-nyheder viser han os den Diana, vi i forvejen føler, at vi kender. Prinsessen konstant fanget i offentlighedens nysgerrige øje. Hende, der via tv-skærme kom ind i vores hjem og blev genstand for analyse, hæder og hån.

Derfor spiller Dianas barndom ikke nogen rolle i Perkins’ film. For hvem kendte til Diana Spencer, inden rygterne om hendes forlovelse med arvingen til den britiske trone dukkede op i sommeren 1980?

En af de første optagelser af hende viser, hvordan pressen mobber en reserveret og utilpasset nittenårig kvinde, mens hun går på fortovet i London. Det er kun en forsmag på, hvad der er i vente. En ubarmhjertig montage sammenklipper et ægteskab, to fødsler, en skilsmisse og en begravelse.

Man overværer med en blanding af fascination, skam og en stigende fornemmelse af at blive kvalt.

Indimellem byder filmen på øjeblikke af lettelse. Ved indvielsen af en aids-afdeling roser Diana en patient for hans smarte, røde briller. På et andet tidspunkt hviner hun af glæde, da hun afprøver rutsjebanen på en legeplads med sine sønner.

The Princess holder sig ikke bare til at skildre de sytten år mellem Dianas ankomst i vores liv og hendes for tidlige afgang.

Filmen bruger hverken en fortællerstemme, genrens klassiske talking heads-interviews eller noget så simpelt som skriftlige tidsangivelser. Det nærmeste, vi kommer en signatur fra folkene bag, er brugen af komponist Martin Phipps’ klassiske musik, men også den optræder sparsomt.

Resultatet er en slags feberdrøm, hvor den medieskabte Diana tager sit liv i egne hænder.

De fleste dokumentarer om en særlig livshistorie har til formål at bringe os nærmere hovedpersonen. Men Diana synes at forsvinde længere og længere væk, og det er netop derfor, man bliver så følelsesmæssigt engageret i filmen. Vi får sympati for en kvinde, som aldrig fik lov til at være sig selv.

The Princess har det tilfælles med Spencer, at begge film skildrer en prinsesse, der var i tvivl om, hvem hun egentlig var.

Undervejs står det klart, at trolling ikke blev opfundet i de sociale mediers tidsalder. Der bobler i The Princess en nerve af ondskab fra de såkaldt gamle medier, mens kærligheden fra den familie, hun giftede sig ind i, også er til at overse.

Hendes mand tager ud for at spille polo en time efter Prins Harrys fødsel. Og da Diana beder om fred og ro, byder en sardonisk tv-kommentator ind med replikken: ”Det er meget typisk for Diana at afholde en pressekonference for at sige, at hun vil være alene.”

The Princess får én til at tænke på den lange og ubehagelige smædekampagne, som medierne og etablissementet kørte på Harrys kone Meghan Markle.

Har vi ikke lært noget i de næsten 25 år, der er gået, siden Diana døde, mens hun blev jagtet af pressen i Paris?

Titel:
The Princess

Land:
England

År:
2022

Instruktør:
Ed Perkins

Manuskript:
Ed Perkins

Medvirkende:
Prinsesse Diana, Prins Charles, Dronning Elizabeth II, Prins Harry, Prins William

Spilletid:
106 minutter

Premiere:
20. januar på Sundance-festivalen, kommer senere i danske biografer og på DRTV

Relevante artikler

Biografanmeldelse
24. jan. 2022
Spencer

Spencer

Biografanmeldelse
25. sep. 2013
Diana

Diana

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
04. dec. 2025
Den nye bølge

Den nye bølge

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
I’m Still Here

I’m Still Here

Biografanmeldelse
27. okt. 2025
Bugonia

Bugonia

Biografanmeldelse
06. mar. 2025
Svære sandheder

Svære sandheder

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten