Serieanmeldelse
26. jan. 2025
Prime Target

Sidse Babett Knudsen spiller historikeren Andrea, mens Leo Woodall er matematikgeniet Edward, der regner i hånden, fordi computere er for langsomme.

Foto | Nick Wall

Prime Target

Trods Leo Woodall og Sidse Babett Knudsen på rollelisten formår spændingsserie om et matematikgeni og et farlig supervåben ikke at få os ud på kanten af sofaen.

Af Rikke Bjørnholt Fink

På Cambridge-universitet leder den talentfulde matematiker Edward efter et emne til sin afhandling. Da han ender på primtal, skyder hans vejleder, professor Mallinder, straks idéen ned. Umiddelbart efter dør Mallinder dog, men ikke før han har brændt alt Edwards indledende arbejde.

I Sydfrankrig sidder NSA-agenten Taylah (Quintessa Swindell), der er overbevist om, at Mallinder, som hun har videoovervåget i årevis, er blevet myrdet. Hendes overordnede er uenig, men så bliver han myrdet.

Det hele hænger sammen med en bombe, der sprænger i Bagdad og åbenbarer et oldtidsfund, der har potentiale til at smadre al moderne cybersikkerhed.

Det er ikke så forvirrende, som det måske lyder, og det hele samler sig til sidst, men lad det være sagt med det samme: Prime Target får svært ved at få seerne ud på kanten af sofaen.

Leo Woodall har rollen som matematikgeniet Edward, der finder stor skønhed i tallet 204 og altid regner i hånden, fordi computere er for langsomme. Fra Netflix’ One Day husker nogle af læserne måske, at Woodall til tider er så nuttet, at man har lyst til at tage en bid af ham.

I Prime Target er han dog næsten ugenkendelig som tør regnemand, og alt ved ham er så afdæmpet, at han føles som en nørdekliché. Serien skal dog havde ros for ikke at falde i de klassiske supergeni-fælder. Således kan Edward eksempelvis sagtens føre almindelige samtaler med andre mennesker.

Sidse Babett Knudsen spiller historikeren Andrea, der er gift med den måske myrdede matematikprofessor og har ledt hele sit professionelle liv efter det historiske bibliotek, der dukker op i Bagdad. Karakteren er mest en kedelig akademiker, og det eneste, man for alvor husker om Andrea, er, at hun er spillet af Sidse Babett Knudsen.

Serien er såmænd spændende nok, men de otte afsnit føles som mindst to for mange. Alle personerne er afdæmpede, professionelle og upassionerede, og man savner noget drama, nogle forbindelser, bare et eller andet, der kunne live det hele lidt op.

Den bedste præstation er Harry Lloyd som sjælløs NSA-mand, der på et tidspunkt forsøger at få Edward til at arbejde for sig med en replik om, at USA’s efterretningstjeneste ”i grove træk er de gode”.

Især fans af Game of Thrones vil sætte pris på Viserys Targaryen som kynisk skrivebordsspion, om end der er tale om en lille rolle.

Problemet med at have primtal og deres funktion for international cybersikkerhed som seriens clou er, at det bliver vagt. Man forstår ikke, hvad det er, man skal være bange for.

Ét er, at folk i serien gentager sætninger om, at primtalssekvenser kan åbne alle digitale låse i verden, men man kunne godt have gjort et forsøg på at beskrive hvordan. For de fleste af os, giver det ikke umiddelbart mening, at man skulle kunne tømme en lønkonto med 5, 13 og 37.

Mellem Taylah og Edward opstår en etisk diskussion om, hvorvidt han har ret til at bruge sine evner, selv om det, han kan skabe med dem, kan have uoverskuelige konsekvenser. Skal videnskaben have ubegrænset råderum, eller har forskere et ansvar for, hvad deres opdagelser bliver brugt til. Det er det mest interessante tema i serien, men det fylder langt fra nok.

Prime Target har en ærgerlig tendens til at gentage sine virkemidler, indtil de mister deres effekt. I løbet af serien er der mange vendekåber og folk med skjulte motiver og intentioner. Men til sidst holder det op med at være interessant, når vi for tredje gang skal have en åbenbaring.

Man har egentlig en udmærket skurk med et godt motiv, men han føles som et plottvist, som man ikke har fået bygget tilpas op til.

Så trods en spændende præmis og et godt cast glider dramaet om det store supervåben ud i sandet.

Titel:
Prime Target

Sæson:
1

Land:
Storbritannien

År:
2025

Instruktør:
Brady Hood

Manuskript:
Steve Thompson, Selina Lim, Thomas Martin

Medvirkende:
Leo Woodall, Quintessa Swindell, Sidse Babett Knudsen, Martha Plimpton, Stephen Rea, Harry Lloyd

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 50 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
22. januar på Apple TV+

Relevante artikler

festivalanmeldelse
22. feb. 2024
Vogter

Vogter

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
02. dec. 2025
Train Dreams

Train Dreams

Biografanmeldelse
09. nov. 2025
Mango

Mango

Serieanmeldelse
12. okt. 2025
Victoria Beckham

Victoria Beckham

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten