Biografanmeldelse
03. apr. 2018
The Post
Tom Hanks idealistiske journalist Ben Bradlee udfordrer Meryl Streeps avisejer, Kay Graham, der står med valget mellem at udfordre præsidenten eller skjule sandheden. Foto | Niko Tavernise

The Post

Personligt drama og storpolitik går op i en højere end, når Spielberg suverænt udfolder en af USA’s største whistleblower-historier med et kvindeligt fokus og forelskede 70’er-billeder.

Af Simon Pasternak

The Post er Steven Spielbergs fortælling om en af de store whistleblowere i amerikansk historie: CIA-analytikeren Daniel Ellsbergs læk af de såkaldte Pentagon-dokumenter, der i 1971 afslørede skiftende regeringers løgne om Vietnamkrigen.

Allerede i 1966 vidste man, at krigen ikke kunne vindes, men alligevel blev man ved med at sende amerikanere i døden og brænde vietnamesiske landsbyer af.

Hvad gør man som journalist og avisejer, når man står med universets største historie, som dog er tophemmelig? Og når man samtidig ved, at præsidenten, sikkerhedsapparatet og aktionærerne kommer efter én, så man kan ende i fængsel og gå fallit?

Filmen åbner med, at ejeren af Washington Post, Kay Graham, vågner badet i sved ved tanken om det børsprospekt, der skal sikre avisens eksistens. Under morgenmaden gennemgår hun med sin bestyrelsesformand den tale, der skal overbevise bankfolkene om, at journalistik er værd at investere i.

Til frokost møder hun sin chefredaktør, den senere legendariske Ben Bradlee. Han er den kompromisløse journalist, mens hun er en famlende kvinde og tilfældig ejer af foretagendet, der gerne vil blande sig lidt i modestoffet.

Kort efter breaker den langt større avis New York Times den sprængfarlige historie om regeringens fortielser. Præsident Nixon får rettens ord for, at de ikke må trykke statshemmeligheder. Men Bradlee finder kilden, Ellsberg, og transporterer kassen med Pentagon-dokumenterne hjem til sig selv, hvor datteren serverer limonade, mens journalisterne går i kødet på statshemmelighederne.

Men vil Kay trykke historien? Vil prospektet så gå fløjten? Kommer hun i fængsel?

Hun bliver presset af en bestyrelse fuld af mænd. Bradlee fremturer med sin etik, men som hans kone siger i en fremragende scene, kan han altid få et nyt job med sine smukke principper. Kay Graham kan tabe det hele. Hun blev forbigået som arving af sin egen far, der gav avisen til hendes mand. Først efter hans død fik hun ansvaret. Kan hun træde ud af mændenes skygge?

Bradlee er gået over i historien som idealet på en kompromisløs journalist, men The Post er Kays og kvindernes drama.

Den er i familie med Alle præsidentens mænd, Alan J. Pakulas mesterværk fra 1976 om Watergate-skandalen, hvor de to journalister Bob Woodward og Carl Bernstein går hårdt til præsident Nixon. I de to journalisters bog, som filmen bygger på, slår Bradlee i bordet og siger: ”Fuck it, let’s go stand by our boys.”

I Alle præsidentens mænd tager kvinderne enten telefonen eller falder for Bernsteins charme og spørgeteknik. I redaktionslokalet er der kun mænd, og Kay Graham får et telefonopkald uden for billedet.

Men i The Post får de revanche.

Tom Hanks kan ikke konkurrere med Jason Robards, der spiller Ben Bradlee i Alle præsidentens mænd, men Hanks har også en for ensidig rolle. Man genkender Meryl Streeps dybe suk og hænder, der fingererer ved hoved og brille, men som Kay kommer hun ud over rutinerne og navigerer suverænt mellem rollerne som enke, mor, fornem society-kvinde, familieoverhoved og ejer af en mediekoncern.

Æstetikken minder om Spielbergs Spionernes bro.

Der er støvede, forelskede tidsbilleder og en besættelse af bedaget teknik – her avisproduktionen – med rørpost, blysætning og det hele. Alle scener er leveret med præcision, om det er en kampscene i Vietnam, redaktionslokalet eller high society-festen.

The Post er gennemresearchet og lækkert håndværk om et personligt og politisk dilemma, der også i dag er højaktuelt i de vestlige demokratiers sikkerhedshysteri og mediehusenes fokus på værdi for aktionærerne.

Den er Steven Spielbergs bedste film siden München fra 2005.

Titel:
The Post

Land:
USA, Storbritannien

År:
2017

Instruktør:
Steven Spielberg

Manuskript:
Liz Hannah, Josh Singer

Medvirkende:
Meryl Streep, Tom Hanks, Sarah Paulson, Bob Odenkirk

Spilletid:
116 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
5. april

Relevante artikler

Biografanmeldelse
28. mar. 2018
Ready Player One

Ready Player One

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
05. mar. 2025
Solitude

Solitude

Biografanmeldelse
04. apr. 2024
Rød himmel

Rød himmel

Biografanmeldelse
05. nov. 2023
Forsvundet i natten

Forsvundet i natten

Biografanmeldelse
02. aug. 2023
God Is a Bullet

God Is a Bullet

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten