Biografanmeldelse
23. dec. 2015
Point Break
Édgar Ramírez har rollen som spirituelle suferbankrøver Bodhi, der i den originale Point Break fra 1991 blev spillet af Patrick Swayze. Foto | Reiner Bajo

Point Break

Vellykket opdatering af Kathryn Bigelows action-thriller er underholdende lommefilosofi for spirituelle vovehalse.

Af Nicki Bruun

Hæng logikken på biografens knagerække, før du går ind og ser Point Break. Så venter der en ret underholdende oplevelse.

Filmfans vil vide, at Point Break er en genindspilning af Kathryn Bigelows action-thriller af samme navn fra 1991 med Keanu Reeves og Patrick Swayze i rollen som henholdsvis ung FBI-agent og spirituel surferbankrøver.

Historien er på overfladen den samme i opdateringen til det 21. århundrede, hvor en gruppe sportsudøvere har en sidegesjæft som kriminelle. Men hvor surferne i originaludgaven røver banker for egen vindings skyld, er de i den nye film på en Robin Hood-mission og giver byttet væk, mens de kaster sig ud i halsbrækkende stunts.

Først møder vi dog filmens hovedperson, ekstremsportsudøveren Johnny Utah (Luke Bracey), der efter en ulykke melder sig under FBI’s faner. Modsat Keanu Reeves’ tidligere college-quarterback, som er en letpåvirkelig duksedreng, er Utah en fartdjævel, der med filmens ord har mere nosser end talent.

Da han tidligt får at vide, at han risikerer at ende i respirator og indtage mad gennem en slange, er hans respons: ”Jeg elsker smoothies.” Plat, men på en så insisterende måde, at man bliver revet med og sidder med et smil på læben det meste af filmen.

Utah infiltrerer gruppen og hurtigt opstår et nærmest homoerotisk forhold mellem ham og lederen Bodhi (Édgar Ramírez), der er en art adrenalin-sjælefrænder. Det fokus betyder, at efterforskningsmakkeren Pappas (Ray Winstone), der er en slags faderfigur i originalen, må nøjes med at agere hjælpende hånd.

Siden følger vi Utah kaste sig ud i det ene dødsforagtende stunt efter det andet, mens jord, sne og vand pisker op på kameraet, der kæmper for at følge med. Officielt er det for at fange gruppen, men Utah har også en kaosdæmon inde i sig, der elsker det adrenalinpumpende rush.

Instruktøren Ericson Core og manuskriptforfatteren Kurt Wimmer har ramt en skæv b-film-tone, der også er til stede i Bigelows originale film. Core var fotograf på The Fast and the Furious og fører også kameraet i Point Break, hvor han viser fin fornemmelse for de eksplosive billeder.

Core tager os med ind under de enorme bølger og med ud i det frie fald i 3D, som effektivt viser vovehalsenes dødsdrift.

Der er en håndfuld sjove referencer til originalen. Utah tømmer pistolen op i luften, da han ikke kan få sig selv til at skyde Bodhi og kaster sig uden faldskærm ud i et frit fald, der ville få de fleste til at dø af skræk.

Mens Utah fylder mest i filmen, er det Bodhi, der bærer dens fortælling. Point Break har ikke så lidt sympati for hans idealistiske projekt, der er en pærevælling af anarki, lommefilosofi og spiritualisme. Han taler om fællesskab, men også om den absolutte individualisme, som var han en skoledreng, der netop har haft filosofi for begyndere.

Det giver ikke særligt megen mening, men Bohdi er så knuselskelig, at man gerne slår fornuften fra og overgiver sig til hans fristende blændværk.

Fristelsen kommer for Utah især i skikkelse af den forførende Samsara (Teresa Palmer), gruppens eneste kvinde. Hun bliver dog hurtigt et bagtæppe i filmens macho-univers, der også byder på champagnefester på yachter med utallige bikiniklædte kvinder.

Så er forholdet mellem Utah og Bodhi og deres fælles jagt på det ultimative kick mere interessant. Hvor titlen Point Break i originalen henviser til et surfing-udtryk, står det nu for jagten på et breaking point, hvor kroppen ikke længere kan være med.

Titel:
Point Break 

Land:
USA, Kina, Tyskland 

År:
2015 

Instruktør:
Ericson Core 

Manuskript:
Kurt Wimmer 

Medvirkende:
Édgar Ramírez, Luke Bracey, Teresa Palmer, Ray Winstone, Clemens Schick, Matias Varela, Max Thieriot 

Spilletid:
113 min. 

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år 

Premiere:
25. december 2015

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten