Serieanmeldelse
15. nov. 2025
Pluribus

Rhea Seehorn leverer en tour de force-præstation som Carol, der efter en virus har beholdt sin individualitet og kæmper for at genskabe normaliteten.

Foto | High Bridge Productions

Pluribus

Alle menneskers bevidstheder på Jorden smeltes sammen til én – Breaking Bad-skaberen er stærkt tilbage med en dyster science fiction, der holder et skarpt spejl op foran vores aktuelle virkelighed.

Af Anders Vedby Jørgensen

Når forventningerne er høje, kan skuffelsen nemt blive stor. Og med en ny serie fra Vince Gilligan, der har stået bag den mesterlige serie-duologi Breaking Bad og Better Call Saul, er barren på forhånd sat så højt, at den kan virke umulig at nå.

Men allerede efter det første uforudsigelige og apokalyptiske afsnit lyder lettelsens suk. Han kan stadig!

Pluribus hedder serien, og der er nu skiftet genremæssig vognbane til science fiction-drama.

Nogle astronomer opsnapper et mystisk signal fra det ydre rum. Det indeholder koden til en RNA-ændrende virus, som gør, at samtlige menneskers bevidstheder på kloden smeltes sammen til én. Én vilje, ét sind, én harmonisk og ensrettet verden.

Det viser sig dog, at tretten personer af uforklarlige årsager ikke er påvirkede og dermed er de eneste, der har beholdt deres individualitet.

Én af dem er Carol Sturka, en halvdeprimeret og lettere alkoholiseret forfatter, der til trods for sin store succes med erotiske bøger om hotte pirater hader bogturnéer og fanskarer. Hun synes nemlig, at det rent ud sagt er noget lort, hun skriver og sælger.

Da kæresten dør under den skæbnesvangre nat, hvor virussen overtager menneskeheden, er Carol nu næsten alene i verden og må febrilsk prøve at finde en måde at vende tingene tilbage til normal tilstand igen.

Carol spilles af Rhea Seehorn, der er fremragende som Jimmys advokatkæreste Kim Wexler i Better Call Saul. Denne gang er hun intet mindre end fænomenal. Det er i lange stræk et onewomanshow.

Den sammensmeltede globale bevidsthed viser sig som umådeligt høflig og imødekommende. Alle er påfaldende glade på en måde, der virker dybt foruroligende, og Carol stamper mod brodden med sin vedholdende insisteren på, at denne nye, fredfyldte verden er alt andet end naturlig.

Rhea Seehorn veksler mellem frustration, forbløffelse og forkrøblende ensomhed i en tour de force-præstation, hvor hver replik leveres med præcision og følelsesmæssig tyngde.

Selv om det er en helt anden slags historie end Vince Gilligans feterede forbryderdramaer, er forbindelsen alligevel at spore i sceneriet. Det meste af serien foregår nemlig stadig i Albuquerque, New Mexico.

Også i den visuelle fortællestil videreføres grebene med timelapse-overgange og montager med mennesker, der udfører tilsyneladende normale hverdagshandlinger på en underlig måde. Kameraet observerer ofte uden at forklare.

Teknikken frembringer også en god del fysisk humor, hvor de pandemiagtigt øde gader bliver til arenaer for absurde optrin med leveringsdroner og håndgranater.

Seriens tematik trækker på en genremæssig arv fra film som Invasion of the Body Snatchers og Richard Mathesons ofte filmatiserede bog I Am Legend.

Med udforskningen af de tilbageværende individers reaktioner på den nye verden – hvor nogle fortsætter, som om intet var hændt, mens andre svælger i hul luksus og hedonisme – nærmer fortællingen sig de moralske allegorier, som Rod Serling yndede at skrive til The Twilight Zone.

Som ethvert veludført sci-fi-setup holder historien også et spejl op foran vores aktuelle virkelighed. Carols samtaler med den kollektive bevidsthed, der hele tiden vil please hende, minder uhyggeligt meget om AI-modellers måde at svare på. Og hele idéen med én samlet bevidsthed er ikke langt fra Elon Musks planer om at koble menneskehjerner direkte til computere med Neuralink.

Titlen Pluribus er et latinsk ord, der blandt andet indgår i mottoet på USA’s storsegl: ”E pluribus unum.”, som kan oversættes til: ”Ud af mange, én.”

Den politiske forbindelse udfoldes i seriens satiriske element, når Carol uforvarende falder ind i USA’s rolle som verdens politimand. Hun forsøger at overbevise de andre individer om, at de må gøre noget, men langt de fleste er tilfredse med den kontrollerede og tilsyneladende problemfri situation.

Det er først og fremmest det, der gør Pluribus til en så tankevækkende og seværdig serie: invitationen til refleksion og indlevelse i scenariet. Hvad ville jeg gøre i samme situation? Og ikke mindst spørgsmålet over dem alle: Hvilken verden ønsker vi?

Titel:
Pluribus

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
Vince Gilligan, Gordon Smith, Adam Bernstein, Melissa Bernstein, Zetna Fuentes, Gandja Monteiro

Manuskript:
Vince Gilligan, Vera Blasi, Ariel Levine, Gordon Smith, Alison Tatlock, Jenn Carroll, Jonny Gomez

Medvirkende:
Rhea Seehorn, Karolina Wydra, Miriam Shor, Carlos-Manuel Vesga

Spilletid:
Ni afsnit af cirka 50 minutter

Anmeldelse:
Syv afsnit

Premiere:
7. november på Apple TV+

Relevante artikler

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
03. dec. 2025
Sean Combs: The Reckoning

Sean Combs: The Reckoning

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Oxana

Oxana

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Nyhed
09. dec. 2025
Trumps regering brugte scene fra Druk

Trumps regering brugte scene fra Druk

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

The Abandons
Serieanmeldelse
08. dec. 2025

The Abandons

Mest læste

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

TV 2 beklager, men står fast på fyring
Nyhed
10. dec. 2025

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Trumps regering brugte scene fra Druk
Nyhed
09. dec. 2025

Trumps regering brugte scene fra Druk

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten