Biografanmeldelse
04. apr. 2019
Pet Sematary
Der bliver ballade, da familien Creeds kat Church vender tilbage fra de døde og skræmmer den otteårige Ellie (Jeté Laurence) fra vid og sans. Foto | Sébastien Raymond

Pet Sematary

Genoplivningen af Stephen Kings familiegyser giver øjeblikke med gåsehud og heftig hjertebanken, men frygten bliver ikke fast sengemakker.

Af Nicki Bruun

Om ikke andet er Pet Sematary en hulens god reklame for at blive boende i storbyen, hvor folk i det mindste kan høre dig skrige. 

Familien Creed flytter fra Boston til lillebyen Ludlow i den amerikanske nordøststat Maine. Vi er i Stephen Kings hjerteland, da gyseren er endnu en filmatisering af forfatterens roman Dyrekirkegården fra 1983. 

Mor Rachel og far Louis samt børnene Ellie og Gage når ikke at nyde naturidyllen længe, før ondskaben kommer krybende ind ad døren. 

Deres elskede kat Church – opkaldt efter Winston Churchill uden nærmere forklaring – findes død af familiens nabo Jud (en på samme tid hyggelig og uhyggelig John Lithgow). Han fører Louis langt ind i skoven for at begrave katten, som mirakuløst vender levende tilbage dagen efter. 

De har simpelthen gjort sig til herre over liv og død, men alt er selvfølgelig langt fra godt, når mennesket på den måde begynder at lege Gud. Church er ikke sig selv, og den i forvejen lurende stemning af snarligt blodbad forstærkes kun, da katten begynder at kradse alle og enhver. 

Og når døden senere kommer familien endnu nærmere i menneskelig form, er Fanden for alvor løs i Laksegade. 

Rigtigt meget er blevet skåret væk i trimningen af bogens 374 sider til en film på lidt over halvanden time. Kender man historien, er det særdeles effektfuldt, at manuskriptforfatter Jeff Buhler forholder sig frit til forlægget og fokuserer i højere grad på otteårige Ellie (Jeté Laurence) end på babyen Gage. 

Instruktørerne Kevin Kölsch og Dennis Widmyer har tidligere sammen stået bag et par tvivlsomme gysere. De er uden tvivl fans af Stephen Kings fortælling, og med det større budget, som forfatterens navn giver adgang til, skaber de et makabert univers, hvor dyremasker og dystre lyde er med til at sætte en ubehagelig grundtone. 

Det er dog især takket være gode skuespilpræstationer, at man trods alt køber familiemedlemmernes åbenlyst tåbelige valg om at lege med dødens endegyldighed. 

Jason Clarke formidler vanviddet i en desperat mand, der ingen midler skyer for at holde sammen på sin familie. Imens kommer filmens mest skræmmende øjeblikke i selskab med Amy Seimetz’ traumatiserede Rachel, der får flashbacks til sin barndom med en sengebundet og dødsdømt søster. 

Bangebuksen her kan ikke undsige sig for at have fået gåsehud og heftig hjertebanken nogle gange undervejs, og på den måde lykkes filmen med dele af sit projekt. Men der bliver – heldigvis eller desværre – ikke plantet en dybere frygt, som man tager med hjem og holder som sengemakker i flere nætter efter. 

Der er ellers undertoner af et interessant sammenstød mellem indiansk mytologi og drønende kapitalisme. Den mystiske jord, der kan bringe døde tilbage i live, gemmer sig godt inde i skoven, mens døden hele tiden lurer på landevejene i form af lastbiler, der kører som død og helvede. 

Den satiriske brod bliver dog trukket ud, da en lastbil midtvejs i filmen forulykker med tragiske konsekvenser til følge. Chaufføren er nemlig ikke en ansigtsløs inkarnation af ondskab, men blot en ganske almindelig mand, der bare passer sit arbejde. Her ville det have klædt filmen at gå hele vejen med sin – lad os være ærlige – lidt fjollede historie. 

Når nu filmen ikke helt formår at bide sig fast i nogen eksistentiel grundangst, er det ærgerligt, at den ikke oftere forsøger at blande lidt komik ind i uhyggen, så kontrasterne kunne stå klarere frem. 

Sigende nok er det sjoveste øjeblik til allersidst, hvor en cover-version af sangen Pet Sematary – skrevet af punkbandet Ramones til den første filmatisering fra 1989 – spiller under rulleteksterne. 

Teksten lyder: ”I don’t want to be buried in a pet sematary / I don’t want to live my life again.” 

Det er simpelthen morsomt i al sin sardoniske enkelthed. Hvis den nye film havde grebet historien an med samme grad af selvironi, ville man nok have været bedre underholdt.

Titel:
Pet Sematary

Land:
USA

År:
2019

Instruktør:
Kevin Kölsch, Dennis Widmyer

Manuskript:
Jeff Buhler

Medvirkende:
Jason Clarke, Amy Seimetz, Jeté Laurence, John Lithgow

Spilletid:
101 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
4. april

Relevante artikler

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten