Serieanmeldelse
10. okt. 2017
Perfekte steder
Efter de første afsnit af Perfekte steder har man endnu ikke mærket lidenskaben mellem Tobias (Gustav Dyekjær Giese) og Rose (Sara Hjort Ditlevsen). Foto | Andreas Omvik

Perfekte steder

TV 2 Zulus romantiske serie byder på gode øjeblikke og en glimrende Sara Hjort Ditlevsen, men mangler vildskab i brydetaget med kærligheden.

Af Nicki Bruun

Forelskelse er en mærkelig størrelse, som ikke rigtigt kan forklares. Faktisk tiltrækkes modsætninger, siger man jo, og det gør kun det hele endnu mere uforklarligt.

Hvordan forklarer man så det uforklarlige i film og serier, hvor vi som publikum gerne vil vide, hvorfor to mennesker er tiltrukket af hinanden?

Utallige romcoms gennem tiden har blot ladet to smukke mennesker møde hinanden og så satset på, at attraktionen mellem dem ville virke naturlig i publikums øjne.

Det er også tilfældet i de første tre afsnit af den nye TV 2 Zulu-serie Perfekte steder.

Rose er en søgende sjæl, der ikke har styr på hverken arbejde, kærlighedsliv eller særligt meget andet. Til gengæld strømmer hendes umættelige livsenergi ud af øjnene på altid dygtige Sara Hjort Ditlevsen, hvis følelser konstant skifter, mens kameraet afdækker hvert eneste ansigtstræk.

Imens har Gustav Dyekjær Giese det sværere som den anderledes tilknappede Tobias. Hans øjensynligt fine job betyder, at han hele tiden går rundt i jakkesæt og virker meget stiv i betrækket.

Nåh ja, og så har han en kæreste af den slags, hvor passion er blevet erstattet af rutine.

Det er naturligvis meningen, at der skal være et kontrastforhold mellem Rose og Tobias, som netop er det, der bringer dem sammen. Men det kommer til at virke forceret og overfortalt, når deres forskelligheder fremhæves flere gange under tilfældige møder.

Rose er typen, der finder en retning i livet ved at vejre vinden med en finger i munden og dernæst i luften. Tobias er typen, der har fået lagt en vej ud for sig, og nu kun så småt begynder at afvige fra den.

Da deres spor krydser hinanden, er der en øjeblikkelig tiltrækning. Men går den udelukkende på det kaos og den orden, de savner og fornemmer hos hinanden? Det spørgsmål giver serien ikke straks svar på, og derfor kommer deres akavede kemi fra starten til at fremstå mere kikset end troværdig.

Det hjælper heller ikke, at det hele er smurt ind i et soundtrack, der veksler mellem nutidens store hits og popballader fra slut-80’erne.

Både The Cures Just Like Heaven og Morrisseys Everyday Is Like Sunday er fantastiske sange, men de kommer også til at stjæle fokus fra handlingen.

Perfekte steder er skrevet og instrueret af komikeren Mikael Wulff. Har man set hans standup, ved man, at han tidligere har gjort sjove observationer om mødet mellem mænd og kvinder. Men serien fungerer faktisk bedst, når den foregår i Roses venindekreds.

Mens Tobias kæmper for at slippe ud af sin seriøse mors skygge og kedelige kærestes klør, er der mere humor i Roses lejlighed. Her har både hun og bofællen MM morsomt herrebesøg i første afsnit, og det er immervæk sjovere, når kvindegruppen diskuterer værdien i dick pics, end når Tobias og kæresten skændes om farveskalaen i deres gråtonede tøj.

Også kamera-arbejdet er prisværdigt. Man trækkes ind i scenerne af det glidende kamera, der følger i hælene på folk på det hektiske diskotek og bevæger sig rundt om Rose og Tobias, når de har et af deres øjensynligt skæbnebestemte møder, der ender på Burger King.

På dette langt fra perfekte sted, hvad romantik angår, mærker man en nerve, som serien meget gerne må bygge videre på. Her får en skæv samtale om pomfritters familiære relation til kartofler et skud intensitet i den dybe øjenkontakt. Øjeblikket giver dem spontan lyst til at komme med store kærlighedserklæringer, som kendetegner vanviddet i første fase af den uforklarlige forelskelse.

Og sidst i tredje afsnit træffer Tobias en beslutning, der efter alt at dømme sætter gang i seriens anden akt, hvor den umiddelbare tiltrækning nok skal udskiftes med mere direkte og følelsesmæssig lidenskab.

Det kan forhåbentlig give Perfekte steder en tiltrængt dosis vitalitet. Lige nu savner man enten mere uperfekt vildskab eller en forklaring på, hvorfor de her to mennesker er så fascinerede af hinanden.

Titel:
Perfekte steder

Land:
Danmark

År:
2017

Serieskaber:
Mikael Wulff

Medvirkende:
Sara Hjort Ditlevsen, Gustav Dyekjær Giese, Olivia Joof, Luise Skov

Spilletid:
Otte afsnit af 25 minutter

Anmeldelse:
Tre afsnit

Premiere:
10. oktober på TV 2 Zulu

Relevante artikler

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten