Biografanmeldelse
29. okt. 2017
Patti Cake$
Imod alle odds battler Patti (Danielle Macdonald) sig igennem New Jerseys gader med grove rim og en punket hiphop-stil. Hun bliver støttet af sin god ven Jehdi (Siddharth Dhananjay). Foto | Jeong Park

Patti Cake$

Imponerende gennembrud af Danielle Macdonald som badass-rapper i ungdomsfilm, der har modet til at tage hul på et sårbart tabu: overvægt.

Af Ida Rud

Fra en uskøn vinkel ser man 23-årige Patti vågne i sin seng. Kroppen svulmer under sengetøjet, og uden skyggen af elegance kommer hun ud af sengen. Dellerne bølger. Og så ­kigger hun i badeværelse­spejlet og sender sig selv et fingerkys: ”Du er gorgeous, din boss bitch.”

Patti Cake$ skiller sig positivt ud fra andre ungdomsfilm, fordi den kombinerer en klassisk underdog-fortælling med et sårbart tabu: overvægt.

Morgentisning og tandbørstning bliver omsat til ferme raprim, og da Patti bevæger sig ud på gaden, ­svæver hun bogstavelig talt, da dagdrømmen om at blive opdaget af den lokale hiphophelt O-Z overmander hende.

Lige indtil et brutalt bildyt vækker hende, og chaufføren sviner hende til: ”Dumbo!”

I et shithole i New Jersey battler de unge på gaden om, hvem der kan ”spytte” bedst. Uden forberedelse får de sætninger til at rime, og det giver respekt, hvis man kan jorde modstanderen. Patti bliver skubbet ind i menneskeringen af sin ukueligt opmuntrende ven Jheri. Og hun overtrumfer verbalt den flotte modstander, som hun er forelsket i.

Han tager ikke nederlaget pænt og blive grov. Utroligt nok får Patti rystet det af sig og insinuerer med en kæk rap, at de to har haft en ­hemmelig flirt – hvorpå han pander hende én, så blodet står ud af næsen.

Verbale tæsk og fysisk vold er ganske enkelt hverdag for tykke. Det er desværre ikke blot overdrevet til lejligheden, skulle denne anmelder hilse og sige.

”Vi ligner mere søstre end mor og datter,” bliver moren ved med at sige og giver datteren eneansvar for at betale regningerne for mormorens nylige hofteoperation. Moren viser sig at være et sjældent sangtalent, men hendes drøm blev ødelagt, da hun blev gravid, og hun har svært ved at skjule, at det er Pattis skyld.

Alligevel kigger datteren hengivent på moren, der indtager karaokemaskinen på den bar, hvor Patti arbejder – og drikker datterens løn op. Mormoren skifter Patti ble på, og med en upassende limerick får Patti hende til at grine.

Men hun har aldrig ondt af sig selv. Da hun får et nyt job, giver chefen højlydt udtryk for, at hun næppe kan klare de ti timer lange vagter. For­dommen om dovne tykke i fuldt flor. Men hun klør bare på med et smil.

Samtidig får hun større musikalsk selvtillid takket være den fåmælte anarkist Basterd. Sammen med ham og Jheri – og den kørestolsbundne mormor, hvilket er grotesk morsomt – får de skabt en demo. Musikken er smadret, punket hiphop og svært fængende.

Men selv ikke moren med den bristede sangdrøm støtter Patti. Hun håner derimod datteren og spørger, om hendes kunstnernavn er Else Pelse Pølse.

Der er kræset for den danske oversættelse, men alligevel er det synd, at rappene er oversat. Det går så sindssygt stærkt, at lyd og ord bliver til volapyk.

Geremy Jasper har tidligere lavet musikvideoer, og det kommer til udtryk i en rå, upoleret visuel begejstring, der tangerer kitsch. Som når hiphopperen O-Z i Pattis syner er omgivet af en hidsiggrøn tåge og ligner noget fra en b-film fra 80’erne.

Stort set ukendte Danielle Macdonald lægger korpus, stemme og sødme til Patti. Hun har aldrig før rappet, men det kan man ikke høre. Og hun formidler følelser med træfsikker præcision: flabet, usikker og kærlig. Pattis selvtillidsrejse er sjældent medrivende.

I 2009 imponerede Gabourey Sidibe i dramaet Precious, og Nikki Blonsky var charmerende i musicalen Hairspray fra 2007. Fælles for begge skuespillere er, at de er tykke. Talentet er umiskendeligt, nomineringer og ros har regnet ned over dem, men de fik aldrig et større gennembrud.

Forhåbentlig bliver Danielle Macdonald en undtagelse. Hendes præstation er en Oscar-nominering og en lang karriere værdig.

Titel:
Patti Cake$

Land:
USA

Instruktør:
Geremy Jasper

Manuskript:
Geremy Jasper

Medvirkende:
Danielle Macdonald, Bridget Everett, Siddhart Dhananjay, Mamoudou Athie, Cathy Moriarty

Spilletid:
108 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 7 år

Premiere:
2. november

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
01. nov. 2025
It: Welcome to Derry

It: Welcome to Derry

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Disney indgår stor AI-aftale
Nyhed
15. dec. 2025

Disney indgår stor AI-aftale

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten