Biografanmeldelse
28. aug. 2018
Papillon
Falskmøntneren Louis Dega (Rami Malek) og tyven Papillon (Charlie Hunnam) møder hinanden i en umenneskeligt barsk fangelejr, hvor de starter et venskab og forsøger at tage flugten. Foto | Hagen Bogdanski

Papillon

Danske Michael Noers genindspilning af autentisk flugtdrama låner for meget fra originalen, men byder på spænding og et eviggyldigt budskab.

Af Bo Tao Michaëlis

Den ferme instruktør Franklin J. Schaffner filmatiserede i 1973 franskmanden og eksfangen Henri Charrières selvbiografi Papillon.

Charrière undslap i slutningen af 1930’erne fra Frankrigs infame fangelejrsystem i Sydamerika, hvor den sidste og eneste rest af fransk civilisation var guillotinen.

Den blacklistede, venstreorienterede Dalton Trumbo leverede manuskript til Schaffners film. Endnu bedre satte man den mutte, maskuline og stovt selvgjorte Steve McQueen over for den intellektuelle, milde og blide metodeskuespiller Dustin Hoffman som det umage makkerpar, der indgår et intenst venskab: pengeskabstyven Papillon – kaldet Papi – og falskmøntneren Louis Dega.

Den største indvending mod danske Michael Noers genindspilning af Papillon næsten 50 år efter første version er, at han har valgt at caste skuespillere, der næsten på en prik ligner og agerer som de oprindelige – helt ud i grimasser, detaljer og manerer.

Britiske Charlie Hunnam og amerikanske Rami Malek er nærmest menneskelige replikanter af henholdsvis McQueen og Hoffman. Især Malek er på grænsen til kopi i skildringen af Dega. Hunnam er lidt mere original som Papi med sine trimmede muskler i tove, ubrydelige nerver af stål og hurtige knytnæver af jern.

Handlingsmæssigt er filmen den samme forfærdelige og fascinerende flugtrute over stok og sten, igennem urskov og havvand. De futile flugtforsøg giver straf i form af årevis med tæsk og tvungen tavshed i isolationscelle.

Men flugten til friheden er hele tiden inden for rækkevidde. Det giver filmen en episk spænding, når det skal lykkes hovedpersonerne at overkomme og overleve store forhindringer og sadistisk afstraffelse.

Papillon er effektiv og energisk, men også lidt glat og anonym. Man keder sig dog aldrig, selv om spilletiden, ligesom i originalen, er over to timer.

Teknisk kan film i dag meget mere end i 1973. Både med hensyn til brutale slagsmål, blodig vold, seksuel udpensling samt genskabelse af den tabte (for)tid. Noers Papillon viser også stakkels Papis nostalgiske hallucinationer om den glade tyvetid i 1920’ernes Paris med frække damer og flamboyante mænd. De oplevelser er beskrevet i Charrières bog om tiden efter fængslingen, Banco.

Det hele ender med et stort hop op til 1970, hvor Papi stadig er eftersøgt, men vil offentliggøre sit selvoplevede vidnesbyrd om de franske fangelejres grusomheder og gru. Dels som protest mod den organiserede umenneskelighed og dels som minde over dem, som ikke slap ud, hvis det da ikke var stift liggende i en simpel ligkiste.

Vor landsmand Roland Møller gør en stor indsats som en sådan fange. Det er en rolle på kanten af typecasting, men Møller overbeviser som den rå og ramsaltede bølle og bøhmand med ægte tatoveringer og tvivlsomme ærinder.

Filmen pendler labilt i sine gestaltninger af elendigheden i Fransk Guyana. Det skifter mellem det lækre og farvestrålende, hvor fangedragten nu og da ligner en nystrøget pyjamas, for så pludselig at være fuld af blod, bræk og bæ. Her kommer vi til at sande, at røvhullet ikke er det bedste sted at gemme sine forbudte penge, når man har diarre.

Og mod slutningen er filmen så ved at kamme over med sentimentalitet om at finde sig selv og sige verden ret farvel.

Når det er sagt leverer Michael Noers Papillon varen som en underholdende og spændende fangeflugtfilm med et budskab om, at hvor der er vilje, er der også en vej.

Titel:
Papillon

Land:
USA, Tjekkiet, Spanien

År:
2017

Instruktør:
Michael Noer

Manuskript:
Aaron Guzikowski

Medvirkende:
Charlie Hunnam, Rami Malek, Roland Møller

Spilletid:
133 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
23. august

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten