Cph:Dox 2022
31. mar. 2022
Outside
Selv om trettenårige Roma Saveliev kæmper sammen med demonstranter på gaden, skal han også passe sin skole, så længe han bor på børnehjem. Foto | Olha Zhurba

Outside

Dokumentar om forældreløs, ukrainsk dreng tegner et tragisk billede af landet, men viser også borgernes enestående fighterånd.

Af Aske Nielsen

Gaderne står i brand.

Politiet er kampklædt med skjolde og hjelme. Det regner med molotovcocktails og brosten.

På den anden side står frustrerede demonstranter, og i midten står en trettenårig dreng og dirigerer demonstranterne. Roma kan ikke kaste brostenene helt hen til politiet, men har en stor symbolsk værdi.

Vi er i Ukraine under Maidan-oprøret i 2014.

Forhandlingerne om en samarbejdspolitik mellem Ukraine og EU er lige brudt sammen. Krim er netop blevet annekteret, og i hovedstaden vil demonstranter vælte regeringen, fordi den i deres øjne er for Rusland-venlig.

Det lykkes.

I slutningen af året udskiftes regeringen. Revolutionens unge ansigt skal tilbage på børnehjemmet, men Roma Savelievs historie er ikke slut.

Outside er en del af Cph:Dox’ fokus på krigen i Ukraine, men filmen er mere en historie om tiden efter en borgerkrig.

Ligesom William Wylers Oscar-vinder De bedste år fra 1946 handler dokumentaren om at vende hjem efter at have været en stjerne i en krig. Hos Wyler var det soldater fra Anden Verdenskrig, der vendte hjem til deres koner og job.

Men når medierne mister interessen for Roma, er det tilbage til et liv med kriminalitet og fattigdom.

Filmen fokuserer primært på Romas liv, efter han er blevet smidt ud af børnehjemmet, fordi han er fyldt atten år. Systemet vil ikke have ham længere, og han er tvunget til at flytte ud af byen og ind hos sin småkriminelle storebror.

Som mange andre forældreløse børn er Roma vokset op alt for hurtigt og aldrig rigtigt vokset op. Som trettenårig røg han smøger og hang ud med soldater, men fem år senere laver han stadig drengestreger og sælger nu stoffer sammen med broren for at overleve.

Roma har mistet interessen for livet. Han er på en vej mod mere kriminalitet, og dokumentaren efterlader publikum med en følelse af, at han uundgåeligt ender i fængsel.

Outside er en observerende dokumentar, der følger Roma rundt i håndholdte optagelser. Det hele er meget råt, og man kommer utroligt tæt på.

Billedsiden bliver af og til brudt af en helt sort skærm, hvor man hører telefonsamtaler mellem Roma og filmens ukrainske instruktør Olha Zhurba. I en film uden interviews bliver samtalerne det eneste indblik i Romas tanker.

”Hvert minde er som en scene fra en film, men det er lavet med et gammelt kamera – falmet,” siger den unge mand.

I de bedste øjeblikke blander dokumentaren fortid og nutid for at fortælle en større pointe om Romas liv.

I en meget rørende scene under revolutionen tigger hans mor instruktøren om at hjælpe hende. Romas to søstre, som også bor på børnehjem, er ved at blive adopteret, så moren ikke længere vil kunne besøge dem.

Derefter klippes der til fem år senere, hvor Roma og hans bror leder efter morens gravsten. Sekvensen slutter med, at Roma møder søstrenes adoptivmor. De bor nu i USA, og man kan se, at Roma misunder deres liv.

Han er en rodløs fyr, der bare prøver at finde et ståsted i livet. Han fandt det under revolutionen i 2014, og selv om dokumentaren slutter inden den nuværende krigs udbrud, kan man ikke lade være med at tænke, om Roma er at finde i skyttegravene.

Filmen er mest levende i gadekampene. En trettenårig nationalhelt er en unik historie, og Outside er et vigtigt værk i en tid, hvor verdens øjne hviler på Ukraine.

Den nedadgående kurve i Romas liv følger tragisk nok landets udvikling. Men hvis hans historie fortæller noget om landets moral, er det, at ukrainerne ikke giver op lige foreløbigt.

Titel:
Outside

År:
2022

Land:
Ukraine, Danmark, Holland

Instruktør:
Olha Zhurba

Medvirkende:
Roma Saveliev

Spilletid:
79 minutter

Premiere:
25. marts på Cph:Dox

Relevante artikler

Cph:Dox 2022
29. mar. 2022
Fire of Love

Fire of Love

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
11. nov. 2022
Call Jane

Call Jane

Biografanmeldelse
28. okt. 2022
The Lost King

The Lost King

Biografanmeldelse
14. okt. 2022
Halloween Ends

Halloween Ends

Serieanmeldelse
11. okt. 2022
Nordland ’99

Nordland ’99

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten