Biografanmeldelse
18. mar. 2014
Only Lovers Left Alive
Selv uden bleg make-up ligner Tilda Swinton og Tom Hiddleston væsner fra en anden verden, og i Only Lovers Left Alive er de genialt castet i rollerne som et livstræt vampyr-par. Foto | Kim C. Simms

Only Lovers Left Alive

Jim Jarmusch er tilbage med verdens første krise-vampyrfilm om Vestens forfald og en af det seneste årtis mest bevægende kærlighedshistorier.

Af Lee Marshall

I 1800-tallet blev vampyr-genren brugt til at få luft for interesser som død, seksualitet og sygdom.

I starten af det nye årtusinde brugte Twilight-serien vampyrerne til at sætte bid i teenage-følelsen af at tilhøre en anden art – både hævet over og misforstået af andre. Og i Tomas Alfredsons klangfulde Lad den rette komme ind blev vampyrisme ikke mindst en metafor for et følelseskoldt samfund plaget af vold og alkoholisme.

Jim Jarmuschs’ nye film – hans mest tilfredsstillende siden Dead Man fra 1995 – kan ses som den første krise-vampyrfilm fra en æra, hvor Vesten med gradvise skridt mister sin magtposition. De klassiske, gotisk-romantiske vampyrhistorier har altid dyrket dekadencen, men først her mærker man for alvor, at ”dekadence” stammer fra ordet ”decay” – forfald.

Tom Hiddleston og Tilda Swinton spiller Adam og Eve, et livstræt vampyr-par, der lever adskilt i henholdsvis Detroit og Tanger i Marokko. Og forfaldet skinner netop soleklart igennem i den mageløse brug af locations, særligt i Detroit, der bliver portrætteret som en slags postindustriel spøgelsesby. Her står Adams palæ tilbage som et isoleret, nedkørt forstadsslot i en ødemark af misligholdte fabrikker.

Også Tanger inkarnerer en slags slutning, nemlig enden på den stædige vestlige myte om Nordafrika og Mellemøsten som et arnested for berusende mystik og seksuelle udskejelser, som både Lord Byron og William S. Burroughs har været eksponenter for. Jarmusch svælger godt nok i denne ”orientalisme” med den hippie-smarte, mørkt romantiske dekor i Eves lejlighed. Men vi kan samtidig se, at den er faldefærdig, og at al eksotisk aura er reduceret til den narkohandlers hvisken, som møder Adam og Eve i en gyde: ”Jeg har, hvad I har brug for!”

Adam er rockmusiker, og hans palæ er et mausoleum over den analoge kulturs skønhed med en stor samling af vintage-elguitarer, gammeldags højttalere og en vinyl-afspiller, hvis spindende lyd giver anledning til et tilbagevendende kamera-riff.

Detroit er Iggy Pop og Motowns by, og Jarmusch hylder dens musikalske guldalder med et soundtrack, der inkluderer glorværdige genopdagelser som Denise LaSalles Trapped by a Thing Called Love. Den danser Adam og Eve til, da hun – alarmeret af hans snak om selvmord – er fløjet over for at besøge ham.

Der er noget dybt rørende i ideen om en kærlighedsaffære, der er blevet vakt til live igen og igen gennem århundreder, og de to hovedrolleindehavere får os til at tro på det.

Swinton kan være skarp og frygtindgydende, men her viser hun sin mest ømme og følsomme side. Og Hiddleston – der sørgmodig og tilbagetrukket fremstår som en slags vampyr-udgave af Nick Drake – er en værdig modspiller. Det er en genistreg af Jarmusch, at han har castet to skuespillere, der selv uden deres blege makeup og stive parykker ligner væsener fra en anden verden.

Only Lovers Left Alive er en vittig, klog og romantisk atmosfærefilm. Man får faktisk det klare indtryk, at selve historien er et nødvendigt onde, en distraktion fra det, der dybest set er et langt, filmisk tonedigt.

Da Eves uopdragne lillesøster Ava (Mia Wasikowska) fra L.A. støder til, fører det noget egentlig spænding med sig, men præmissen om, at en uansvarlig yngre vampyr stadig har brug for rigtige menneskers blod, mens mere beherskede ældre klarer sig på blodbank-forsyninger, er set før. I disse scener med Ava slår Jarmuschs lidt umodne, studentikose side ud – hans quirky hipsterstil fra Stranger Than Paradise

Men i sidste ende får den centrale kærlighedshistories ømhed og dybe melankolske længsel heldigvis lov til at komme til sin ret. Og først og fremmest er Only Lovers Left Alive en af de mest bevægende kærlighedshistorier fra det seneste årti.

Land:
England / USA

År:
2013

Instruktør:
Jim Jarmusch

Manuskript:
Jim Jarmusch

Medvirkende:
Tilda Swinton, Tom Hiddleston, Mia Wasikowska, John Hurt

Spilletid:
123 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
20. Marts 2014

Relevante artikler

Essay
26. okt. 2005
En musiker i filmklæder

En musiker i filmklæder

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
04. dec. 2025
Den nye bølge

Den nye bølge

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
I’m Still Here

I’m Still Here

Biografanmeldelse
27. okt. 2025
Bugonia

Bugonia

Biografanmeldelse
06. mar. 2025
Svære sandheder

Svære sandheder

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten