Streaminganmeldelse
27. juni 2017
Okja
An Seo Hyun leverer en pragtpræstation som den naive og stålsatte Mija, der står i kontrast til sin godmodige og genmodificerede supergris Okja. Foto | Netflix

Okja

Bong Joon-Hos sprudlende Netflix-film er en overraskende blanding af udsyret komediefarce, benhård dyreaktivisme og sentimental børnefilm.

Af Felix Rothstein

Tilda Swinton som skruppelløs industrimagnat med bøjle på tænderne, Jake Gyllenhaal som skabagtig zoolog/tv-vært og et gigantisk CGI-dyr, der ligner en blanding af en gris, en flodhest og en søko. Instrueret af den sydkoreanske The Host- og Snowpiercer-instruktør Bong Joon-ho. Produceret og distribueret af Netflix.

Okja er på alle måder en overraskende og umage film, der på trods af ikke ubetydelige udsving er både charmerende og medrivende.

I Sydkoreas idylliske bjerge bor teenagepigen Mija med sin bedstefar og Okja, en enorm supergris skabt af den multinationale, agrokemiske virksomhed Mirando som en løsning på verdens sultproblemer. Først og fremmest er Okja dog en enorm indtægtskilde, der skal ”indtage mindre mad, producere færre ekskreter – og allervigtigst – smage mega godt”, som Mirandos maniske leder Lucy siger på et pressemøde i filmens åbningssekvens.

Men Okja er et intelligent, bevidst og empatisk væsen, der knytter sig stærkt til sin menneskelige veninde.

Det vil Lucy og hendes klovneagtige kumpan, tv-zoologen Johnny Wilcox, selvfølgelig blæse på, så Mirando tager Okja med til New York for at præsentere hende for forbrugere og investorer – og for at sende hende og hendes genmodificerede artsfæller direkte til slagtehallen.

Mija kaster sig ud i et voldsomt og frygtløst redningsforsøg og får undervejs hjælp af komisk idealistiske dyreværnsterrorister, der vil bruge Okja til at trænge ind i Mirandos helvedesagtige laboratorier.

Okja bruger Hollywoods arsenal af sci-fi-staffage til at stille ubehageligt hverdagsnære spørgsmål om, hvad vi spiser, hvor maden kommer fra og om forbrugerens rolle i en benhårdt, kapitalistisk fødevareindustri, der prøver at smykke sig med floskuløse begreber om økobevidsthed og socialt ansvar.

Heldigvis fremstår Okja ikke som frelst propaganda. I stedet viser Bong Joon-ho den brutale og blodige sandhed om kødproduktion. Der bliver ikke lagt fingre imellem i en brutal scene med tydelige Holocaust-allusioner, hvor Mija løber rundt blandt kødkroge og vakuumpakkere og mexicanske arbejdere, der fejer blod til mindsteløn.

Uheldigvis holder filmen sig ikke fra det smægtende.

Sidste tredjedel, herunder en uklædeligt sukkersød slutsekvens, er uden sammenligning filmens svageste. Når Bong Joon-ho forfalder til dyr-er-også-mennesker-sentimentalitet, formøbler Okja for alvor sit potentiale som en familiefilm med samfundsrelevans. Og det er særligt frustrerende, når filmen ellers er præget af en sprudlende og energisk fortælleglæde.

An Seo Hyun er fremragende i rollen som Mija. Hendes naive uskyldighed kombineret med hendes stålsatte beslutsomhed står i stærk kontrast til den godmodige Okja. Filmens første halve time, der afdæmpet fokuserer på deres Mowgli-Baloo-forhold, er noget af det, der står klarest.

Desværre er en stribe af filmens andre roller helt rundt på gulvet. Især Jake Gyllenhaals hysterisk overspillede kendis-zoolog ligner et pinligt lavpunkt i karrieren. Giancarlo Espositos kyniske forretningsrådgiver er uinteressant og forvasket, mens Paul Danos dyreaktivist er morsomt karikeret, men uden dybde.

Men når Okja er bedst, er det en frisk og ambitiøs familiefilm, der stiller krav til sit publikum. Og som forhåbentlig kan tvinge både forældre og børn til at tale om mad, sult, dyrevelværd og fødevareindustri.

Derfor kan det også virke pudsigt, at netop denne film med sin computeranimerede frontfigur kun distribueres via Netflix. De storslåede bjerg- og storbylandskaber, de velkoreograferede actionsekvenser filmet i imponerende widescreen og den livagtige gengivelse af supergrisene kommer ikke helt til sin ret på iPads og tretten tommer skærme.

Titel:
Okja

Land:
Sydkorea, USA

År:
2017

Instruktør:
Bong Joon-ho

Manuskript:
Bong Joon-ho, Jon Ronson

Medvirkende:
An Seo Hyun, Paul Dano, Tilda Swinton, Byun Heebong, Giancarlo Esposito, Jake Gyllenhaal

Spilletid: 118 minutter

Premiere:
28. juni på Netflix

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
08. feb. 2018
Coco

Coco

Biografanmeldelse
31. aug. 2017
Biler 3

Biler 3

Biografanmeldelse
02. maj 2017
Your Name

Your Name

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten