Biografanmeldelse
06. sep. 2018
The Nun
Den unge nonne Irene (Taissa Farmiga) kommer på et uhyggeligt eventyr, når hun ved hjælp af bønner forsøger at holde onde dæmoner væk. Foto | Cos Aelenei

The Nun

Den femte film i gyserfranchise byder på færre chok og er i stedet en vidunderlig homage til 1960’ernes gotiske Hammer Horror og giallo-film.

Af David Madsen

En kusk leder et selskab bestående af en nonne-novice og præst igennem snoede grusveje, hjemsøgte kirkegårde og dystre skove. De to passagerer er taget til det mørke Rumæniens bagland for at undersøge et mystisk selvmord begået af en ung nonne på det afsidesliggende Carta-kloster.

Det lyder som noget taget fra en Bram Stoker-roman.

Hvor de første fire film i den succesfulde Nattens dæmoner-franchise fandt inspiration i 70’ernes spøgelses- og besættelsesfilm som The Amityville Horror og The Omen, graver The Nun dybere ned i gyserhistoriens mørke annaler.

Den sender konstant lange øjne og dybe suk til Hammer Horrors mange Dracula-film i 60’erne samt til Mario Bavas tidlige giallo-film.

Her er tale om pionerer inden for gysergenren, som blander den gotiske, romantiske uhygge – kendt fra forfatterne Mary Shelley og Bram Stoker – med eksplicit vold og sex fra smudsmagasiner.

Det østeuropæisk Carta-kloster og de disede, omkringliggende skove minder da også om film som Horror of Dracula og Mario Bavas Black Sunday. Bygningens endeløse gange og trøstesløse middelaldersale oplyses svagt af enkelte olielamper, mens levende døde og ældgamle dæmoner kaster lange skygger på væggene og venter i det altopslugende mørke på deres ofre.

Men filmens dedikation til sine forgængere går længere end et uhyggeligt klosterbesøg.

De to efterforskere – novicen Irene (Taissa Farmiga) og præsten Fader Burke (Demían Bichir) – har begge tunge, europæiske accenter. Ganske passende, i betragtning af at Hammer Horror var britisk, mens giallo har sine rødder i Italien.

Og hvor de tidligere film i universet har været blodløse, lader The Nun den røde, skvulpende væske flyde. Det er uden tvivl som resultat af den enorme succes It nød sidste år, og det er en fornøjelse at beskue. Blod pøser ned ad klosterets trappetrin, et dæmonisk barn gylper en lang, fallisk slange ud af munden, og kameraet går helt tæt på forrådnede ansigter.

Der er samtidig en gudfrygtighed over hele affæren, som sjældent ses i moderne, kommercielle gys, der er præget af en ironisk distance.

Da Irene eksempelvis skal holde afstand til den ondsindede nonnedæmon Valek, som også optræder Nattens dæmoner 2, gør hun det via bøn til Treenigheden og Jomfru Maria. Og i bedste Mary Shelley-stil er det menneskelig hybris og teknologi – et bombeangreb under krigen – der slipper Satans håndlangere løs.

Filmens troskab over for sine kristne vogtere af mørkets kræfter er overbevisende, fordi vi gennem de fire tidligere film har lært reglerne for dæmonbesættelse, hjemsøgelser og eksorcisme.

Desværre er den dæmoniske nonne ikke det eneste spøgelse, The Nun har slæbt med fra Nattens dæmoner 2. For mens den klamme atmosfære fastholdes af Abel Korzeniowskis dystre munkekor og fotograf Maxim Alexandres mange skæve vinkler samt brug af lys og mørke, så falder skræmmesekvenserne i det samme træge hul, der prægede den ellers udmærkede efterfølger.

Den tragisk undervurderede Annabelle 2: Skabelsen formåede ellers at trække serien ud af stilstand med nogle i sandhed isnende kuldegysende sekvenser, men her kommer instruktør Corin Hardy for det meste til kort.

Der er dog stadig masser af underholdning i de mange monsterangreb. Burke angribes af en nonne-zombie og bliver levende begravet på den tågetunge kirkegård. Da Irene hamrer skovlen igennem låget på kisten for at befri ham, rammer bladet nær Burkes ansigt i en hyldest til Lucio Fulcis City of the Living Dead, hvor en kile lige ved og nær gennemborer et øjeæble på en levende begravet.

Kærlige referencer som denne til så obskure film lægger for alvor The Nun på samme niveau som Annabelle 2: Skabelsen og den originale Nattens dæmoner. Det tegner lovende for det gyselige univers’ makabre fremtid.

Titel:
The Nun

Land:
USA

År:
2018

Instruktør:
Corin Hardy

Manuskript:
Gary Dauberman

Medvirkende:
Demián Bichir, Taissa Farmiga, Jonas Bloquet

Spilletid:
96 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
6. september

Relevante artikler

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
07. aug. 2020
P-Valley

P-Valley

Serieanmeldelse
25. juli 2020
Cursed

Cursed

Serieanmeldelse
23. apr. 2020
The Midnight Gospel

The Midnight Gospel

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten