Tv-anmeldelse
20. sep. 2015
Norskov
Thomas Levin leverer i Norskov følsomt spil som hjemvendt politikommissær, der må sande, at nostalgi ikke er, hvad den har været. Foto | Rolf Konow

Norskov

Befriende langt væk fra hovedstadens velbjergede middelklasse leverer TV 2 med overbevisende skuespillere sin til dato bedste danske tv-dramatik.

Af Bo Tao Michaëlis

”Den, der kalder dette her for Udkantsdanmark, har glemt, at Jorden er rund,” siger Martin, Norskovs glade borgmester, som holder tale i anledning af, at byen tilsyneladende får regionens nye gymnasium.

Udenfor sniffer en stor pige sig samtidig næsten død i 80 procent kokain. Og atter samtidig ankommer Tom – født og rundet af byen – til politistationen.

Han er tilkaldt som ny og moderne politikommissær. Den lokale underverden med narko blandt unge er nemlig en trussel mod byens vækst og har allerede krævet sine ofre, hvilket Tom mærker i mødet med ekskæresten Diana og dennes samspilsramte søn Oliver. Samt med sine gamle ishockey-venner fra drengetid og ungdomsår.

Norskov kommer godt fra start med et dobbeltspundet og tilpas realistisk plot, som hænger sammen af kokain, kriminalitet og gammel kærlighed. Og her er masser af antydninger af fortidens lig i lasten akkompagneret af den vedvarende skjulte magtkamp i byrådets nutid.

Byen Norskov er klart lagt op ad virkelighedens Frederikshavn. Koncist og kontant vederkvægende og velsignet væk fra den velbjergede urbane middelklasse, som plejer at furnere danske fjernsynsføljetoner, selv når de foregår uden for hovedstaden.

Her er grundigt kælet for atmosfære, geografi og miljø i modsætning til andre af TV 2’s lavprisbevidste produktioner, hvor kulissen ryster, når døren smækkes, og hvor udendørsoptagelser er et tilbagevendende stilleben a la den forfærdelige serie Dicte, der stort set gør Aarhus lig med et foto af Arne Jacobsens berømte rådhus.

Alle roller er besat med solide skuespillere, omtrent fra selvsamme provins, som danner ramme om og kerne i seriens miljø og sætstykker. Altså ikke storbyscenens og nationale fjernsynsselskabers Tordenskjolds soldater, men derimod dygtige aktører, der gedigent gestalter ærlige og troværdige stemmer, liv og lemmer i og fra Nordjylland.

Dunja Gry Jensen, især berømt og belønnet for sit filmmanus til Frygtelig lykkelig, har sammen med konceptuerende instruktør Louise Friedberg arbejdet tre år på føljetonen med regionale rødder i det nordjyske som et spejl af Danmark. Denne lange tid har ikke været spildt.

Det mærkes markant, hvorledes historien i hvert fald i de to første afsnit af første sæson har fanget og tilegnet sig stedets og tidens sendrægtige enhed og tempo. Serien udnytter sin relevante langsommelighed til de intime forviklinger og intriger, det møjsommelige politiarbejde på værtshuse og de regionale rævekager. Alt sammen rammet ind af smukke billeder fra en dansk virkelighed, man ellers sjældent ser i vore egne serier.

Velsignet klippes der langsomt og roligt. Velsignet er vi væk fra den skandinaviske livsstil med mondæne mord og gammelt nordisk modetøj, som reklamefolk frækt (og for kækt) har døbt ”Nordic Noir”. Der er bestemt noir nu og da i Norskov, men på den gedigne, ægte og naturlige måde. Lange, kolde nætter på havnen, hav og vind, som aldrig sover, og læg dertil en snigende modernitet, som truer gammel-liv og gamle dage. Livet, som det var for bedstefar og hans søskende.

Thomas Levin spiller fint og følsomt den hjemvendte strømer Tom Noack. En udvandrende indfødt just returneret til Norskov for at sande, at nostalgi ikke er, hvad den har været. Jackie – hans flotte, blonde storesøster – spilles med medbragt og medfødt troværdighed af Anne Sofie Espersen. Dette er i mine øjne hendes bedste præstation til dato – stærk, solid og skridsikker på hjemmebanen.

Claus Riis Østergaard er hendes mand, stadens entreprenante borgmester, der må slås med dit og dat omkring sit arkitekttegnede gymnasium og sin alternative klimahavn. Omkring dem er alle pladser besat med en række skuespillere, der troværdigt leverer genrens vante stereotyper. Norskov er til dags dato TV 2’s bedste produktion i dansk tv-dramatik.

Titel:
Norskov

Land:
Danmark

År:
2015

Instruktører:
Louise Friedberg, Birgitte Stærmose, Søren Balle

Manuskript:
Dunja Gry Jensen m.fl.

Medvirkende:
Thomas Levin, Claus Riis Østergaard, Anne Sofie Espersen, Jakob Ulrik Lohmann

Spilletid:
42 minutter pr. afsnit

Anmeldelse:
To afsnit

Premiere:
21. september 2015

Relevante artikler

Top 10
04. aug. 2015
Debutanter vi vil gense

Top 10: Debutanter vi vil gense

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Fra samme instruktør

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten