Serieanmeldelse
09. dec. 2024
Musikrevolutionen

Rapperne Gilli (tv.) og Lamin skulle banke væsentligt længere på end andre, før de blev lukket ind i den danske musikbranche, som de nu dominerer. 

Foto | Jeppe Kjær & Mikkel Bøeg Ulriksen

Musikrevolutionen

Anerkendelsen fra parnasset har ladet vente på sig, men nu fejrer DR endelig fortjent en flok undergrundsrappere, der vendte op og ned på den danske musikbranche i 2010’erne.

Af Rikke Bjørnholt Fink

Når Gilli sammenlignes med Kim Larsen, er det en nyttig oplysning for alle de danskere, der er dus med Kim, men ikke har nogen anelse om, hvem Gilli er. For dem kan Musikrevolutionen gå hen og blive en sand øjenåbner.

Dokumentarserien i fire dele handler nemlig om nogle af Danmarks mest populære kunstnere, som har erobret hitlister og defineret dansk musiks streamingæra. Men som først nu, tretten-fjorten år efter de første debuterede, er begyndt at blive anerkendt af parnasset.

Serien er en fejring af de sejrende, der forstod internettets potentiale og unges medieforbrug længe før de gamle røvhuller på aviserne og i pladebranchen.

Men det er også underdog-historien om, hvordan Kesi, Gilli, Artigeardit, Kidd, Benny Jamz og Lamin skulle banke væsentligt længere på end andre, før de blev lukket ind. Det handler om fordomme, men også om stolthed og at bære sin baggrund som et adelsmærke.

Der er masser af talende hoveder i dokumentaren, men ikke mange af hovedpersonerne. I stedet er der producere, anmeldere, journalister, redaktører, managere og Fenar Ahmad, som med filmen Ækte vare var med til at trække Gilli og vennerne ind i popkulturens hovedstrøm.

Der tales meget om musikken, tiden, medierne og branchen af yderst kompetente hiphopformidlere. Men der mangler nogle ned i maven-oplevelser, hvor vi virkelig forstår, hvorfor lige netop de her numre ramte så mange unge.

På et tidspunkt fortæller radioværten Pelle Peter Jencel om alle de teenagepiger, som han mødte i metroen på vej til Gillis koncert i Royal Arena i 2022. Gid, man havde støvet et par af dem op.

Der er nemlig noget paradoksalt ved at få forklaret en fandenivoldsk, musikalsk bevægelse af folk, der alle er eller har været noget ved musikken. Interviewpersonerne gøres til en eksklusiv klub, der hørte Kesi før alle andre.

De medvirkende sidder med ryggen til en gullig lampe, der farver interviewene i en behagelig, brun-gylden nuance. Det får de dele af dokumentaren til at ligne en flot musikvideo.

Hertil kommer en masse optagelser og billeder fra autentiske musikvideoer, interviews, SoMe-indhold og andet arkivmateriale. Man kan ikke andet end holde af et DR2-klip, hvor værten Niels Krause-Kjær lige skal have fat på, hvad ”I laver shlitet halv ejner” egentlig betyder.

Musikrevolutionen står stærkest, når der er røverhistorier, personlige detaljer og konkrete udvekslinger.

Der fortælles om, hvordan Sivas satsede alt på musikken, Artigeardit, der tager en unik følsomhed med til festen, og Gilli, der var utroligt genert som ung, indtil Benny Jamz hørte ham rappe og insisterede på, at man ikke må være genert, når man er så dygtig.

Musikrevolutionen er også en fornøjelse, når serien går tæt på musikken og borer sig ned i konkrete tekster, afslører indflydelsen fra udenlandske rapscener og analyserer beats.

Det måtte der gerne have været endnu mere af. For det virker ikke, som om dokumentarens primære publikum er dem, der allerede ved, hvad baile funk er.

Hvis man knap så meget er typen med sort hættetrøje og solbriller på sin’ øjn’, men nærmere tilhører et af de nabolag, der fik paranoia, da Sivas kom ud med D.A.U.D.A., er det også en yderst seværdig dokumentar.

For der forklares, kontekstueres og pædagogiseres. Der mangler kun lige det der ekstra, der giver én lyst til at være tyve igen og råbe i kor, at man ikke har lavet peng’, men damer.

Titel:
Musikrevolutionen

Land:
Danmark

År:
2024

Redaktion:
Narin Korkmaz, Eda Agzigüzel, Simon Munkholm Philipsen

Medvirkende:
Fenar Ahmad, Don Stefano, Nicki Pooyandeh

Spilletid:
Fire afsnit af cirka 30 minutter

Anmeldelse:
Fire afsnit

Premiere:
2. december på DRTV

Relevante artikler

Biografanmeldelse
28. okt. 2024
Kneecap

Kneecap

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
02. dec. 2025
Train Dreams

Train Dreams

Biografanmeldelse
09. nov. 2025
Mango

Mango

Serieanmeldelse
12. okt. 2025
Victoria Beckham

Victoria Beckham

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten