Biografanmeldelse
15. aug. 2024
Mørkeland

Anders W. Berthelsen graver som journalisten Ulrik Torp igen efter sandheden, mens hans gamle kollega Henrik Moll (Nicolas Bro) er steget i graderne og i dag er Ulriks boss.

Foto | Meta Film

Mørkeland

Anders W. Bertelsen er efter tyve år tilbage i topform som den stædigt ubestikkelige journalist i politisk thriller, der effektivt punkterer vor selvforståelse som et idyllisk demokrati.

Af Bo Tao Michaëlis

For tyve år siden filmatiserede Nikolaj Arcel sobert solidarisk og elementært spændende journalisten Niels Krause-Kjærs debut-thriller Kongekabale.

Historien om den unge, idealistiske graverjournalist Ulrik Torp, som snubler ind i politiske rævekager på Christiansborg, var noget helt nyt i dansk film. At vise os Folketingets korridorpolitik som rævekager og rænker, adskilte sig markant fra det Disney-agtige, midtsøgende melodrama, som DR og Adam Price serverede i 2010: Borgen.

DR har bombastisk bildt alverden ind, at vort land er et idyllisk demokrati, hvor de onde er grimme og groteske, mens de gode er sunde og smukke. Politik er i Lilleputland mere personlige relationer end realpolitiske rænker.

Nu kommer filmatiseringen af Niels Krause-Kjærs andet bind om Ulrik Torp, Mørkeland, som Mikkel Serup (Kastanjemanden) har instrueret og Marie Østerbye (Fred til lands) skrevet. Det er faktisk ikke gået Ulrik særligt godt siden sidst. Trods sine oplagte evner er han nu arbejdsløs og muligvis kræftramt.

Hans gamle kollega er blevet chef, og vores standhaftige snushane af en journalist må gå tiggergang og arbejdsformidling for overhovedet at få noget at rive i.

Plottet begynder med, at en embedsmand af anden etnisk oprindelse end dansk, hvilket er en brik i intrigen, myrdes brutalt. Mordet har forbindelse til stærke politiske kredse og finansielle interesserer. Den myrdede var nemlig på sporet af, at der bag fred og ingen fare med dialogkaffe i Snapstinget og konsensus indbyrdes partierne lurer der antidemokratiske kræfter.

Hvem disse tilhører, er historiens omdrejningspunkt.

Må et samfund ikke nu og da bruge midler, som helliger målet – at redde demokratiet? En spændende tematik sat i relief af, at journalistik som den fjerde statsmagt mere og mere er omkalfatret til mikrofonvenligt føleri og tandløs klummeskrivning.

Anders W. Berthelsen er tilbage i topform som den stædigt ubestikkelige journalist, den sidste kritiske reporter, fagets ukuelige spørgejørgen.

Han graver efter sandheden, selv om det er op ad bakke og imod alle odds. Hjemmefronten krakelerer en smule, og som nævnt er der kanske kræft i anmarch?

Gamle kollegaer svigter, men heldigvis er der unge idealister. To praktikanter, Emma og Simon – spillet overbevisende af Mathilde Arcel og Patrick A. Hansen – bliver håndgangne hjælpere, på trods af at Torp i begyndelsen kun har foragt for dem.

Nicolas Bro er igen den småbøse bamse Henrik Moll, kollegaen som nu er antiheltens boss og alligevel god nok på bunden af chefgangen. Tommy Kenter er for det meste sinister bagmand, men har desværre en tendens til at holde enetaler om rigets elendige tilstand.

Ina-Miriam Rosenbaum stjæler scener, når hun agerer den desillusionerede, men synkefri skriverkvinde Bente.

Danske skuespillere kan deres metier og formår at levere varen i diverse gradbøjninger af umiddelbar godhed og kalkulerende ondskab. Vi får en biljagt mod slutningen, som kan kaldes for halvnoir, i og med at det meste falder på plads på rette hylde.

Mørkeland måtte gerne have strammet skruen til en mere tough og spændende thriller, mindre vink med en vognstang og mere antydningens kunst.

Men det er bestemt en seværdigt, socialrealistisk spændingsfilm, skabt i ånden fra indigneret Leif Panduro snarere end inciterende Alfred Hitchcock.

Vigtigst af alt understreger filmen, at Danmark – som uafladeligt praler af at være et af verdens mindst korrupte nationer – godt kan neddæmpe sin lobhudlende selvforståelse.

Titel:
Mørkeland

Land:
Danmark

År:
2024

Instruktør:
Mikkel Serup

Manuskript:
Marie Østerbye

Medvirkende:
Anders W. Berthelsen, Nicolas Bro, Marina Bouras, Lene Maria Christensen, Charlotte Munck, Matilde Arcel, Patrick A. Hansen, Tommy Kenter

Spilletid:
99 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra elleve år

Premiere:
22. august

Relevante artikler

Nyhed
17. maj 2024
Rosendahl og dommedagstema

Nyt Ekko: Rosendahl og dommedagstema

Nyhed
01. okt. 2004
Mere om Kongekabale

Mere om Kongekabale

Interview
30. sep. 2004
Journalistik og etik
Magtspin

Magtspin

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten