Biografanmeldelse
13. sep. 2023
Mordet i Venedig

Kenneth Branagh udstyrer Agatha Christies superdetektiv Hercule Poirot med et skæg, der minder om Lenin, og en mandhaftig skikkelse, som mere strutter af sund muskulatur end små grå hjerneceller.

Foto | 20th Century Studios

Mordet i Venedig

Kenneth Branaghs store forbrydelse er, at han gør en af krimigenrens mest virtuose solister til en frikadelle i en svulstig opera.

Af Bo Tao Michaëlis

Den største gåde i Kenneth Branaghs Agatha Christie-adaptioner er, hvorfor i alverden han valgte selv at gestalte den lille, fransk-belgiske detektiv Hercule Poirot.

Selvfølgelig skal han have lov til at nyfortolke en seriefigur, men at udstyre krimidronningens superdetektiv med kærlighedssorg, et skæg som minder om Lenin og en mandhaftig skikkelse, der mere strutter af sund muskulatur end små grå hjerneceller, er hinsides en rationel forklaring.

Den pudsige gangart er forsvundet, således også den galliske elegantiers pomadiserede æggehoved, hans had til te og banaliteter.

Branaghs tredje filmatisering, Mordet i Venedig, foregår efter Anden Verdenskrig i 1947.

Her lever detektiven tilbagetrukket pensioneret i et smukt palæ i Venedig. Han vil ikke forstyrres af nye sager og har derfor anskaffet sig en hårdkogt bodyguard.

Men hans gamle veninde Ariadne Oliver – Agatha Christies selvkarikatur af en feministisk, småskør og egocentrisk krimiforfatter – trækker ham på selveste Halloween-aften ind i en speget sag med en spiritistisk seance som lokkemad.

Her på allehelgensaften bryder et voluminøst uvejr og spøgeri løs. Vi befinder os i et sælsomt og vakkelvornt palazzo med en forbandelse som hjemsted for sultedræbte børn under pesten i fortiden.

Derfor får vi i meget af filmen et horribelt opbud af de mest nedslidte klichéer fra gyserfilm om hjemsøgte huse. Det vil sige varsler i flæng, døre og vinduer som går dæmonisk op, usynlige børn som græder sagte, klassiske statuer som skuer grumt, stemmer fra hinsides, et medie som trænger til en eksorcist.

For da slet ikke at tale om et gammelklogt barn med sans for at se de døde, løsgående rotter, skeletter som falder ud af skabe, en udstoppet ugle fra en skummel mose.

Selv Hercule Poirot kommer i tvivl om sin sunde fornuft. Er der mon alligevel noget mellem himmel og jord, som hans hjerneceller ikke kan forklare?

Men bare rolig.

Inde bag sine voldsomme sætstykker og et smukt Venedig med dekadente kanaler, gustne gondoler og sælsomme masker er Mordet i Venedig drejet over en typisk Poirot-roman fra 1969.

Det forkerte vidne er fra Agatha Christies senere periode, hvor hun var godt træt af sin belgiske detektiv. Hun gentog sig selv med hensyn til mystiske mordmetoder, falske alibier, tidsforskydning, pengeafpressere, spil med spejle, mord i lukkede rum og kyniske lykkeriddere med ulykkelige ofre, ofte rige unge kvinder.

Man har flyttet romanens beskedne engelske landsby til et bombastisk Venedig, hvor det dommedagsagtigt lyner og tordner i klichéernes mørke stormfulde nat.

Men bag den ufrivillige parodi på gysergenren finder man Christies puslespilskrimi: whodunit. Alle involverede har en mistænkelig fortid, som Poirot evident eksaminerer frem med sin høviske, men ubønhørlige udspørgning om færden på gerningstidspunktet.

Problemet er Kenneth Branaghs i mine øjne mangel på karisma og elan som mesterdetektiven. Poirots afhøringer er altid elegante, sandhedssnoede syllogismer med en jernhånd i fløjlshandsken. Men i skikkelse af Branagh bliver det til et besøg af Gestapo.

Branagh er overbevisende som magtsyge mænd i gradbøjninger af galimatias, Henrik V eller Reinhard Heydrich. Men han gør en af krimigenrens mest virtuose solister til en frikadelle i en svulstig opera.

Igen har han selv sat krimiløjerne i scene.

Hans Venedig er turistvenlig delikat, men hans personinstruktion er mangelfuld. Den fremragende amerikanske komedienne Tina Fey får ikke meget ud af den excentriske Ariadne Oliver.

Hendes lige så fremragende kollega, franske Camille Cottin, der er verdensberømt for kultserien Ring til min agent!, har heller ikke meget at rutte med som overtroisk husholderske.

I det hele taget er der en gennemgående triviel anonymitet over hele ensemblets skuespil.

Mordet i Venedig er flamboyant og larmende tomgang.

Titel:
Mordet i Venedig

Originaltitel:
A Haunting in Venice

Land:
USA, Storbritannien, Italien

År:
2023

Instruktør:
Kenneth Branagh

Manuskript:
Michael Green, Agatha Christie

Medvirkende:
Kenneth Branagh, Michelle Yeoh, Jamie Dornan, Tina Fey, Camille Cottin

Spilletid:
103 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
14. september

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
14. dec. 2025
Den gode stemning

Den gode stemning

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Mest læste

DR-vært går til filmen
Nyhed
26. jan. 2022

DR-vært går til filmen

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten