Boganmeldelse
20. nov. 2023
Miraklet 1996-2006: Ti år der forandrede dansk film

Thomas Vinterbergs mesterværk Festen fra 1998 var ikke bare den første dogmefilm, men også realiseringen af manusguruen Mogens Rukovs teori om den naturlige historie (en fest) krydret med en skandale (incesttalen).

Foto: Nimbus Film

Miraklet 1996-2006: Ti år der forandrede dansk film

En af Danmarks bedste filmanmeldere har skrevet en underholdende bog om dansk films gyldne dogmeår fyldt med anekdoter og samtaler.

Af Bo Tao Michaëlis

Per Juul Carlsen er en af Danmarks bedste anmeldere. Måske mest fordi jeg er ofte enig med hans domme serveret med en skæv vinkel, en elegant krølle på kritikken og et blik for det visuelle såvel som det visionære.

Carlsen er klart et analytisk øjemenneske, hvilket desværre ikke altid er en naturlig egenskab for alle hans kolleger.

Nu har han skrevet og bedrevet en kæmpesag om dansk film i nyere tid: Miraklet 1996-2006. Ti år der forandrede dansk film.

Titlen siger alt.

Carlsen fokuserer på de ti år som ændrede vort lands filmkunst. Fra at være tit for ringe, mest middelmådig og ved for sjældne lejligheder enestående til at være fremragende mange gange plus tilmed flere mesterværker end fingre på én hånd.

Vi taler selvfølgelig om Bille August, Lars von Trier, Susanne Bier, Lone Scherfig og Thomas Vinterberg med deres internationale successer og mondæne filmpriser.

Om mindre succesombruste, men lige så bemærkelsesværdige instruktører: Jonas Elmer, Ole Bornedal, Niels Arden Oplev, Per Fly, Nikolaj Arcel, Nicolas Winding Refn, Ole Christian Madsen, Anders Thomas Jensen og Hella Joof. Oldtimere som Anders Refn og Henning Carlsen, bagmænd og kvinder, den grå eminence Peter Aalbæk Jensen og den idealistiske Birgitte Hald fra henholdsvis filmselskaberne Zentropa og Nimbus.

Og evident Den Danske Filmskoles indsats med den viljestærke rektor Henning Camre og excentriske manuskriptguru Mogens Rukov. Sidstnævnte kaldes for troldmanden. I så henseende må det være den markskrigeriske troldmand fra Oz, der tænkes på.

Rukov opfandt begrebet ”den naturlige historie”, der handler om at være bevidst om det naturlige forløb i en given situation – for eksempel en fest, en arbejdsdag eller mødet mellem to venner på en bar. En skandale skal så bryde forløbet – som talen i Festen – og skabe dramaet i fortællingen.

Genialt, banalt eller rent bluff? Begrebet deler stadigvæk vandene, og Per Juul Carlsen indskriver sig i rækken af skeptikere.

Bogen er nærmest dogmeopsat.

Han indleder med ti personlige bud, som forklarer og forsvarer hans velskrevne og causerende stil spækket med anekdoter og samtaler. At visse filmfolk ikke kom med i bogen – såsom Nils Malmros og Erik Clausen – får blot en sidebemærkning undervejs.

Emnet er tematisk det, forfatteren kalder for miraklet. Det skal forstås retorisk metaforisk. Forfatteren indrømmer hurtigt, at denne filmiske metafysik består i, at alle instruktørerne har siddet på skolebænke i og uden for Den Danske Filmskole, hvilket har hjulpet dem godt ud ad stjernevejen.

Bogen er et indlæg for velfærdssamfundets kulturudvidende skolesystem med selvbevidst socialt fællesskab, støt solidarisk filmisk samarbejde, mens klaptræet klapper, optagelser ruller, og replikkerne falder. Ikke den franske auteurteori, hvor instruktøren skriver sin film med en pen af kameraer.

Men Per Juul Carlsen forenkler auteurteorien til en idé om det enkeltstående geni. Han bør gense auteuren Truffauts mesterværk Den amerikanske nat, som er en hyldest til det kammeratlige ensemble fra scriptgirl til kameramand under ledelse af en tunghør instruktør versus egocentriske skuespillere og producere, som vil se penge.

Forholdet mellem den nye franske bølge og dogmetanken kommer bogen lidt ind på uden dog at gå meget i dybden i så henseende.

Det er ikke en filmkritisk gennemgang af filmene. Det er formidlende filmhistorie på en meget underholdende måde. Som om Per Juul Carlsen for enhver pris hellere vil være mere overdrevent imødekommende end akademisk bedrevidende.

Vi taler klart om en appetitlig – flot og flamboyant krydret med fotos – julegave til den opvakte filmgænger fra Gedser til Skagen. Uden stort højbrynet æggehoved på hviskende Holger Fortolker.

Alligevel er der gedigent analytisk stof og sågar med politisk brod mod den statsminister – Anders Fogh Rasmussen – som i bogens periode ville gøre op med smagsdommere og eksperter. Tilbage til Morten Korch-film og andre folkekomedier med kaffebord, amagerhylde, lun gårdmandsdatter og lårklaskende humor.

Bogen mangler desværre et register. Jamen, selv dogmefilm har da rulletekster!

Titel:
Miraklet 1996-2006: Ti år der forandrede dansk film

År:
2023

Forfatter:
Per Juul Carlsen

Forlag:
Book Lab

Omfang:
664 sider

Pris:
495 kroner

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten