Biografanmeldelse
30. dec. 2024
Min mormors millioner

Popsangeren Putthipong Assarantanakul spiller den unge M med stigende grad af glød og gejst, men filmens bedste præstation er Usha Seamhum som bedstemor med slag i.

Foto | GDH 559

Min mormors millioner

Thailands Oscar-kandidat om en døende mormor er en rørende feelgood-film, men vejen derhen er ikke uden inderlig smerte og et grædende hjerte.

Af Bo Tao Michaëlis

Mormor Amah er hele familiens konservative rappenskralde og moralske rivejern. Hun holder stærkt på traditionerne i Thailand og synes, at det meste af hendes familie består af døgenigte og slapsvanse.

Men under en familieudflugt til gravsteder falder hun og skader sit ben. Undersøgelsen på hospitalet viser, at hun lider af tarmkræft, og det er noget, hendes slægtninge forsøger at holde skjult for hende.

Men barnebarnet M røber sagens alvor, samtidig med at han flytter ind for at passe og pleje mormor. Og de nærmeste begynder at rykke tættere på hende.

Hun bor nemlig i Talat Phlu, som er den historiske del af Bangkok med butikker og livlige madmarkeder. Det gamle hus kan være penge værd – foruden de millioner, hun har tjent ved i samme kvarter at sælge risgrød fra sin lille bod.

Så hvem skal arve hende, og har dattersønnen M rent mel i posen, når han er blevet hendes hjælper, mens sygdommen eskalerer, og hendes tilstand forværres?

Han er langt fra den eneste, som har øje for mormorens kontanter og værdier.

Min mormors millioner er blevet den helt store succesfilm på tværs af Asien og langt ind i den vestlige verden. Den markedsføres som feelgood-komedie med den klassiske opsætning: familiemedlemmer, der slås som hund og kat om en fremtidig arv i en nær fremtid.

Men i og med at filmen også handler om døden og det at blive gammel og ensom, er den også en ret så besk sædeskildring af nutidens Thailand. Et reaktionært kongedømme forklædt som et samfund, der kun på overfladen ligner en moderne stat.

Her er overfyldte hospitaler med uendelige køer, hvor alting koster penge. Enhver er sin egen lykkes smed. Selv de ærværdige feudale familiebånd, generationers sociale slægtsfølelse, er sporløst forsvundet i materialistisk griskhed og jagt på monetter.

Længe er man i tvivl om M’s motiver for at hjælpe mormor. Men uden at røbe for meget bliver hans historie til en coming of age-dannelseshistorie. Totalt opslugt af videospil og som rastløs dropout fra universitetet opdager han via sin kyniske kusine, at medmenneskelighed og inderlighed er mere værd end kalkuleret omsorg og spekulativ investering.

Min mormors millioner afslører også et misogynt patriarkat, hvor den kræftsyge mormor erkender, at i dette land arver sønner ejendomme, mens kvinder arver kræft.

Ret beset er der meget få sympatiske mænd med i historien. Allerværst er Amahs lillebror, som groft har tiltusket sig deres forældres formue og nu ikke vil hjælpe sin søster med at købe det markante gravsted, hun ønsker sig.

Med den egen eksistentielle ironi, at familiemedlemmer som ikke kan samles i levende live, skal samles i en dødsdyrkelse omkring et gravsted. Dette aspekt strejfes ganske vist kun, men udgør en væsentlig substans i filmens kerne.

Modernitet er lig med materialisme, som forvandler familien til en fremmedgjort størrelse. Det er fremfor alt denne latente civilisationskritik, der gør fortællingen til mere og andet end en eksotisk beretning om et land fjernt fra Danmark

Instruktør og manuskriptforfatter Pat Boonnitipat har drejet en film, som retfærdigt er blevet Thailands officielle Oscar-kandidat og sammen med danske Pigen med nålen også er shortlistet blandt de femten sidste film i udskilningsløbet.

Putthipong Assaratanakul, en popsanger med kinesiske aner, gestalter den unge M med stigende grad af glød og gejst. Men filmens bedste præstation er Usha Seamkhum som bedstemor med slag i. Men hun træder mere og mere træder i karakter som et lille menneske i konfrontation med tragedien – uden helt at forlade sin traditionelle tro på slægten som samfundets inderste støtte.

Min mormors millioner er i sidste ende en rørende feelgood-film, men vejen derhen er ikke uden inderlig smerte og et grædende hjerte. Alderdom rimer alt for ofte på det at blive ensom. Ikke kun i Thailand.

Titel:
Min mormors millioner

Originaltitel:
Lahn Mah

Land:
Thailand

År:
2024

Instruktør:
Pat Boonnitipat

Manuskript:
Pat Boonnitipat, Thodsapon Thipitinnakorn

Medvirkende:
Pitthipong Assaratanakul, Usha Seamkhum, Sanya Kunakorn, Sarinrat Thomas

Spilletid:
125 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
2. januar 2025

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
14. dec. 2025
Den gode stemning

Den gode stemning

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten