Biografanmeldelse
28. apr. 2024
Min Gloria

Seks-årige Louise Mauroy-Panzani vender vrangen ud på sig selv i rollen som franske Cléo, og Ilça Moreno Zego spiller barnepigen Gloria, der tager hende med til Kap Verde for at begrave sin mor. 

Foto | Lilies Films

Min Gloria

Seksårig pige slår benene væk under publikum i hjerteskærende fransk drama om moderrollen, som er en endeløs strøm af glæde og trods alt knap ressource.

Af Kristian Ditlev Jensen

I en kernescene i det franske, psykologiske drama Min Gloria bryder Louise Mauroy-Panzani sammen i en langvarig, hjerteskærende gråd, som vi ser i realtid. Og man forbløffes over professionalismen. 

For hvordan i alverden har instruktøren Marie Amachoukeli-Barsacq, som godt nok vandt debutantprisen i Cannes for Party Girl fra 2014, fået Mauroy-Panzani til at folde sig så radikalt ud? 

Skuespilleren, der filmen igennem er charmerende, modig, dramatisk, fin, provokerende, smuk, aggressiv, hårdhjertet, munter, iskold og lystig, er – hold fast! – seks år gammel. Og hun vender altså virkelig vrangen ud på sig selv. 

I den centrale og forløsende scene står den lille pige Cléo foran en nytilkastet grav med et frønnet kors af træ sammen med voksne Ilça Moreno Zego, der har rollen som hendes barnepige Gloria. Kvinden, som er fra øen Kap Verde ud for Vestafrikas kyst, er vendt hjem for at begrave sin mor og har fået sin franske ”datter” med sig. 

”Hvordan døde din mor?” spørger Cléo medfølende. ”Af kræft,” svarer Gloria trist ”Det gjorde min også,” siger Cléo – og lige dér braser barnet så definitivt sammen. 

Det er samtidig først i dette øjeblik, halvt inde i filmen, at vi omsider forstår, hvorfor Cléo i det hele taget har en barnepige, der tilsyneladende er en slags stand-in-mor. 

Hendes alenefar Arnaud, som spilles machotavst og tungt sorgramt af Arnaud Rebotini, der med sine tunge, trætte træk er perfekt castet som enkemand, må knokle på kontoret for at få det hele til at hænge sammen, nu hvor han skal klare alt selv. 

Og Gloria, den sorte kvinde fra hele menneskehedens urskød, Afrika, kommer den hvide, midaldrende, europæiske mand til undsætning. Hun bliver nemlig Cléos nye mor. Eller gør hun? 

Hele filmen forvandler sig fra et smukt, feminint og meget fransk hverdagsdrama med besøg hos øjenlægen, de nye briller, elever på skolebænken, ulvetimen, et fald fra en gynge, godnatlæsningen og så videre, til en langt mere abstrakt udlægning af hele moderrollen. 

For Gloria er faktisk ikke mor, heller ikke stedmor, men en slags hverdagsplejemor. Og da Cléo rejser til Kap Verde for, at de kan nyde en sidste sommer sammen, er der til en start kold luft mellem barnet og babysitterens egen familie. 

I moderrollens spejling – nemlig barnets optik – er der rift om moderkærligheden, der i filmen beskrives tveægget som både en endeløs strøm af glæde og en trods alt knap ressource. 

Glorias biologiske børn har, især for sønnen Césars vedkommende, svært ved at skjule jalousien. Men da Glorias datter føder en søn – som Gloria, der nu bliver mormor, elsker over alt på Jorden – bliver Cléo rasende og gør det allermest forbudte. 

Marie Amachoukeli-Barsacq er simpelthen en formidabel instruktør, og man skal holde øje med hende. For det her er kunst på de store nagler og med en voldsom emotionel dybde, selv om det på overfladen synes at være let og legende fransk hygge. 

De nære billeder i den ubeskriveligt kære skildring af barnet som uskyldsmotiv er skåret brutalt op af sektioner med oliemalet animation, lidt som i animationsfilmen Loving Vincent fra 2017. De poetiske, sprogløse småbidder bliver en slags barnets kommentar i marginen til de voksnes dramaer: kræftdød, migration, kønsroller. 

Bag det hele lurer en symbolistisk allegori. 

For er striden mellem børnene Cléo og César ikke også kampen mellem den egyptiske kejserinde Cléo(patra) og det europæiske romerriges kejser Cæsar, der forenes af den frelsende Kristus-figur som kvinden Gloria? De kristne ritualer, forankret i afrikansk lokalkultur, fylder ikke uden grund en del i filmen. 

Min Gloria er på en gang skrigende smertefuld og guddommeligt smuk. Som en fødsel?

Titel:
Min Gloria

Originaltitel:
Àma Gloria

Land:
Frankrig

År:
2023

Instruktør:
Marie Amachoukeli-Barsacq

Manuskript:
Marie Amachoukeli-Barsacq, Pauline Guéna

Medvirkende:
Louise Mauroy-Panzani, Ilça Moreno Zego, Abnara Gomes Varela, Fredy Gomes Tavares, Arnaud Rebotini

Spilletid:
83 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
2. maj

Relevante artikler

Biografanmeldelse
28. jan. 2015
Party Girl

Party Girl

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten