Streaminganmeldelse
09. dec. 2020
The Midnight Sky
Videnskabsmanden Augustine Lofthouse (George Clooney) vælger at blive på forskningsbasen på Nordpolen, da resten af verden bliver evakueret. Foto | Netflix

The Midnight Sky

George Clooneys store Netflix-satsning falder til jorden med forudsigeligt manuskript og skuffende computereffekter.

Af Claus Nygaard Petersen

George Clooney har vundet en Oscar for bedste birolle med præstationen i Syriana fra 2005, og hans første film som instruktør – Confessions of a Dangerous Mind og Good Night, and Good Luck – fik ros hos anmelderne og var populære blandt publikum.

Men med de to sidste indslag, Monumenternes mænd og Suburbicon, har en af klodens mest karismatiske mænd mistet noget af den magi, der gjorde ham til en stjerne både foran og bag kameraet.

I den biograf- og snart streaming-aktuelle sci-fi-film The Midnight Sky, der er baseret på Lily Brooks-Daltons roman Good Morning, Midnight, sætter han igen menneskeheden under lup.

Clooney spiller den gamle videnskabsmand Augustine Lofthouse, som vælger at blive alene tilbage på en forskningsstation på Nordpolen, da alle andre forlader den.

Kloden er nemlig blevet smadret så godt og grundigt af menneskeheden, at den er blevet ubeboelig.

Det bliver forklaret i løbet af filmens første ti minutter. Mens Augustine gør sit ønske klart, vises et radarbillede af kloden, hvor man kan se stråling bevæge sig over hele Jorden – naturligvis med undtagelse af Nordpolen.

Der er en særlig grund til, at manden med det lange grå skæg har valgt at blive tilbage.

Der er et rumskib på vej tilbage til Jorden, og én af passagererne har Augustine en særlig tilknytning til. Rumskibet har udforsket en hidtil ukendt måne ved Jupiter, der muligvis byder på de ideelle forhold for menneskehedens fremtid.

Det kan med god vilje ignoreres, at menneskeheden i 2049 – hvor filmen foregår – ikke er i stand til at opdage et stort himmellegeme på størrelse med vor egen klode i solsystemet, når der i dag fræser asteroider af anseelig størrelse forbi vores lille jordklode i ny og næ uden at blive spottet, før de er fløjet forbi.

Man kunne forvente, at teknologien var nået længere på 30 år, men de fleste er nok villige til at se stort på det videnskabelige aspekt, hvis bare den menneskelige fortælling fungerer.

Det gør den desværre ikke.

Historien om Augustine på Jorden og besætningen på rumskibet går ikke i spænd.

Hver især kunne de ellers være interessante nok. Især da Augustine pludselig skal forholde sig til en lille pige (Caoilinn Springall), som er blevet efterladt på basen.

Det er uhyre banalt, men kombinationen af en gammel, gnaven stodder og en smilende, lille pige fungerer bare. Man skal være overordentligt kold for ikke at trække en smule på smilebåndet, når de to har en hyggelig madkamp med ærter.

Til gengæld er der ikke skyggen af spænding, ligegyldigt hvad astronauterne eller menneskene på Jorden bliver udsat for.

Computereffekterne ser ganske vist imponerende ud ved første øjekast, men efter et stykke tid får det et syntetisk udseende som et Playstation- eller Xbox-spil.

Det bryder den magiske illusion og er ganske besynderligt, i betragtning af at Netflix-filmen har et budget på omkring 100 millioner dollars.

Det største problem i The Midnight Sky er dog noget mere jordnært: Man bliver slet ikke overrasket!

Her peger pilen på manuskriptforfatter Mark L. Smith, hvis eneste rigtigt gode film på det spinkle cv er Alejandro González Iñárritus mesterværk The Revenant – og der var den mexicanske instruktør selv inde over manus.

Når Smith arbejder alene som forfatter er resultatet makværker som det amerikanske remake af Pascal Laugiers milepæl inden for den franske bølge New French Extremity: Martyrs.

Selv om The Midnight Sky prøver at opbygge spænding, er man aldrig i tvivl om udfaldet. På forudsigelig vis går rejsen slag i slag, og der tegnes ikke et spændende nok univers til at underholde frem mod slutningen.

Resultatet er noget af det mest skuffende i 2020, hvilket ikke siger så lidt.

Titel:
The Midnight Sky

Land:
USA

År:
2020

Instruktør:
George Clooney

Manuskript:
Mark L. Smith

Medvirkende:
George Clooney, Felicity Jones, David Oyelowo, Tiffany Boone, Demián Bechir, Kyle Chandler, Caoilinn Springall

Spilletid:
118 minutter

Premiere:
10. december i udvalgte biografer, 23. december på Netflix

Relevante artikler

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
Suburbicon

Suburbicon

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
27. nov. 2023
Thanksgiving

Thanksgiving

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten