Biografanmeldelse
24. dec. 2012
Max Pinlig på Roskilde
Mette Horn er endnu engang herligt tåkrummende som en komisk udgave af den omklamrende Mrs. Bates. Foto | SF Film

Max Pinlig på Roskilde

Navlestreng til mor skal kappes i Roskilde-smatten i Lotte Svendsens tredje veloplagte Max-film.

Af Lise Ulrich

I Max Pinlig på Roskilde er den hårdtprøvede tøffelhelt Max (Samuel Heller-Seiffert) fyldt seksten og færdig med folkeskolen. Sommerferien står for døren, men det er svært at nyde sol og eksamensbevis, når det eneste, man hører fra sine omgivelser, er et insisterende: ”Hvad så nu, Max?”

Max selv drømmer om at drive af sted på en båd med blå himmel foroven og nul forpligtelser forude, men hans mor (for tredje gang Mette Horn) og snusfornuftige, klaverspillende kæreste Esther (Anna Egholm) rotter sig sammen og sender på den dvaske ynglings vegne ansøgninger af sted til fine gymnasier.

Vor hovedperson ruller med øjnene og tager sig til hovedet, men evner som sædvanligt ikke helt at sætte sig op mod sin evigt pinlige mors tæppebombardement af gode intentioner og forkvaklet velmenende tiltag for at sikre sit eneste barn de tryggest mulige rammer.

Max synes derfor dømt til en tilværelse som mulende vatnisse, da en åbenbaring viser sig i villahaven i form af festival-tøsen Kaya. Iført ultrakorte hotpants og lilla makeup virker hun meget mere eksotisk på Max end den dydige Esther, og da Kaya spørger, om Max skal med på Roskilde, er sagen klar: Navlestrengen skal endelig kappes og Max af sted mod Smatten og den spirende frihed som ung voksen. Hvilket selvfølgelig bliver over mors lig.

Mette Horn er endnu engang herligt tåkrummende som den ultrapinlige Agnete, hvis moderinstinkt efter mange år som singlekvinde er vokset ud af proportioner og nu får hende til at minde om en komisk version af en altdominerende Mrs. Bates. Rundt om mor og Max kredser et broget persongalleri af originaler, ført an af kendisnaboen Steen Kold (Lars Bom), en skuespiller med galoperende eksistentiel krise, der ligesom Max drømmer om at flygte fra forstadsidyl og familie for i stedet at slå sig løs på Roskilde. Også Lars Mikkelsen som støvet bibliotekar, Anders Nyborg som Max’ arkæolog-far og Daimi som lesbisk mormor bliver der plads til.

Max Pinlig på Roskilde er i sin enkle dramaturgiske form en klassisk dannelsesfortælling om den svære overgang fra barn til ung voksen og om finde sig selv i et hav af forventninger, her passende illustreret af Roskilde-festivalens myretue med alskens fristelser og faldgruber for både unge og gamle.

At Max er omtrent lige så god til at bedømme sine medmenneskers kvaliteter, som hans mor er til at holde taler uden at nævne diverse familiemedlemmers kønsdele, kommer ikke som nogen overraskelse for andre end knægten selv. Til sidst har både han og hans mor naturligvis lært et og andet om sig selv og hinanden.

Max Pinlig på Roskilde taler både til store børn og deres forældre (de mest veloplagte jokes er målrettet sidstnævnte, som når Lotte Svendsen tager kærligt pis på den danske kulturelite og 70’er-generationens dobbeltmoralske frihedsbegreber) og er heldigvis ikke bange for at give løjerne en forfriskende saltvandsindsprøjtning af realitetssans og forståelse for de unges liv og lyster.

Denne anmelder har dog et problem med de unge fyres sprogbrug, hvor kvinder blandt andet bliver omtalt som ”kællinger”. I en tid hvor unges hverdagsjargon bliver mere og mere grov (ikke mindst på de sociale netværk, der flittigt bruges som gabestokke for mobbeofre), skurrer det i ørene, når en ellers varm ungdomsfilm kaster sådanne udtryk af sig med henkastet selvfølgelighed. 

Virkeligheden er en tiltrængt ingrediens i danske familiefilm, men har man alligevel valgt at lade Lars Bom være forklædt som Nelson Mandela på Roskilde, kunne man måske også være gået lidt på kompromis med skældsordene.

Land:
Danmark 

År:
2012 

Instruktør:
Lotte Svendsen 

Manus:
Lotte Svendsen, Mette Horn, David Sandreuter 

Medvirkende:
Samuel Heller-Seifert, Mette Horn, Lars Bom, Lars Mikkelsen, Anna Egholm 

Spilletid:
100 min. 

Premiere:
25. december 2012

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
07. aug. 2013
Blue Jasmine

Blue Jasmine

Biografanmeldelse
17. juli 2013
The Purge

The Purge

Biografanmeldelse
10. juli 2013
The Bling Ring

The Bling Ring

Fra samme instruktør

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten