Biografanmeldelse
17. nov. 2019
Marriage Story
Scarlett Johanssons Nicole er fast besluttet på at forlade sin mand, men hvad der starter som et besindigt brud, ender med at blive en nådesløs fejde om forældremyndigheden over deres søn (Azhy Robertson). Foto | Wilson Webb

Marriage Story

Noah Baumbach’ studie af skilsmissens natur er en rutsjetur gennem hele følelsesregistret, som det er umuligt at gå upåvirket fra.

Af Simon Johansen

Man kunne være fristet til at tro, at indiekongen Noah Baumbach havde sagt, hvad han mente om skilsmisser.

Instruktøren fik allerede i 2005 sit store gennembrud med The Squid and the Whale, der hudløst viser to drenge klare sig igennem, da deres forældre går hver til sit.

Siden da har han slået sit navn fast som en af den uafhængige amerikanske films stærkeste stemmer med en lang række skæve og finurlige dramaer. Men Marriage Story demonstrerer, at det er disse betændte familiefejder, der er Baumbach’ sande force.

Filmen, der som hans forrige, The Meyerowitz Stories, er produceret for Netflix, står som hans stærkeste siden gennembruddet. Det er en dybt bevægende rutsjetur gennem hele følelsesregistret, hjertevarm og hjerteskærende.

Det er simpelthen umuligt at gå fra den film upåvirket. Og hvis det lyder som hård kost, drysser den opfindsomme instruktør veltimede vittigheder og sjove observationer ud med rund hånd, så det hele ikke bliver for trist.

Ligesom The Squid and the Whale udspiller Marriage Story sig i Brooklyn. Men hvor den første film fokuserede på børnene, zoomer Baumbach denne gang ind på forældrene: den talentfulde teaterinstruktør Charlie (Adam Driver) og skuespilleren Nicole (Scarlett Johansson), der har været sammen i adskillige år.

Omgangskredsen kan ikke fatte, at dette power couple virkelig er færdige med hinanden, men Nicole er fast besluttet og gider end ikke engagere sig i deres parterapi.

Scarlett Johansson indfanger glimrende rollen som filmstjernen, der fravalgte Hollywood for at spille med i sin mands teaterstykker. Følelserne sidder uden på tøjet og er undertiden også gemt bag en kold facade, så hun skiftevis både vinder og taber publikums sympati.

Hun elsker Charlie for hans engagement i teaterverdenen og måde at være far til deres søn på. Men hun kan ikke fortsætte med blot at udleve hans drøm. Hun vil tilbage til Los Angeles, hvor hendes familie stadig bor, og hvor hun måske kan genstarte sin filmkarriere.

Parret tager bruddet med ro, i hvert fald i begyndelsen. De skal forblive venner, og der skal ingen advokater indover, aftaler de.

Men da Nicole går bag om Charlies ryg og alligevel anskaffer sig en advokat, begynder den nådesløse fejde om forældremyndigheden over deres søn.

Nicole vil have, at sønnen skal bo i Los Angeles, men Charlie føler ikke, at han kan være far, hvis hans søn bor flere tusinde kilometer væk. Og han kan ikke flytte med. Charlie hader Los Angeles og kan ikke se sig selv bo andre steder end i New York.

Begge forældre er troværdigt skildret, men selv om Scarlett Johanssons spil er en fornøjelse, overstråles hun af Adam Driver, der er modnet, siden han spillede selvoptaget hipster i Noah Baumbach’ While We’re Young.

Han glider fra at være charmerende til en tilstand af depression og afmagt, efterhånden som skilsmissen skrider frem.

Særligt godt fungerer det, at Baumbach har valgt Laura Dern til rollen som en grisk skilsmisseadvokat, for hvem sagen er en konkurrence, der skal vindes for enhver pris. Hun leverer filmens bedste monolog, da hun forklarer, at den følsomme og gode mand er en relativt ny opfindelse.

For 30 år siden var det helt normalt, at far både drak og var fraværende. Helt omvendt kan kvinder i dag ikke engang tillade sig at drikke et glas vin i ny og næ – i hvert fald skal de ikke sige noget om det i retssalen.

Filmen kunne let glide over i stillestående retssalsdrama, men skildrer med overrumplende indlevelse, hvor let kærlighed går i stykker, når grådighed og paranoia overskygger medfølelse og empati.

Marriage Story er fra først til sidst et nærgående studie af skilsmissens natur, som kun Noah Baumbach kan skildre det.

Titel:
Marriage Story

Land:
USA

År:
2019

Instruktør:
Noah Baumbach

Manuskript:
Noah Baumbach

Medvirkende:
Scarlett Johansson, Adam Driver, Laura Dern

Spilletid:
136 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
28. november i udvalgte biografer og 6. december på Netflix

Relevante artikler

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
20. juli 2021
De dyre piger

De dyre piger

Streaminganmeldelse
06. mar. 2021
The Capote Tapes

The Capote Tapes

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten