Biografanmeldelse
04. feb. 2015
Mænd & høns
Allerede før premieren har Mænd & høns skabt debat om filmens fascination af læbe-ganespalter, som gør de danske stjerner næsten uigenkendelige. Brødrene Elias og Gabriel spilles af Mads Mikkelsen og David Dencik. Foto | Rolf Konow

Mænd & høns

Intet er helligt, hverken sodomi, dyremishandling eller læbe-ganespalter i Anders Thomas Jensens muterede folkekomedie. Men for første gang går Danmarks sjoveste replikforfatter galt i byen med komikken.

Af Bo Tao Michaëlis

Elias og Gabriels far dør på hospitalet. Gabriel er den fornuftige bror, mens Elias er lettere forsinket i sin udvikling. Faren har efterladt en video, som de skal se efter hans død. En filmstrimmel, hvor den afdøde fortæller brødrene, at han ikke er deres biologiske ophav, og at de har hver deres mor.

Således begynder Anders Thomas Jensens sorte komedie eller snarere crazy farce, Mænd & høns. Snart kommer brødrene på sporet af deres biologiske far på en næsten øde ø i udkantsdanmark – samt tre sindssyge halvbrødre, der lever som tumper og originaler isoleret med faren på et meget nedslidt sanatorium.

Og alle fem brødre har noget til fælles. Nemlig det, som filmen selv benævner som hareskår, men som blandt dannede mennesker hedder læbe­ganespalte. Både Gabriel, Elias og deres brødre med andre agtværdige og arkaiske navne, Franz, Gregor og Josef, lider alle af denne arvelige misdannelse. Deres fælles arvemasse fortegner sig gådefuldt et sted i det dunkle.

Mænd & høns er intet ringere end en muterende folkekomedie, der føles som en kloning af genetik­eksperten Lone Frank og den folkekære Morten Korch.

Resultatet er en vanvittig historie, der ikke kun har ugler i mosen, men også høns på hjernen. Intet er helligt, hverken sodomi eller dyremishandling, handicap­humor, sagsbehandlersprog eller Ældre Sagen. Anything goes, alt er tilladt, og første undren er, om Walt Disney som distributør og med på forteksterne ved, hvad de har gang i?

I hvert fald er vi meget langt væk fra den sunde, amerikanske familieunderholdning. Ligesom i Anders Thomas Jensens andre sorte sager med skæve grin og grimasser, Blinkende lygter og Adams æbler, er der ganske vist en hyldest til, at livet er smukt med og uden skavanker. Men dette budskab er godt gemt væk i galgenhumor med burleske og båtnakkede folk og fæ.

Den altid fortræffelige David Dencik, den mest normale i broder­ skabet, har fået den mindst outrerede makeup, kun et kort snit i overlæben.

Mads Mikkelsen er helt fantastisk maskeret som den rablende erotoman og galopperende onanist Elias med pikken ud af bukserne og evig brunst i blikket. Endnu mere har Søren Malling, Nicolas Bro og Nikolaj Lie Kaas fået påklistret næser og skår, der gør dem til groteske klovne i familie med Klokkeren fra Notre Dame og Elefantmanden.

Disse fysiologiske forklædninger er faktisk lidt distraherende. Jeg sad i hvert fald i halvanden time og så efter, hvor limningen lå mellem naturlige og kunstige ansigtstræk.

Det gør selvfølgelig filmen sjov i samklang med andre festlige folkekomedianter såsom Ole Thestrup, der ser igennem fingre med alt, så længe hans ø ikke bliver affolket, og Bodil Jørgensen som bagerjomfru med dej og kageruller i hænderne.

Men komikken er mere små-klukkende end larmende, lårklaskende. Det klinger af ujævne sketcher i en sommerrevy uden den episke sammenhæng og originale lattermildhed fra instruktørens tidligere, mesterlige komedier om gangster­livet i skoven og æblepræsten, der tror enfoldigt på det gode i mennesket.

I slutningen bliver nærmiljøet, familien og tætte forbindelser fjernt fra storbyen atter det jordiske paradis som i hans øvrige film.

Filmen er en grotesk, men sympatisk parodi på den moderne videnskabsmode, hvor genetikken tillægges determinerende betydning for menneskets sjælløse skæbne. Det er det bedste ved den.

Det værste er, at den for tit gentager sine vitser, replikskifter og voldsromantik. Dens practical joke­humor bliver for meget, for ofte og for dekonstruktivt. Den underminerer historiens fine, humani­stiske morale.

Finalen ville salig Walt Disney sikkert holde af. Men vejen derhen med huller og skrubtudser ville Walt nok finde mindre skøn. Langt hen ad vejen er jeg enig.

Titel:
Mænd & høns

Land:
Danmark

År:
2015

Instruktør:
Anders Thomas Jensen

Manuskript:
Anders Thomas Jensen

Medvirkende:
David Dencik, Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro, Søren Malling

Spilletid:
100 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
5. februar 2015

Relevante artikler

Nyhed
28. jan. 2015
Mænd, høns og Oscar-buzz i nyt Ekko

Mænd, høns og Oscar-buzz i nyt Ekko

Biografanmeldelse
14. jan. 2015
En chance til

En chance til

Tema
08. maj 2006
Tro og tvivl
Jobs Bog ifølge Jensen

Jobs Bog ifølge Jensen

Nyhed
18. nov. 2005
Filmpris til Anders Thomas Jensen

Filmpris til Anders Thomas Jensen

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten