Tv-anmeldelse
24. nov. 2022
Madame Sean Connery
Sean Connery og Micheline Roquebrune var gift i halvdelen af deres liv, men vejen mod den lidenskabelige kærlighed var langt fra ren fryd og gammen. Foto | Photo12

Madame Sean Connery

Fransk dokumentar om Bond-stjernens kone gennem 45 år er en gribende beretning om en kvindes kamp for at tage kontrollen over sit liv.

Af Pernille Bergendorff

Micheline Roquebrune er 39 år og ulykkeligt fanget i sit andet ægteskab, da hun til en golfturnering i Marokko ser en mand med ryggen vendt til.

Han er høj og stærk.

Om natten drømmer hun, at hun læner sig ind mod hans bryst og tænker: ”Endelig, fred.” Dagen efter mødes deres blikke, og han præsenterer sig: ”Sean Connery.”

Sådan starter den franske dokumentar Madame Sean Connery om James Bond-skuespillerens anden og sidste hustru. Filmen er instrueret af hendes barnebarn, journalisten og tv-værten Stéphanie Renouvin.

Det er et eventyr om stor kærlighed og om endelig at komme hjem. Drysset med stjernestøv. Men som i alle eventyr er det interessante kampene, modet og alt det, man må give slip på.

Dokumentaren er bygget op omkring interviews med den nu 93-årige Micheline og en lille håndfuld venner og familiemedlemmer. Private filmoptagelser og produktionsmæssigt skrabede genindspilninger af nogle af nøglescenerne bærer billedsiden.

Men det er karismatiske Micheline, der er det absolutte hovednummer. For hvem er denne kvinde, som Sean Connery blev så fascineret af, og som forblev hans hustru de næste 45 år, indtil hans død i 2020?

Micheline bliver født i en borgerlig fransk familie i Tunesien i 1929. Barndommen tilbringer hun på en kostskole for nonner. Det er år, der ødelægger hende, fortæller hun. Her bliver mennesket betragtet som urent og skyldigt.

Det bliver ikke bedre af, at hun som syvårig er udsat for et seksuelt overgreb, hvor hun får en orgasme. Skammen er total.

Da hun som tyveårig artigt gifter sig med en otte år ældre ingeniør, ved hun allerede inden brylluppet, at hun ikke elsker ham.

”Jeg går igennem livet som på automatpilot,” siger hun til den psykiater, hun seks år senere opsøger. Han giver hende en sprøjte, der dengang blev brugt som sandhedsserum til krigsfanger. Micheline taler for første gang.

Meldingen fra psykiateren er klar: Bliv skilt eller få dig en elsker! Hun vælger det sidste og vender tilbage til livet.

Da hun møder den mest fantastiske elsker, hun nogensinde har haft, forlader hun sin mand. Ikke uden en pris. Ægtemanden forsøger at få hende indlagt på en psykiatrisk klinik og nægter hende at se børnene.

Først efter otte år bliver hun genforenet med dem.

Med sin nye mand oplever Micheline en frihed og lidenskab, hun ikke før har kendt. Hun bliver en af landets dygtigste kvindelige golfspillere, og sammen bliver de et kendt society-par.

Men med hendes frihed vokser hans jalousi. Da Micheline efter ti års ægteskab møder Sean Connery og tilbringer en nat med ham, gennembanker eksmanden hende.

Prøvelserne er ikke forbi.

Hun er blevet vanvittigt forelsket, men Connery vil ikke forlade sin kone. ”Du skal aldrig ringe til mig igen,” er hendes svar til ham. Hun skal ikke ligge under for en ny mands luner.

Tre måneder senere ringer Sean. Han elsker hende og vil skilles.

Så starter en kamp, der er en Bond-film værdig.

Micheline vil også skilles og opdager, at hendes mand i årevis har haft en affære med hendes veninde. Hun tømmer konti, hus og bankboks for værdier, men bliver stoppet i lufthavnen af mandens magtfulde forbindelser. Og hun får først sit pas tilbage efter flere måneder, da hun kontakter den magtfulde marokkanske konge Hassan 2., som hun kender fra selskabslivet.

Micheline finder hos Sean Connery ikke bare sit livs kærlighed, hun genvinder også kontrollen over sit eget liv.

Hun vil skabe et kærligt hjem og være en støtte for den mand, hun elsker. Det er udelukkende hendes fortjeneste, at han ikke mister stort set hele sin formue på nogle hasarderede investeringer, og det er også hendes fortjeneste, at han siger ja til rollen i De uovervindelige – en rolle, der giver Connery hans eneste Oscar.

Portrættets styrke er, at det forbliver tro mod Micheline Roquebrunes kamp for overlevelse, hvor anger ikke leder nogle vegne hen. Hendes søn var kun to år, da hans mor forlod ham til fordel for en elsker. Han medvirker ikke i dokumentaren.

”Det var grimt, hvad jeg gjorde,” siger Micheline stille. Mere bliver der ikke gravet i det. Sean Connerys utroskab, hans machopersonlighed og manglende evne til at udtrykke sine følelser bliver nævnt, men heller ikke boret i.

”I livet må man vælge sine prioriteter. Sean var min,” konstaterer hun, og amerikanske Melody Gardots mesterlige, Bond-inspirerede sang You Never Ask – der er skrevet specifikt til filmen – sætter melankolsk trumf på.

Titel:
Madame Sean Connery

Land:
Frankrig

År:
2022

Instruktør:
Stéphanie Renouvin

Medvirkende:
Micheline Roquebrune

Spilletid:
90 minutter

Premiere:
9. oktober på France 2

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
15. dec. 2024
Emilia Pérez

Emilia Pérez

Biografanmeldelse
04. maj 2022
Lev, elsk, Paris

Lev, elsk, Paris

Kunstanmeldelse
28. jan. 2019
Dau

Dau

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten