Tv-anmeldelse
02. maj 2023
Lyset

Kunstneren Elle-Mie Ejdrup Hansen ville i 1995 markere 50-årsdagen for befrielsen med en laserlyslinie, der gik hen over de 6000 bunkere, som danske arbejdere havde bygget for nazisterne. Men det ville frihedskæmperne ikke finde sig i.

Foto | Jan Henselder

Lyset

Et skræmmende tidligt eksempel på cancel culture viser, hvordan krænkede frihedskæmpere gik på barrikaderne og forsøgte at stoppe Danmarks største kunstværk.

Af Bo Tao Michaëlis

Hvis man tror, at cancel culture er noget nymodens importeret fra USA, tager man grueligt fejl.

Alexander Lind er kendt for sin hudløse portrætkunst – fra Plum-tvillingerne til Skam-skuespilleren Ulrikke Falch. Men nu har den talentfulde dokumentarist gravet en næsten 30 år gammel sag op.

I 1995 skabte Elle-Mie Ejdrup Hansen Danmarks største kunstværk med Fredsskulptur 1995 i anledning af 50-året for Danmarks befrielse i 1945.

En laserlinie skulle gå hele vejen fra Skagen og ned til den tyske grænse. Den skulle sættes ind omkring de 6000 bunkere, tyskerne fik bygget for danske penge ved Vesterhavskysten.

Allerede på sit tidlige stadie af kunstværket rejste der et ramaskrig fra den højre såvel som venstre side af Folketinget. Det, vi i dag kalder for en shitstorm, bølgede ind over kunstneren, hendes nære medarbejdere og medkunstnere og så kvinden bag det hele, kulturminister Jytte Hilden.

Hilden hylder Hitler, hed et af læserbrevene i Ekstra Bladet, som førte an i hetzen. Og den var helt ude af propositioner.

Folk sendte afføring i breve og kom med dødstrusler. Tolerancen kunne ligge på et meget lille sted hos veteranerne fra Modstandsbevægelsen, som kaldte sig dybt krænkede.

Kunstneren Inge Bjørn, der er Elle-Mie Ejdrup Hansens gamle lærer, siger det så rigtigt: Absurd, at de mennesker, som havde sat livet på spil for ytringsfriheden, nu selv ville knægte den.

Det er i det hele taget ubærligt at se krænkede frihedskæmpere opføre sig så kyklopisk. Én overrækker sågar en brækpose til sin kvindelige modstander, andre finder det formasteligt, at lyset har samme farve som tyske soldater.

Undervejs i dokumentaren vises naturligvis arkivbilleder fra 1940’erne. Også af danskernes bunkerarbejdet for tyskerne, gråzonens legaliserede værnemagerarbejde. Modstanden mod kunstværket skyldtes angiveligt også en frygt for, at det ville kaste laserlys over samarbejdspolitikken.

Lyset er fremragende fortalt med sin ubehagelige reportage og montage om den tids radikale rindalisme. I et demokratisk samfund, hvor det burde være muligt at diskutere på kryds og tværs, tegner der sig et billede af Danmark med gadens parlament og en tordnende intolerance.

Og så var der ikke engang kun tale om et lysshow den 4. maj. Det var knyttet til et større og varigt kunstprodukt med inddragelse af internationale og anerkendte kunstnere.

Den engang kræftramte kunstner blev kronisk påvirket af heksejagten. Det kommer til orde i hendes smukke prosadigt om at skamme sig.

Også begrebet ”udskamning” er af ældre dato. Kunstnerens støtte i filmen, Jytte Hilden, får retfærdig oprejsning for sit standhaftige forsvar for kunstens frihed. Over for en offentlighed, som beskyldte hende for alskens ondt.

Hilden har klart ret i, at der var kvindehad i krudtet mod kunstens frihed.

Hele balladen endte med, at der i Folketinget viste sig at være et flertal imod at flytte eller fjerne kunstværket. Der blev også fremsat et lovforslag om helt at forbyde værket. Men selv om der vitterlig var sabotage på den store aften, og laserlyset ikke voksede op i himlen, blev det set af en halv million danskere.

Filmens stemmer har nok også ret i, at kommende slægter, som var til stede, har fået et uforglemmeligt og varigt minde for livet: Om aldrig at glemme den 4. maj.

Min eneste anke er, at man gerne ville have hørt fra en af dem, som talte dunder mod arrangementet. Hvorfor ikke invitere Pia Kjærsgaard, der med Fremskridtspartiet førte an i modstanden?

En så overbevisende film måtte godt have haft råd til en stemme fra den anden side af den korrekte holdning.

Titel:
Lyset

Land:
Danmark

År:
2023

Instruktør:
Alexander Lind

Medvirkende:
Elle-Mie Ejdrup Hansen, Jytte Hilden, Michael Thouber

Spilletid:
70 minutter

Premiere:
4. maj på DR2 og DRTV

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten