Biografanmeldelse
11. nov. 2022
Loving Highsmith
Forfatteren Patricia Highsmith var en vaskeægte cowgirl, som aldrig gik i kjole. Hun voksede op i Texas i en familie knyttet til rodeo, ranch og racisme. Foto: Ensemble Films

Loving Highsmith

Dokumentar tegner et intimt og bittersødt portræt af krimiforfatteren Patricia Highsmith, der skrev om aparte eksistenser og selv blev offer for samtidens snærende moral.

Af Bo Tao Michaëlis

Den østrigske forfatter Hermann Broch kaldte tjekken Franz Kafka for tysk litteraturs hemmelige konge. På samme vis kunne man kalde Patricia Highsmith for USA’s hemmelige krimidronning. 

29 år gammel fik hun i 1950 sit litterære gennembrud med thrilleren Farligt møde, som året efter blev til Alfred Hitchcocks kongeniale spændingsfilm Strangers on a Train. 

I 1955 kom hendes andet krimimesterværk, Tom Ripleys talent, og imellem de to milepæle dukker et andet hovedværk op under pseudonymet Claire Morgan. The Price of Salt, senere omdøbt og filmatiseret som Carol, er en ærlig, delvis selvbiografisk roman om lesbisk kærlighed. 

Den bog og Patricia Highsmiths meget detaljemættede dagbog, der blev udgivet sidste år, hvor forfatteren ville være blevet 100 år, danner kernen i Eva Vitijas sobre dokumentar Loving Highsmith

Filmen tegner et meget intimt og nøgent portræt af en kvinde, som nødigt lod sig interviewe, hadede USA og nærmest som en hjemløs boede i Paris, London og omegn, før hun endte i Schweiz, hvor hun døde i 1995. 

Og hun samlede på snegle, fordi de er tvekønnede. 

Patricia Highsmith var en vaskeægte cowgirl, som aldrig gik i kjole. Hun voksede op i Texas i en familie knyttet til rodeo, ranch og racisme.

Kvinderne i hendes cirka 25 bøger bliver gerne skildret som skønne strigler, enten imbecile eller intrigante og nogle gange begge dele på en gang. Hendes mænd – især de androgyne – er kunstnere, som ingen midler skyr for at udleve og leve af deres kunst og talent. 

I visse henseender foretrak hun sidstnævntes selskab. Men for den unge Patricia var det at kysse en mand som at blive smidt i en spand med østers. Og et heteroseksuelt samleje var mere ståluld end sanselighed. 

Hun var under pres fra en mor, som mente, at homoseksualitet var en sygdom, og som filmen fortæller, konsulterede Highsmith en læge for at finde et middel mod sin hang til eget køn. 

Alt det beretter Loving Highsmith med dokumentariske billeder, arkivsamtaler med forfatteren og klip fra filmatiseringer af hendes bøger. Samt lange interviews med elskere, der endnu ikke er døde, og som husker hende med både smerte og sentimentalitet. 

Amerikanske Marijane Meaker, tyske Tabea Blumenschein og franske Monique Buffet har alle deres versioner af en kompliceret kæreste, men det samme facit: De kom aldrig rigtigt til at kende hende. Hun forblev en sfinks, på en og samme tid misantropisk og misogyn. 

Loving Highsmith er gedigent dokumentarhåndværk – lige ud ad landevejen og fængende i kraft af sit emne. 

Filmen gør meget ud af Patricia Highsmiths cowboybaggrund i bibelbæltet for at gøre rede for hendes sammensatte seksualitet. Da unge Highsmith ankommer til New York sammen med moren, som hader hende, fordi datteren ikke vil ligne en kvinde, bliver Patricia hurtigt en diva på diverse lesbiske barer, selv om hendes sexliv længe er hemmeligt. 

Highsmiths forelskelse i en ældre kvinde, som er temaet i Carol, gentages langt senere i England med en gift kvinde, som i sidste ende går tilbage til sit konventionelle ægteskab.

Det afstedkom en del postyr, da Patricia Highsmiths åbenhjertige Carol blev udgivet i USA. Hvad var hensigten ud over sladder om bøssebarer og kvindeklubber, spurgte man?

Tiden er i dag en anden.

Highsmith gik selv ud af skabet i 1960’erne, ikke mindst i protest over sit eget lands bigotte sexmoral og provinsielle kønspolitik.

Loving Highsmith kan ikke sige sig helt fri for det celebre sladdervorne. Men med smukke billeder og en sympatisk intention får vi et bittersødt portræt af en rastløs forfatter. Hun var en kvinde uden for tiden med sine bøger om aparte eksistenser og blev selv et traurigt offer for samtidens snærende moral.

Titel:
Loving Highsmith 

Land:
Schweiz, Tyskland 

År:
2022

Instruktør:
Eva Vitija 

Manuskript:
Eva Vitija 

Medvirkende:
Patricia Highsmith, Marijane Meaker, Monique Buffet, Tabea Blumenschein, Gwendoline Christie

Spilletid:
83 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år

Premiere:
17. november

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten