Serieanmeldelse
09. mar. 2025
Leoparden

Kim Rossi Stuart er kynisk og sydlandsk opfarende i rollen som fyrsten, hvor Burt Lancaster i Viscontis film fra 1963 snarere artikulerer fatalistisk stoicisme og adelig verdenssmerte.

Foto | Lucia Iuorio

Leoparden

Serieversion af romanen bag Viscontis mesterlige Leoparden er mere en siciliansk spektakulær Borte med blæsten, flot og flamboyant underholdning på egne præmisser.

Af Bo Tao Michaëlis

Da borte tog mulighederne for at filmatisere Marcel Prousts hovedværk om den svundne tid, kastede den store italienske instruktør Luchino Visconti sig over franskmandens elev, Giuseppe Tomasi di Lampedusas roman Leoparden.

Det blev til et mesterværk, som under samme titel havde premiere i 1963. En kongenial filmatisering, hvor Visconti forvandlede Burt Lancaster i hovedrollen som fyrsten Salina til andet end en akrobatisk, amerikansk filmstjerne. Alain Delon gjorde hans nevø til andet end en tough pariser, mens Claudia Cardinale brillerede som kokette Angelica i kaskader af crepe de chine.

Ganske vist fulgte filmen ikke romanen til dens bitre slutning, men Visconti viste klar sans for det episodiske design. Historien om Italiens samling, Risorgimento, i 1860’erne er stadier på fyrstens vej mod sardonisk selverkendelse: om at være en aristokrat, som ikke engang i sin dekadence formår at beholde værdigheden.

Alt må forandres for at forblive det samme, hedder det som credo i historien. Men det er en ironisk løgn. Klassekampen mellem aristokrati og borgerskab ender med aristokratiet som en smuk, men smalsporet taber.

Netflix’ serie Leoparden på seks afsnit er dobbelt så lang som Viscontis film på tre timer, men når ikke frem til romanens beske, desillusionerede slutning i 1910.

Romanen lagdelte labyrint af essayistiske sidespring – dets stykvise situationer – er blevet rettet ud til en fortløbende, kronologisk serie. Det er mere en siciliansk spektakulær Borte med blæsten end en italiensk udgave af På sporet af den tabte tid.

Fyrsten Salinas umiddelbare noget ferske datter, Concetta, som egentlig skulle være nonne, forelsker sig i sin fætter, den opportunistiske, men charmerende Tancredi.

Det er deres håbløse kærlighedshistorie, som bliver den røde tråd igennem serien. Og instruktøren Tom Shankland fortæller såre luksuriøst, ekstravagant og ødselt historien om tabte illusioner og skuffelser under skiftende tider.

Der er masser af dramatiske og hæsblæsende scener, mens nationalhelten Garibaldi forgæves forsøger at samle Italien til et homogent samfund.

Vi får hele to store baller med mænd i kjole og hvidt, kvinder i krinoline. Desuden vidunderlig valsemusik og operakor af Verdi, og seriens underlægningsmusik af Paolo Buonvino citerer sågar Viscontis komponist Nino Rotas smægtende toner fra spillefilmen.

Skotsk-italienske Kim Rossi Stuart, som faktisk ligner en yngre Burt Lancaster, er udmærket som fyrsten, der mere er til stjerner på himlen end samfundsforhold i skred.

Han er mere kynisk og sydlandsk opfarende end Burt Lancaster, der snarere artikulerede fatalistisk stoicisme og adelig verdenssmerte. Fyrstens kosmiske pessimisme, hans astronomiske stjernekig som skjult flugt fra sin klasses undergang, anes her kun sporadisk i serien.

Saul Nanni er den kække nevø Tancredi, ham med ordene om, at alt må forandres for at forblive det samme. Mindre karl smart end Alain Delons udgave, mere en sørgmodig pragmatiker end saglig playboy.

Deva Cassel – som ligner sin mor, skuespilleren Monica Bellucci – er dårende sensuel som opkomlingen Angelica, hvis ”lagner må dufte af paradis”. Men hun er i bund og grund sympatisk over for sin tabende rival Concetta, som serien har gjort til den kvindelig hovedperson. Benedetta Porcaroli gestalter romanens biperson til en tragedienne, der erkender, at jord og slægt er vigtigere end lidenskab og lykke.

Leoparden er gennemført flot og flamboyant. Sicilien har aldrig været smukkere med bjergtagende landskaber og grandiose saloner i prægtige barokslotte.

Det er en seværdig serie, som tydeligt gør opmærksom på, at den kun er baseret på Giuseppe Tomasi di Lampedusas roman. Puritanske fans af hans forfatterskab i almindelighed og Leoparden i særdeleshed vil måske rynke på næsen af Leoparden. Men på sine egne præmisser er serien seriøs underholdning.

Titel:
Leoparden

Originaltitel:
Il Gattopardo

Land:
Italien, Storbritannien

År:
2025

Instruktør:
Tom Shankland, Giuseppe Capotondi, Laura Luchetti

Manuskript:
Richard Warlow, Benji Walters

Medvirkende:
Kim Rossi Stuart, Deva Cassel, Saul Nanni, Benedetta Porcaroli

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
Seks afsnit

Premiere:
5. marts på Netflix

Relevante artikler

Serieanmeldelse
27. dec. 2024
Greven af Monte Cristo

Greven af Monte Cristo

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten