Tv-anmeldelse
24. mar. 2025
Leaving Neverland 2: Surviving Michael Jackson

Michael Jackson døde i 2009, men næste år skal hans selskab i retten, sagsøgt for at facilitere popstjernens angiveligt systematiske overgreb på børn. 

Foto | Amos Pictures

Leaving Neverland 2: Surviving Michael Jackson

Tæerne dyppes i en række fascinerende spørgsmål i opfølger til den chokerende dokumentar om popstjerne, men kommer slet ikke til bunds.

Af Frederik Hoff

Surviving Michael Jackson lyder den dramatiske undertitel på en ny, kort opfølger til Dan Reeds chokerende fire timer lange dokumentar Leaving Neverland fra 2019.

Men instruktørens andet kapitel om to mænds traumer efter som børn angiveligt at være blevet misbrugt af popstjernen burde snarere hedde ”Surviving Leaving Neverland” eller ”Surviving the Legal System”.

Den 53 minutter lange Channel 4-dokumentar handler nemlig stort set ikke om Michael Jackson og anklagerne mod ham. I stedet lægger dokumentaren ud med at gennemgå den lavine af følelser, som Leaving Neverland fremkaldte både blandt verdens misbrugsofre, Michael Jackson-fans og ikke mindst de medvirkende selv.

”Jeg troede bare, at det var en lille film,” mindes den ene hovedperson Wade Robson at have tænkt om sin medvirken, der skabte ramaskrig allerede ved premieren på Sundance-festivalen.

Fremtrædende personer verden over anklagede de to herrer for løgnagtighed og forsøgte at pille påstandene fra hinanden. Det lykkedes at finde et par overfladiske huller i historierne, men ikke noget, der for alvor hev tæppet væk under skandalen.

Alligevel behøvede komikeren Dave Chapelle ikke sige mere end: ”Jeg tror bare ikke på de her motherfuckers,” før hans publikum brød ud i indignerede klapsalver.

Den nye dokumentar interviewer også tre passionerede Jackson-fans for at få et indblik i, hvorfor så mange nægtede at tro på anklagerne. Men det er hurtigt overstået, og vi lærer ikke det store.

Historien om den offentlige opfattelse af Michael Jackson er en af de mest absurde, popkulturelle fortællinger overhovedet.

En misbrugt, fattig og sort dreng viser sig at være et musikalsk geni og bliver verdens største popstjerne med en særligt stor sort fanbase, men er samtidig åbenlystpsykisk belastet. Han skifter hudfarve, mens han opbygger et drømmeland for børn og eksotiske hæledyr, inden han dør ung og bliver offentligt udstillet som børnelokker.

Men Surviving Michael Jackson formår ikke at få de kulturelle perspektiver med i historien.

At Michael Jacksons musikalske aftryk er så fundamentalt, at selv systematisk voldtægt ikke formår at overstråle hans kunstneriske virke. At han ligesom O.J. Simpson i 1995 i manges øjne var en utænkelig forbryder på grund af sin komplicerede status som sort forbillede.

Den sidste halvdel af filmen fokuserer på Wade Robson og James Safechuks sagsanlæg imod Michael Jacksons selskab for at have faciliteret overgrebene mod dem. De anlagde allerede sagen i 2017 og er siden blevet afvist flere gange af retten, men til november 2026 skal slaget endelig stå.

Derfor er denne dokumentar i praksis en mellemret, og den halve time med indignerede advokater bliver hurtigt en tør affære.

De juridiske diskussioner i filmen handler ikke engang om Michael Jacksons og firmaets skyld, men om hvorvidt sagen overhovedet er værd at bringe for retten. Så vi er virkelig langt fra den første films følelsesmæssige kraft.

Filmen forsøger at få lidt følelser ind i maskineriet ved at lade de to hovedpersoner beklage sig hyppigt over, at sagen trækker ud. Det virker lidt kunstigt, og man bliver næsten irriteret på dem.

Advokaterne for Michael Jacksons firma fremstår – muligvis med rette – som kyniske skurke. Men selv om det dokumenteres, at man bogstavelig talt har tryglet dem om at medvirke, er det et problem for dokumentaren, at den bliver så ensidig.

Ofrenes advokat Vince Finaldi får til gengæld rigeligt med taletid, og man efterlades med en følelse af, at han simplificerer sagen en tand for meget over for kameraet.

Selvfølgelig bør et selskab kunne holdes ansvarlig, hvis det har faciliteret forbrydelser. Men har forsvarsadvokaten ikke en pointe i, at det er ganske svært som ansat at sige fra over for den superstjerne-millionær, der ejer hele firmaet?

Leaving Neverland 2: Surviving Michael Jackson dypper tæerne i denne og mange andre fascinerende diskussioner, men kommer ikke i nærheden af bunden. Vi må håbe på en mere fyldestgørende afslutning om et par år, når retssagen er overstået.

Dokumentarforskræmte DR har offentliggjort en hel sides forklaring på, hvorfor de viser dokumentaren og dens kontroversielle forgænger. Men med overfladiske Surviving Michael Jackson er der ikke meget at frygte.

Titel:
Leaving Neverland 2: Surviving Michael Jackson

Land:
Storbritannien

År:
2025

Instruktør:
Dan Reed

Medvirkende:
Wade Robson, Jimmy Safechuck, Vince Finaldi, Andy Signore

Spilletid:
53 minutter

Premiere:
24. marts på DRTV

Relevante artikler

Streaminganmeldelse
15. feb. 2019
Leaving Neverland

Leaving Neverland

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten