Cph Pix 2018
01. okt. 2018
Leave No Trace
Trettenårige Tom (Thomasin McKenzie) bor med sin ptsd-ramte far (Ben Foster) i de nordvestamerikanske skove, hvor de holder sig på afstand af samfundets fordømmende blik. Foto | Scott Green

Leave No Trace

Instruktøren bag Winter’s Bone skaber store følelser med små armbevægelser i en flugt-til-vildmarken-fortælling kombineret med opfindsomt ungdomsdrama.

Af Nicki Bruun

Hvilket aftryk efterlader vi på omverdenen? 

Det spørgsmål har filmkunsten fået øjnene mere og mere op for, efterhånden som det står stadig klarere, at menneskeheden med sin grådige udbytning af Jorden har gjort uoprettelig skade. 

Temaet løber som en understrøm gennem Debra Graniks Leave No Trace. Filmen handler om en far og datter, der lever uden for det etablerede samfund i det nordlige USA’s regntunge skove. 

Men det roligt medrivende drama forlader hurtigt det økologiske perspektiv om at leve i pagt med naturen til fordel for en opfindsom ungdomsfortælling om at finde sine rødder i en verden, hvor man per definition er en outsider. Hvordan får man sat sit aftryk, når ens nærmeste prøver at beskytte én fra den barske verden? 

Den attenårige newzealænder Thomasin McKenzie er et fund i rollen som den trettenårige pige Tom, der bor med sin far ude i naturen. Her går tiden med at gemme sig for skovarbejdere og -løbere, som helst ikke skal opdage deres ulovlige bosættelse. 

McKenzie er trods sin unge alder helt naturlig, når hun er skiftevis sårbar og stærk, usikker og bestemt. Hun forcerer aldrig de stille scener, hvor hun skal forholde sig til en ældre autoritetsfigur, der ikke er direkte skræmmende, men i hvert fald urovækkende uforudsigelig. 

Filmen finder adskillige hårdtslående øjeblikke i det helt små, når Tom kigger på sin far, der med ansigtet begravet i håndfladerne kæmper for at få sit eget og datterens liv til at hænge sammen. 

Det bliver svært for ham, da myndighederne med en hundepatrulje opdager deres gemmested. De to eremitter tvinges til at blive en del af samfundet. Det er Tom langt mere interesseret i end sin far, som med panikken godt skjult i øjenhulerne hele tiden leder efter den nærmeste udvej. 

Debra Granik slog igennem med et lavmælt indie-brag i 2010, da hun stod bag Jennifer Lawrences gennembrud i Winter’s Bone, der ligeledes skildrer livet langt fra storbyens neonlys. 

Der er altså ikke meget Hollywood over instruktøren, som ventede eller måtte vente hele otte år, før hun igen var klar med en lille perle af en film. I mellemtiden kom Captain Fantastic, der på overfladen fortæller en lignende historie, men som også er væsensforskellig. 

I Captain Fantastic kommunikerer Viggo Mortensens sympatiske farfigur med sine hærdede skovbørn ved hjælp af venstrefløjsfilosoffen Noam Chomsky. Den slags vokabular besidder Ben Fosters ptsd-ramte krigsveteran Will i Leave No Trace ikke. 

Han kommunikerer med sin datter gennem ganske få ord samt en hilsen bestående af klik-lyde med munden, der ikke er nær så mærkeligt, som det lyder. Man fornemmer det nære forhold mellem far og datter i de indforståede interaktioner, som er lige præcis den form for forståelse, der er mellem familie eller nære venner. 

At Debra Granik er en stor humanist viser sig i hendes portræt af Will, der faktisk er det nærmeste, filmen kommer en skurk. 

Hans psykiske lidelse har gjort det umuligt for ham at fungere i et ”civiliseret” samfund, der kaster sine krigsveteraner ud i underlige mentalundersøgelser og behandler dem med pilledosering. Derfor trækker han sin datter med ind i sin isolerede verden, selv om det åbenlyst ikke er det bedste for hende. 

Man forstår impulsen til alligevel at gøre det, fordi menneskeligheden lyser ud af Fosters knækkede kriger. 

De andre mennesker, som far og datter møder på deres vej, er helt almindelige amerikanere, der egentlig bare vil deres nærmeste det bedste. Både socialarbejderen og lastbilschaufføren er bekymret for Toms ve og vel. 

Nogle mennesker har svært ved at tilpasse sig verden og er nødt til at gå en anden vej. Men alle skal have en chance, og det budskab serveres smukt i en opløftende slutning, der ligesom resten af filmen skaber store følelser med små armbevægelser.

Titel:
Leave No Trace

Land:
USA

År:
2018

Instruktør:
Debra Granik

Manuskript:
Debra Granik, Anne Rosellini

Medvirkende:
Thomasin McKenzie, Ben Foster, Jeffery Rifflard

Spilletid:
109 minutter

Premiere:
27. september i Grand, 2. oktober i Cinemateket og 8. oktober i Empire Bio på Cph Pix

Relevante artikler

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten