Biografanmeldelse
27. apr. 2019
Lazzaro den lykkelige
Uskyldige Lazzaro (Adriano Tardiolo) og Antonia (Alba Rohrwacher) mødes i udkanten af en unavngiven storby, hvor en tidligere flok bønder er forfaldet til småtyverier. Foto | Simona Pampallona

Lazzaro den lykkelige

Italienske Alice Rohrwacher sammenfletter en virkelighedsnær historie om udnyttelse og modgang
 med skrøner og magiske visioner i en af de seneste års mest originale film.

Af Lee Marshall

Det er ikke kun journalister, der spørger hvem, hvad, hvor, hvorfor og hvordan. Biografgængere gør det samme. Det er ikke altid, filmskabere besvarer dem i den rækkefølge, men vi forventer i hvert fald temmelig hurtigt at have styr på hvor og hvornår.

Det får vi ikke i Alice Rohrwachers sære, uforglemmelige tredje film, Lazzaro den lykkelige, der fuldender og ophøjer den landlige magiske realisme, der gennemstrømmer hendes seneste film, Miraklerne.

Vi får kun at vide, at det er sommer, og at vi lader til at befinde os et sted på landet i Italien. På en stor, faldefærdig landejendom, der kaldes Inviolata (”urørlig”), plukker en gruppe fæstebønder tobaksplanter for en hoven aristokrat, la marchesa, totalt afsondret fra omverdenen.

Visse tegn på den moderne verden dukker op, særligt da la marchesa kommer på sommervisit med sin søn Tancredi, en rank, selvcentreret, afbleget byboer. Han har en Walkman og en klodset mobiltelefon, men kan det her virkelig være start-90’erne?

Koblingen mellem feudalisme og Motorola­-telefoner bliver forklaret, men inden da har Alice Rohrwacher allerede diskret ført os ind på et tåget overdrev mellem fabel og folkeeventyr. Her besvares hvor og hvornår måske bedst med hvorsomhelst og nårsomhelst.

Det er Lazzaro, en ren og enkel sjæl, der mest tydeligt udstråler denne tidløse kvalitet.

Han bevæger sig omkring ved at læne sig forover med armene hængende ned langs siden. Ttil tider får han katatoniske anfald, og så udnyttes han af sin familie lige så groft, som de bliver udnyttet af la marchesa.

Med sit uskyldige, simple ansigt kunne han hurtigt blive irriterende, men der er en ynde i portrættet, som gør ham troværdig. På autismeskalaen ligger han vel i nærheden af Aspergers, men i filmen er han en slags helgenagtig dåre, hvis tankeløse uskyldighed forundrer, charmerer og foruroliger de folk, han møder.

Filmen springer pludselig frem i tid omkring halvvejs for at følge bønderne mange år senere, hvor de hutler sig gennem tilværelsen med småsnyderi og småtyveri i udkanten af en unavngiven storby.

Lazzaro dukker også op og bliver øjeblikkeligt hilst som et helligt gespenst af Antonia (hun spilles af instruktørens søster Alba Rohrwacher), der var en teenagemor på Inviolata, sidst hun så Lazzaro. Men ingen andre synes at være specielt imponerede, allermindst hendes nye partner og hendes søn, selv om hun får dem tvunget ned på knæ foran denne ”Lazarus”, der er vendt tilbage fra de døde.

Genistregen i Lazzaro den lykkelige er måden, hvorpå filmen sammenfletter en virkelighedsnær historie om udnyttelse, modgang og kynisme med mirakler, skrøner, plantekendskab og magiske visioner.

Hvis bibelhistorier som flugten fra Egypten glimrer lige under overfladen, så mærker man også de franske chansons de geste: fortællinger om skinnende riddere, smukke ungmøer og onde troldkarle, som middelalderens og renæssancens poeter spandt for at pynte på et skamfuldt mordtogt: korstogene.

Alice Rohrwacher favner også både samvittighedsløs udnyttelse og eventyrlig fantasi.

Den talentfulde franske fotograf Hélène Louvart skaber lysfagre, flydende billeder, der er en ren fryd. Sammen med Alice Rohrwacher skaber de en sælsom oplevelse et sted mellem intimitet og fremmedgørelse, mellem nære, håndholdte indstillinger og fjerne, statiske optagelser, der giver indtryk af en guddommelig distance til den menneskelige fejlbarlighed.

Lazzaro den lykkelige er allerbedst, når den lader sig rive med af karakterernes og begivenhedernes stilfærdige strøm. Og værst i en slutscene i en bank, hvor allegorien overtrumfer troværdigheden.

Men først og fremmest er den en af de seneste års mest originale film og en oplevelse, man bør unde sig selv.

Titel:
Lazzaro den lykkelige

Originaltitel:
Lazzaro felice

Land:
Italien, Schweiz, Frankrig, Tyskland

År:
2018

Instruktør:
Alice Rohrwacher

Manuskript:
Alice Rohrwacher

Medvirkende:
Adriano Tardiolo, Agnese Graziani, Alba Rohrwacher

Spilletid:
125 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
29. april kl. 16.30 i Italienske Filmdage i Grand Teatret. 2. maj i hele landet.

Relevante artikler

Biografanmeldelse
05. aug. 2015
Miraklerne

Miraklerne

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
04. dec. 2025
Den nye bølge

Den nye bølge

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
I’m Still Here

I’m Still Here

Biografanmeldelse
27. okt. 2025
Bugonia

Bugonia

Biografanmeldelse
06. mar. 2025
Svære sandheder

Svære sandheder

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten