Biografanmeldelse
18. dec. 2013
A Late Quartet
Sygdom, sidespring og diskussioner om, hvordan Beethovens opus 131 skal spilles, plager kvartetten i den seværdige A Late Quartet. Foto | Nicole Rivelli

A Late Quartet

A Late Quartet er en rigtig voksenfilm med gnistrende gode skuespillere i Christopher Walken, Philip Seymour Hoffman, Catherine Keener og Imogen Poots.

Af Bo Tao Michaëlis

Mig bekendt betyder det at spille andenviolin det samme på de fleste sprog, nemlig ikke at være i første række eller nummer ét.

Inden for klassisk musik og især kammermusik er andenviolinen dog det vigtige, akkompagnerende bindeled mellem de øvrige strygere og førsteviolinisten.

I A Late Quartet har Robert i 25 år været denne violinist nummer to i den verdensberømte kammermusik-kvartet The Fugue. Men da en anden i ensemblet, Peter, fortæller de tre andre, at han agter at trække sig ved næste sæson på grund af Parkinsons-syge, skal der findes en erstatning, et nyt medlem og muligvis en ny stil.

Og det får Robert til at fortælle de to andre medlemmer – hans kone Juliette og vennen og studiekammeraten Daniel – at han også gerne vil spille førsteviolin en gang imellem. Det er en tanke, der er blevet antændt af en konversation med en underskøn kondiløber og flamencodanser, som han får et fatalt fuldemands- og engangsknald med, skuffet over, at ingen synes, at hans drømme om at spille etteren er nogen særlig god ide.

A Late Quartet er på alle måder dét, en anden filmanmelder har kaldt for en voksenfilm. Borte har taget biljagter, blondiner og bazookaer.

I stedet får man her alle de eksistentielle emner fra livets store katalog, vendt og drejet i lyset af alderdommens kommen og tidens tand, følelsernes flygtighed og tilværelsens ulidelighed.

Det handler om dumme voksne, som opfører sig som børn, men bliver irettesat af et voksent barn i form af Robert og Juliettes violinspillende datter Alexandra, der måske kan få spændt strengene, så kvartetten lever videre.

Filmen er første spillefilm af Yaron Zilberman, der i 2004 stod bag den roste dokumentar Watermarks om jødiske svømmepiger i 30’ernes Østrig. Hans film om kvartetten, der er i færd med at sprænges på grund af sygdom, sidespring og diskussioner om, hvordan Beethovens opus 131 skal spilles, er da også en meget europæisk historie optaget i et ualmindelig smukt og snedækket New York.

Det er bogstaveligt et kammerspil, og selvom intrigen spindes i Woody Allens metropol, er vi i anslag nærmere Ingmar Bergman end denne hans amerikanske elev.

Filmen er totalt humorforladt og blottet for ironi. Livet er kort, og kunsten er lang, og musikere må som alle kunstnere lide den skæbne aldrig at kunne leve som normale (små)-borgere. Det er for så vidt en ældre romantisk og småarrogant banalitet, men Zilbermans bagatel bæres igennem af gnistrende gode skuespillere.

Christopher Walken må komme i Oscar-betragtning som gruppens Parkinsons-ramte oldermand. Philip Seymour Hoffman og Catherine Keener spiller smerteligt ægteparret, som kanske kun kan spille sammen i velklang uden for murene. Mark Ivanir er tilpas sinister og skrydende som klikens ungkarl og kontrolfreak.

Men allerbedst er den britiske skuespiller Imogen Poots som datteren, der har ben i næsen, når hendes forældre bliver til bløddyr. Hendes spil på en ung piges seksuelle sårbarhed, hang til perfektionisme samt en besynderlig, sofistikeret indsigt i prisen på jordbær og andre jordiske fænomener er rørende og facetteret.

Hun minder om Woody Allens gammelkloge, musicerende purunge kæreste, spillet af Mariel Hemingway, i mesterværket Manhattan.

A Late Quartet er et sympatisk amerikansk forsøg på at dreje en europæisk talefilm a la Rohmer og Bergman. Som så ofte før med den slags ender det i en skrækkelig sentimental konklusion uden den dialektiske distance og elegance som på vor side af Atlanten. Men det er sådan set eneste mislyd og falskspil i en ellers seværdig film.

Land:
USA

År:
2012

Instruktør:
Yaron Zilberman

Manuskript:
Seth Grossman, Yaron Zilberman

Medvirkende:
Philip Seymour Hoffman, Catherine Keener, Christopher Walken, Imogen Poots

Spilletid:
105 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
19. december

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten