Tv-anmeldelse
15. nov. 2015
The Last Panthers
Tahar Rahim spiller Khalil, en fransk betjent med algeriske rødder, der føler sig fanget som en lus mellem to negle, mellem hans liv på dydens smalle sti og hans gamle venners kriminelle livsstil. Foto | Jonathan Olley

The Last Panthers

Engelsk-fransk spændingsserie starter lidt for glat, men andet afsnit har en social kant, der giver håb om en stærk Europa-histore.

Af Nicki Bruun

Tre mænd iført hvide malerdragter styrter ind i en bank i Marseille, nikker vagten en skalle og peger pistoler mod de ansatte.

Uden et ord, så de ikke kan blive genkendt på deres østeuropæiske accent, truer de personalet til koden på bankboksen. Herinde går de direkte efter diamanter for et tocifret millionbeløb – i euro, vel at mærke. Alt er med andre ord, som Egon Olsen ville sige det, timet og tilrettelagt.

Det lyder som en hvilken som helst action-thriller fra Hollywood, der siden ville følge en plaget efterforsker i jagten på skurkene. Det er heller ikke meget galt, men The Last Panthers er altså en engelsk-fransk miniserie i seks afsnit, der rejser med de stjålne diamanter rundt i Europa.

I kølvandet på forbrydelsen følger vi tre hovedpersoner med hver deres tilknytning: Serbiske Milan (Goran Bogdan) – af venner og fjender kaldet ”Dyret” for sine barske metoder – er en af de tre diamantrøvere, hvis opvækst som krigsbarn i 90’ernes Bosnien har gjort ham hensynsløs som voksen.

”Ved Allah, er du lige så sulten som mig?” spørger hans lillebror i et flashback. ”Glem Allah, vi er serbere nu,” svarer den unge Milan stoisk. Han er typen, der tilpasser sig.

Fra den anden ende af den europæiske verden kommer Naomi (Samantha Morton), der arbejder som forsikringsagent for den røvede bank fra sit kontor i London. Også hun har flashbacks til krigen i Balkan, hvor hun var udsendt som fredsbevarende FN-soldat. De er dog for korte til for alvor at gøre hende medrivende.

Mere interessant er den franske betjent med de algeriske rødder, Khalil (Tahar Rahim). Han filmes i koldt blåt lys, mens familien – som han stadig bor hos – vises i varmere gule nuancer. Der er en dissonans mellem dem. Han er også en lus mellem to negle, fordi hans gamle venner er kriminelle, mens han har valgt dydens smalle sti.

Seriens titel henviser til virkelighedens bande De Lyserøde Pantere, som har begået organiseret kriminalitet siden de tidlige 90’ere. Tv-inspiration kunne man også forestille sig er hentet i Danmark. The Last Panthers er et paneuropæisk projekt i stil med DR-serierne Ørnen, Livvagterne og især Mord uden grænser, alle af Mai Brostrøm og Peter Thorsboe.

Men modsat sidstnævnte forsøger The Last Panthers ikke at genopbygge babelstårnet gennem moderne kommunikation. Et samlet Europa er et nærmest umuligt projekt, og serien anerkender det i sit fatalistiske udtryk.

Den voldelige handling til trods er første afsnit af The Last Panthers æstetisk en kende for pæn, som havde Inspektør Morse valgt at skifte Oxford ud med en Interrail-tur rundt i Europa.

Billederne er ganske vist smukke, men man savner en mere personlig stil fra den svenske instruktør Johan Renck, som har instrueret alle afsnit. Han har tidligere instrueret tre afsnit af den visuelt nyskabende serie, Breaking Bad, og man havde derfor forventet sig noget mere eksperimenterende.

En nærmest auteur-specifik instruktion er ellers netop, hvad der har kendetegnet de serier, hvor dygtige instruktører har fået frit spil med en hel sæson. Steven Soderbergh (The Knick), Jane Campion (Top of the Lake) og Cary Joji Fukunaga (True Detective) har alle leveret noget af karrierens bedste arbejde inden for det format, men derop har Renck endnu et stykke vej.

Det bliver dog en del bedre allerede i andet afsnit, og det skyldes ikke alene, at vores egen David Dencik spiller en korrumperet politiker.

I afsnittet rykker politiet ind i Marseilles hårdt plagede sociale boligbyggeri Les Agnettes, hvor alt fra vaskemaskiner til indkøbsvogne vælter ned over dem, så snart de viser sig.

Denne socialrealistiske vinkel giver både Renck og serieskaber og forfatter Jack Thorne fornyet energi. Ved afsnittets udgang glæder man sig derfor til at se, hvad det er for en Europa-historie, de vil fortælle over de sidste fire afsnit.

Titel:
The Last Panthers

Land:
England, Frankrig

År:
2015

Serieskaber:
Jack Thorne

Instruktør:
Johan Renck

Medvirkende:
Samantha Morton, Tahar Rahim, John Hurt, Goran Bogdan, David Dencik

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 50 min. varighed

Anmeldelse:
To afsnit

Premiere:
13. november 2015 på HBO Nordic

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten