Serieanmeldelse
14. dec. 2019
The L Word: Generation Q
Bette Porter (Jennifer Beals), Shane McCutcheon (Katherine Moennig) og Alice Pieszeckie (Leisha Hailey) mødes til en frokost, hvor minerne bliver en anelse stramme. Foto | Hilary Bronwyn Gayle

The L Word: Generation Q

Den banebrydende lesbiske serie The L Word gjorde nærmest mænd overflødige, men ti år senere føles opfølgeren overraskende konfliktsky og forudsigelig.

Af Laura Dyhrcrone

Da første sæson af The L Word fik premiere tilbage i 2004, herskede der ingen tvivl om, at serien var banebrydende. 

Vi følger en flok venner og deres dagligdag i Los Angeles – fra den sofistikerede karrierekvinde Bette Porter, en benhård perfektionist med en blødere side, til den flamboyante Shane, der trods en alder på snart 40 stadig kan få alle byens kvinder med sig hjem ved bare at løfte det ene bryn. 

Primetime-serien om lesbiske kvinder fra LA, der lever ufortrødent i parforhold med hinanden eller knalder på kryds og tværs, var så sandelig et friskt pust. 

Serien – produceret af lesbiske kvinder og primært for et lesbisk publikum – kørte frem til 2009 og fik en trofast fanskare. Den blev både berømt og berygtet. Især de mandlige anmeldere havde det svært med underholdning, der kredsede om kvinder og nærmest gjorde mænd overflødige. 

Nu ti år senere kommer en opfølgningsserie på HBO Nordic, men efter de første tre afsnit føles The L Word: Generation Q skuffende vattet. 

Bette Porter er blevet toppolitiker. Hun er mor for en teenagedatter og stort set ikke i kontakt med sin ekskone Tina, som fans vil huske fra de tidligere sæsoner. Bette stiller op som politisk kandidat i LA og har tårnhøje chancer for at blive den første homoseksuelle borgmester. 

Den kejtede Alice har fået sit eget talkshow, hvor hun inviterer diverse celebre queers ind på en kop kaffe og en sludder. Mens promiskuøse Shane roder rundt i nattelivet med sin kyniske attitude, som dækker over et sønderknust hjerte.

Hun kaster sig impulsivt over et nyt, dyrt projekt og opkøber en sportsbar, som skal renoveres og relanceres som byens hotteste lesbiske bar. I 2019 er klubber eksklusivt for lesbiske stadigvæk et særsyn i nattelivet.

Samtidig bliver vi præsenteret for den nye generation Q eller queer, som Q’et er en forkortelse for. Og de unge queers kæmper med deres egne problemer, som desværre aldrig bliver lige så interessante som de ældre karakterers. De unge føles ufærdige og en smule upersonlige.

Man forsøger tydeligvis at appellere til det yngre publikum, men hvorfor skulle serien ikke kunne få de unge med, bare fordi den primært handler om kvinder i slutningen af 40’erne?

Der var noget fandenivoldsk over de første sæsoner af The L Word med den eksplicitte sex og den overdrevne sæbeopera-stil. Men efter tre glimrende sæsoner bevægede serien sig ud i tykke klichéer og tvivlsomme plottwists.

Den samme kritik kan rettes mod Generation Q.

Men hvor den oprindelige serie trods svaghederne formåede at fastholde interessen, fordi der dengang var småt med alternativer, er der løbet meget vand i åen siden.

Og The L Word: Generation Q føles ikke på samme måde kæk, fræk og banebrydende, selv om der stadig er mangel på serier med kvinder og queers, der elsker med andre kvinder og queers.

Man savner den sprudlende energi fra de første sæsoner og oprøret mod de gængse serier, hvor kvinders primære funktion er at være gevinster for mænd.

Bette Porter har problemer med politiske modstandere, der bruger ufine metoder, hvilket hun takler med værdighed og integritet. Alice er flyttet sammen med en kvinde, som kommer lidt for godt ud af det med sin ekskone, men rigtigt medrivende er det ikke.

The L Word: Generation Q kan vokse sig bedre over sæsonens otte afsnit, men i de første tre er den for konfliktsky og en smule forudsigelig.

Titel:
The L Word: Generation Q

Sæson:
1

Land:
USA

År:
2019

Serieskaber:
Marja-Lewis Ryan

Medvirkende:
Jennifer Beals, Leisha Hailey, Katherine Moennig, Arienne Mandi

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
Tre afsnit

Premiere:
9. december på HBO Nordic

Relevante artikler

Serieanmeldelse
20. juni 2019
Pose – sæson 2

Pose – sæson 2

Serieanmeldelse
19. feb. 2019
Ondt i røven

Ondt i røven

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
07. apr. 2023
Sick of Myself

Sick of Myself

Serieanmeldelse
30. nov. 2021
MeToo: Sexisme bag skærmen

MeToo: Sexisme bag skærmen

Biografanmeldelse
26. juni 2021
Sæson

Sæson

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten