Serieanmeldelse
22. nov. 2024
Kvindefængslet

Den indsatte Nanna har mistet sin mor og må sige farvel til ”fængselsmoren” Linda, som har afsonet sin straf og forlader Jyderup Fængsel. 

Foto | DR

Kvindefængslet

Den trivielle hverdag i kvindefængslet er overraskende godt fjernsyn, der giver et varmt indblik i skæbner uden for det danske sikkerhedsnet.

Af Frida Marie Damsgaard

To fængselsbetjente tøffer rundt inde i en celle. Det er en visitation, og de leder vel efter narko, men finder mest tandpastatuber, der mangler skruelåget. De indsatte er gode til at bygge en hjemmelavet bong, nævner den ene betjent.

”Er det her ikke en af vores kaffekopper?” siger den anden ude fra toilettet, hvor de topløse tuber står i en kop. ”Tjo det ser sådan ud.” Stilhed, en summen fra værelsets minikøleskab. ”Det ligner det da.”

Kvindefængslet er ganske udramatisk i sit udtryk, men der er rigeligt drama i de indsattes livsskæbne. 

Hverdagen i fængslet er himmelråbende triviel, men overraskende godt fjernsyn. DR-dokumentarserien foregår i Danmarks eneste kvindefængsel, Jyderup Fængsel på Vestsjælland, der huser i alt 143 kvinder. 

Mange af dem bor i en dobbeltcelle. Her sover man i køjeseng, og der er lidt efterskole over de lange gange med værelser. Nogle farver hinandens hår, og der stenes tv.

Den meget milde fængselsbetjent Nikolaj smiler ned i gulvet, når de indsatte sludrer og er i godt humør. De er bestemt ikke uden humor. Kvinderne kan være barske, men der er ingen rigtige skænderier. Alle frustrationer holder sig i et meget tilbagelænet leje.

Der er en rig brokkekultur på stedet og meget underspillet komik i fangernes jamren, som er både frivilligt og ufrivilligt morsom. Rasmus Stensgaard Madsen har klippet serien med stor humoristisk følsomhed. Han ved lige præcis, hvor lange pauserne skal være imellem en slurk kaffe og en tør kommentar.

Den institutionelle summen i lokalerne spiller nærmest en birolle. Pauserne og stilheden er det største greb i Kvindefængslet, som er tilrettelagt af Asger Mow, Maria Lyhne Høj Vejen og Simon Lereng Wilmont. Der er en rørende vekslen mellem det melankolske og det komiske, og det hele omsluttes af stilstanden, en grotesk trummerum. 

Hverdagen på Jyderup Fængsel gentages i hvert afsnit. Visiteringer, urinprøver, rygepauser, kaffepauser, indsatte bliver løsladt, nye indsatte flytter ind, tidligere løsladte flytter ind igen og bliver indsatte på ny. Absurditeten er til at tage at føle på.

Vi lukkes ind i cellerne. Den unge Nanna har mistet sin mor og må sige farvel til ”fængselsmoren” Linda, som har afsonet sin straf og forlader fængslet. Det ligner til forveksling den store tudedag på efterskolen. Nogle kvinder får familielignende venskaber og er knuste over at skulle adskilles.

Kvindernes historier er præget af vold og overgreb, og som følge deraf har de selvskader og selvmordstanker. De fleste har mange diagnoser, og stofmisbruget begynder som selvmedicinering.

Det er stofferne, de fleste sidder inde for. Eller trusler og tyveri som en konsekvens af misbruget. Det føles faktisk forståeligt hvis ikke ligefrem logisk, at det ene fører til det andet for de udsatte kvinder.

Der er noget Prinsesser fra blokken over det. Med mindre sprut og mere hvid institutionskop med hank, og de indsatte fremstilles så følsomt og menneskeligt. Indimellem stråler de af søsterlig omsorg, når der kommer en ny kvinde, som hurtigt tages under vingerne.

Serien blev optaget over et halvt år sidste efterår og vinter. Den trykkende grå og hvide himmel bag ruden forstærker følelsen af at være fjernet fra virkeligheden. Fængslet er en parallelverden, og livet fortsætter på den anden side af vinterhimlen.

Man kan høre blæsten, fornemme den kolde luft udenfor og den stillestående luft bag de låste døre og vinduer. De indsatte må gerne gå ud og ryge i dagtimerne, men er omkranset af et tårnende hegn med overvågningskameraer, der er placeret på det øverste led som sorte øjne.

I en enkelt sekvens kommer vi uden for hegnet. Nanna køres til et hospital for at få kigget på en knude i brystet. Det føles vildt, da kameraet pludselig bevæger sig ud i den virkelige verden og placeres i bilruden over en sneklædt, firesporet vej omkranset af skov. Man forstår, når Nanna italesætter, hvor bizart det føles at sidde der på forsædet.

Kvindefængslet, som fortsætter i 2025, giver et levende og varmt indblik i tilværelser, der er usynlige og utilgængelige for de fleste seere. Vi lukkes bådes fysisk og følelsesmæssigt ind bag fængselsmurene til kvinder, der befinder sig uden for det danske sikkerhedsnet.

Det er et indblik, der føles som en gave.

Titel:
Kvindefængslet

Land:
Danmark

År:
2024

Tilrettelægger:
Asger Mow, Maria Lyhne Høj Vejen, Simon Lereng Wilmont

Medvirkende:
Nanna, Jessika, Susanne

Spilletid:
Fire afsnit af cirka 32 minutter

Anmeldelse:
Fire afsnit

Premiere:
17. november på DRTV

Relevante artikler

Serieanmeldelse
03. juli 2024
Graverne

Graverne

festivalanmeldelse
22. feb. 2024
Vogter

Vogter

Fra samme skribent

Cph:Dox 2025
26. mar. 2025
Always

Always

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten